Utdrag ur brotts- och misstankeregistret
För någon vecka sedan beställde jag ett utdrag om mig själv ur polisens brotts- och misstankeregister.
Idag fick jag pappret och då står det att om man inte finns med i registret så får man inget utdrag.
Nu till min fråga, hur ska jag då kunna skicka in utdraget till min arbetsgivare? Det finns ju inget att skicka in men arbetsgivaren begär ett utdrag.
Så nu är jag ganska konfunderad.. Ska slå polisen en signal i morgon och fråga hur jag då ska göra.
Sara
#0. Njo, du ska väl få ett formulär ifrån BR och MR där det står något i stil med;
Namn, personnummer och sådana uppgifter.
Och sedan "Förekommer ej i BR" resp "Förekommer ej i MR".
Så var det för mig i alla fall. Fick ut det på polisens standardpapper (ser nästan exakt ut som de när man gjort en polisanmälan).
För annars har man ju inget att visa upp precis som du säger.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
När jag läser pappret nu igen så ser jag att det står att jag ansökt om utdrag ur belastningsregistret.
Jag ringde till polisen för att vara säker på att jag skickade in rätt papper men jag misstänker nu att de gav mig fel iaf.
Sara

Nä det gjorde dom nog inte, men du gjorde ett fel..
För om du ska göra rätt så beställer du ett utdrag ur brotts&mistanke registret men du ska INTE öppna det. Utan lägg med det till ansökningen i oöppnat kuvert ifrån polismyndigheten, detta för att garantera att du inte förfalskat uppgifterna så brukar man som arbetsgivere/förenings ansvarig vilja ha det i ett oöppnat kuvert.
För även om du inte skulle förfalska uppgifterna så finns det folk som gör det, speciellt om man samlat på sig lite i registren.
Har en god vän som när han fick ett skickat till sig så var det bara att skratta, man behövde inte ens öppna det för att veta vad han haft för sig i tidigare handlingar.. Kuveret som kom vägde nästan ½kilot..
Men beställ alltid två, är mitt råd, ett som man öppnar själv om man är nyfiken och ett som man kan lämna ifrån sig.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
# 3 Jisses, kan de inte informera om sånt då?! 
Sara

#5 Ja det såg lite roligt ut när han kom med något som såg ut som nådiga luntan och frågade
- Ska man våga lämna det här??
Men det gick bra då det i stort sätt bara var ungdoms synder.
Jobbigare är det då det gäller Misstanke registret då det inte finns någon fastställd preskriptionstid, utan att allt är godtyckligt hos varje polisdistrikt??
Alla andra register i Sverige har eller finns det en gallringstid, utom i misstanke registret?
Således om ett brott aldrig blir uppklarat? Men man av någon anledning blivit misstänkt, blir man inte fri från den misstanken förrän någon tycker att det är färdigt eller att man själv dör, men även då.. Kan man stå kvar som misstänkt..
Helt sjukt i min värld?!
Så det är ett sätt i mina ögon för myndigheterna att stoppa folk som försöker råda bot och bättring, men kan inte så göra!
Hälsn. Freke

#7 Om bevisningen inte räcker till åtal och FU läggs ned ligger man kvar som misstänkt om man uppnått den misstankegrad som krävs. Man är ju fortfarande misstänkt, det är bara det att bevisningen inte räckt till… Om däremot misstanken mot en försvinner gallras man ur.

Ja men om ingen grips eller på annat sätt ges tillkänna så ligger du kvar tills du dör eller på annat sätt försvinner från jordens yta.
Så du gallras aldrig bort och har det till last även om du inget gjort
Hälsn. Freke

Det är ju gratis att få en utskrift per år, är det någon som vet vad det kostar att få fler? Beställde i februari och måste nu ha ett nytt ex.
Jag har hört någonstans att regeln med oöppnat kuvert är borttagen då man designat om. Innan var ju problemet att allas förstasidor såg likadana ut och att ev brott fanns på bifogade sidor som lätt kunde plockas bort utan att det märktes.
Envishet och drömmar
Har talat med rikspolisstyrelsen idag och eftersom det inte finns stöd i lagen för arbetsgivare att begära utdrag ur registret så är det som Freke säger, man får öppna brevet tillsammans.
Finns man inte med i registret så får man inget utdrag.
Sara