Butikslarm.
Enligt en undersökning så har det visat sig att 95 % av butikslarmen är "falsklarm".
Hur nedvärderande är det inte att bli stående i affären medans kontrollanter skyndar fram och går igenom kläder och väskor?
Hur pinsamt är det inte att bli "utpekad" som snattare och känna att allas ögon vänder sig mot den misstänkte kunden?
Ändå är 95 % av larmen falsklarm. Larmet utfaller fastän kunden inte har stulit något. Larmet kan utfalla på något helt oskyldigt som du har på dig. En gammal vara där streckkoden finns kvar kan ha blivit återaktiverat och ge utfall när du går ut.
Frågan jag ställer mig är; Är det motiverat med ett larmsystem där 95 % av kontrollerade kunder är oskyldiga? Är det motiverat med ett larmsystem som pekar ut oskyldiga människor?
Vad säger ni?
Jag har faktiskt bara varit med om det när personalen glömt att larma av en vara.
Men då har det hänt när jag varit på väg ut samt att jag själv gått tillbaka till kassan för att få varan avlarmad.
Jag tycker det är riktigt riktigt pinsamt när det händer.
För massor av år sedan var det någon maskin typ mobil eller liknand som gav utslag för mig.
Sara

Många butikslarm reagerar på elektronikvaror, så ska du köpa elektroniksaker och även tex kläder då du går på stan så rekomenderar jag att köpa elprylarna sist
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tycker det verkar helt vansinnigt att det kan vara tillåtet med så mycket fel! Skulle själv bli fruktansvärt arg / förlägen / nervös av att åka dit i ett sånt läge! Tycker de skulle få betala skadestånd till de falskt utpekade kunderna!

Jag vill bara påpeka att butikskontrollanter inte har någon som helst rättighet att leta igenom väskor/kläder, det kan man lugnt neka dem.
Om de misstänker en kund ska de tillkalla polis som gör en bedömning. Det räcker inte med endast utlösta larmbågar för att komma upp till den misstankegrad som krävs för att en polis ska få kroppsvisitera.
Har man blivit kvarhållen mot sin vilja och trots att man är oskyldig i väntan på polis kan man anmäla personalen för olaga frihetsberövande…

Trots allt är det väl ändå så att har man inget att dölja så gör det inget att visa att man inget har..
Och dom som väl är ute i oärliga syften kan oftast lagen både innan och utantill.
Och polisen har väl eller borde få tid till att ägna åt allvarligare brott än att kolla upp någon som inte vill visa vad denne har i sin väska
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
De kan ju vara bra, de förhindrar nog en hel del småstölder eftersom de finns, men det är ruskigt hemskt när larmet tjuter, alla tittar och personalen kommer hastandes som amerikanska fotbollsspelare redo att tackla en till golvet bara för att man råkade stå för nära med en vara, eller den gången det var falskalarm eller personalen glömt att ta larmet av köpta plagg.
Paulina
# 7 Ja, bara bågarna är nog avskräckande nog för att en del ska försöka snatta.
Sara

#6 Jag håller med dig, ville bara poängtera att det inte är någon rättighet för personal/kontrollanter att få gå igenom någons kläder/väska och att man faktiskt kan neka.
Min son gick in i en affär för många år sedan. Då löd larmet. Det visade sig att hans solglasögon larmade. Varför vet jag inte.
Nu för tiden får jag alltid ta varorna vi köpt och gå ut före honom.
#9 Som kontrollant får du göra en yttre kontroll och be kunden tömma väskor och fickor. Sen ska polis inkallas för noggrannare kontroll.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#10 Man har alltid rätten att neka, vid nekande av kontroll ska kontrollanten/väktaren tillkalla polis.
Har själv vart med om det i mitt ungdomsliv. Har även vart med om att kontrllanter envist ska göra kontrollen mitt i butiken vilket jag anser är helt förkastligt när det finns bättre utrymmen man kan göra kontrollen på. Sen är ju jag av den typen som inte håller tyst heller utan ifrågasätter väktare och kontrollanter på vilka grunder jag blir frihetsberövad vilket jag har rätten att veta. Ibland har det t.om slutat med att jag blivit bojad.
De gånger jag har blivit tagen av väktare/kontrollanter så har jag vart helt grön efter att polis fått göra en kontroll.
Har t.om blivit tillfrågad av polis om jag vill göra en anmällan för ärekränkning vilket jag gjort de gånger jag råkat ut för att vara misstänkt snattare.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Jag har blivit tagen en gång för att larmet tjöt när jag gick igenom, givetvis stannade jag o vände mig mot personalen å det kom en vakt oxå som hånflinade mot mig o alla i butiken tittade. Jag fick ställa mig i ett hörn av butiken, där alla nyfikna kunde se o de gick igenom mina fickor. Jag var så ledsen o kränkt efter det, särskilt att den hånflinande vakten stod med händerna i sidorna o log att jag inte satte min fot i den butiken på flera år. Tur att jag hade min kompis med mig, hade jag varit ensam vet jag inte vad jag gjort. De trodde att det var ett larm i skorna som aktiverats igen. Så ska de ha larm kan de ju ha såna som funkar o bara registrerar deras egna larm.
För ett par veckor sen gick larmet när jag gick in på Stadium, då pratade jag med en personal direkt men fy fasen va nervös jag var när jag skullegå ut men då pep det inte.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Om larmet går och det ska kontrolleras, så hade vi instuktionerna att ta in personen i ett rum för visitation. Vägrade personen, så tillkallade polis. Annars kunde vi själva utföra kontrollen. Men även jag som väktare, tyckte ibland det var pinsamt när larmet gick.
De gånger jag tagit snattare, har jag alltid kallat på min gruppchef. Han var även militärpolis som hade hand om den så kallade citygruppen på plattan. Så han kunde kräva visitering.
Väl mött, Tatsja

#13 Då gjorde ni fel, i lagens bemärkelse!
För en person som inte sätts tagit något utan bara av en larmindikation kan inte gripas och så ledes inte föras med till angränsande rum för visitation!
Eftersom en väktare endast kan gripa på envarsrätt, då krävs det vissa kriterier..
Har oxå jobbat med både butikskontrollant, väktare och ordningsvakteri.. Och det är så vanligt att man överskrider sina befogenheter, tur är väl att gemeneman inte har kolla på vad som är rätt och fel, annars hade det varit många tjänstefels ärenden i rätten.
Hälsn. Freke
Skrev lite otydligt. Om larmet går och vi sett att de har snattat, då får vi kontrollera dem enskilt. Men bara när vi är säkra på att de har snattat, Annars får man be dem kolla kläderna eller vad det nu är, så det inte sitter ett larm kvar. Då brukar expediterna be dem komma till kassan för kontroll.
Väl mött, Tatsja

#15 Om du/ni var säkra på att dom snattat, då grep ni dom vare sig larm eller inte?
Och om dom är gripna så har du/ni rätt att göra en skyddsvisitation av personen som var gripen!
Förvisso får ni inte öppna personens väska, men en ytlig besiktning och en kontroll av personen får göras, för eget och personens skydd.
Hälsn. Freke
Vi var säkra, Hade följt efter men får inte ta dem förrän de gått förbi kassan och larmet.
Lite otäckt när en annan är 1.59 och en jag tog, var nästan 2 meter och påverkad. Men det gick bra
Väl mött, Tatsja

känner igen det där! Ändå är jag inte kort, är 1,88m och normalbyggd.
Men hade en häktes transport, och satte på handfängsel på den som skulle transporteras.. Något som brukar säga -rassel, rassel, rassel… Burkar krascha rätt bra, men inte denna gång.. det sa bara -Klick
Han hade så fruktansvärt grova handleder och var 2,03m lång.
Och var rätt stadig, framme på Bergsgatan vi klivr ur bilen och jag sa till honom, -Fan du är ju så stor så om du vill så kan du ju bara gå iväg..
-Han skrattade och lyfte upp mig i handfängslet och la mig på ryggen och skrattade, samtidigt som han sa.. -Ja det kan jag, sen skrattade han och satte ner mig..
Han var riktigt rolig, men man blev lite spak
Hälsn. Freke
Minns den vi tog som var påverkad av knark. Han hade snattat ett par kalsonger. Sen var han väldigt bråkig, så polis tillkallades. De hittade vid visitering en fjäderbatong och vid fråga vad han skulle ha den till, så var det för att slå ihjäl fiskarna.
Han skulle fiska i dammen över plattan. Den som lyses upp nattetid. När de tagit uppgifter och tagit batongen från honom, skulle vi lotsa denna person upp och ur butiken. Varvid han snabbt som ögat tar ett par kalsonger igen och stoppar på sig. Poliserna suckade djupt och tog med honom i bilen.
Väl mött, Tatsja
# 19 Han behövde nog ett par kalsonger. 
Sara
#20 Kanske det. Men det är bättre att betala för det. Sen var han hittade fiskar i dammen över plattan, vet jag inte. Fast han var så påverkad att han bitvis var borta.
Väl mött, Tatsja
Häromdagen när jag gick IN i en butik började larmet att tjuta…hmm…jag uppfattade inte först att det var från mig
när en personal kom fram och frågade om jag hade varor från någon annan butik med in.
Ja det hade jag ju. Är det kosmetika frågade expediten då….och det var det.
Så de verkar som olika larm larmar för olika varor i olika butiker.
Nåja…jag fick säga till när jag sskulle gå ut…så de visste varför det börjar larma igen 
Visst känner man sig uttittad och skyldig 
Väl mött, Tatsja