ADHD och brott
Om man har diagnosen ADHD och åker fast för snatteri/stöld etc, kan man få förmildrande straff pga diagnosen då man gör saker imulsivt?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Njae, jag vet inte egentligen.
På sätt och vis tror jag det enligt egna erfarneheter med en vän men det beror nog på hur och varför.
Även om man har ADHD så vet man på att skilja rätt från fel.
Sara
Man hinner tyvärr inte tänka så när man gör saker på impuls förrän det är för sent.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag förstår det, jag har en vän som har ADHD och jag tycker nog att rätten har tagit hänsyn till hans ADHD när de dömt honom och det var för våld mot tjänsteman och grov rattfylla, alltså vid 2 olika tillfällen.
Men straff har han fått ändå men inte fängelse, utan de har gett honom övervakning. Så straff slippen man inte men ev kan det bli lite lättare straff.
Straffet för snatteri (värde upp till 800:-) är böter eller fängelse i högst sex månadee. Är det första gången så lär det bara bli böter.
Är man under 15 år så är man inte straffskyldig.
Sara

Har man diagnosen ADHD, så finns det olika grader och varianter på ADHD:n
Det finns fall och tillfällen där ADHD:n ses som förmildrande omständighet, att vissa saker händer och resultatet kan inte förutses, men jag har aldrig hört att snatteri skulle tillhöra någon av dessa.
Impulsiviteten som man har är inget som tas direkt hänsyn till däremot vet jag vissa våldsbrott där diagnosen varit en förmildrande omständighet, för i dessa lägen är det diagnosen som gjort att händelserna eskalerat.
Men det är inte direkt roligt att åka fast med diagnosen eftersom det är inte förrän man kommit till räätegång saken kan hävdas och om hänsyln tas till det så är det en vända till i vårdcentrifugen, med personliga samtal med psykologer och mentala utvärderingar.. och man får göra hela utredningen igen..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus