Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 1352 ggr
Gasoline
0

fyllekörning - stöld - beroendecenter

En kvinna i mitt hur snodde sin fars bil på fyllan för att åka till krogen. Polisen kom och hämta henne, jag såg till och med det.

Åtgärden vart beroende center, då denna har brukat knark förr samt är alkoholist nu. Vet inte om all information jag fått är fullständig, men kan det stämma att hon endast blir inlaggd på beroende center som åtgärd?

(vet ej vilken kategori jag skulle stoppa detta i)

Sara
0

Det kan stämma att man blir dömd till vård men ag vet inte hur det är i det här speciella fallet.

Sara

kerstinjo
0

I dag finns ingen möjlighet att döma en rattfyllerist till vård på samma sätt som till exempel sker med psykiskt sjuka.

Ett fängelsestraff kan omvandlas till vård om den dömde skriver på ett kontrakt som förbinder honom att följa vården till punkt och pricka. Lyckas han inte avbryts vården och återomvandlas till fängelse.

Kerstin 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sara
0

# 4 Bra förklaring!

Sara

Qviq
0

Jag var och tittade på en rättegång en gång med en kvinna som åkt fast för grov rattfylleri och våldslöshet i trafik. Hon klarade sig med villkorligt om jag inte minns fel eftersom hon gått med i ett program som vägverket ordnade där hon var tvungen att installera ett alkålås i bilen och la in sig själv på ett behandlingshem. Annars hade straffet blivit ett kortare fängelsestraff.

"Chaos is a friend of mine."

kerstinjo
0

På tal om alkolås i bilen, så är det i regel något man får ansöka om till Länsstyrelsen. 1000:- kostar ansökan och då är det enbart en ansökan. Risken finns att ansökan avslås.

Beviljas ansökan så får man själv stå för kostnaden att sätta in ett alkolås i bilen. Ett alkolås kostar runt 10.000:- och då tillkommer även installation för 1500:-/2000:- Service hos verkstad 1000 kr/år. Sedan ska mjukvaran uppdateras  kontinueligt ca 1500:-

Alkolås kan inte installeras i gamla bilar.

Kerstin 

Martin
0

Det där lät som ett billigt alkolås. De prisuppgifter jag har sett är att man brukar - inkl alla kostnader - räkna på 30.000-50.000 beroende på en massa olika faktorer. Det har förvisso säkert sjunkit lite. En snabbgoogling så blev det billigaste jag hittade drygt 20.000 kr för 3 år (10.000 år ett, 5.000 år 2 och lika mycket år 3). Därefter äger man själv alkolåset. (källa: http://www.mhf.se/files/Alkolasnytt_1-01.pdf )

mvh Martin

kerstinjo
0

Jag fick också uppgifterna runt 50.000:- från Länsstyrelsen.

Men innan jag skrev i tråden så kollade jag runt lite och det finns numera billigare alkolås.

Kerstin 

Gasoline
0

Vart tog #3 och #4 vägen? Tjejen har inget körkort dessutom.

Så finns det alltså en möjlighet att hon inte får några böter eller liknande? Tycker det låter skumt…

kerstinjo
0

# 10 Det var två av mina inlägg, jag var för snabb att trycka på "skicka" så mitt nlägg kom tre ggr.

Kerstin 

Martin
0

#10 Om det var i samband med ingripandet så har det nog inte med straffet att göra att hon hamnade på beroendecentrum. Och nej, hon får med stor sannolikhet straff i form av böter också, om hon nu inte döms till fängelse men att hon istället för fängelse skall underkasta sig viss vård.

mvh Martin

Gasoline
0

#12 Hmm, hörde det ryktas om att hon skulle komma hem nu i veckan. Tycker allt bara låter så fel, ska luska reda lite på vad hon får för form av "straff"

ememem
0

Om hon är tidigare ostraffad har hon troligen fått en villkorlig dom i förening med kontraktsvård. Kontraktsvård är ett avtal om behandling som hon som tidigare nämnts måste följa till punkt och pricka.

Kontraktsvård är dock inte helt enkelt att få, då en vårdplan måste finnas innan domen ges och att kommunen/landstinget har gått in ekonomiskt och erbjudit en vårdplats, vilket de inte gärna gör om de inte tror att personen kommer förbättra sig. Kan alltså vara väldigt svårt att få som återfallsförbrytare.