Brott iFokus

Brott

Etikettböcker-tv-radio
Läst 1916 ggr
Tatsja
0

Livstidsdömda barn

Någon som såg dokumentären om livstidsdömda barn, på TV4 Fakta igår?

Jag gjorde det och blev otroligt berörd. Det är en amerikansk dokumentär från 2007. I USA är det tillåtet att döma barn och ungdomar under 18 år till livstids fängelse utan möjlighet till benådning. Dokumentären skildrar fem ungdomar i delstaten Colorado som dömts till sådana straff.

Även om de bara var med när någon mördade, så fick de livstid.

Den föräldern som fick sin son dödad ansåg att den som höll i vapnet aldrig skulle släppas ut. Hon vägrade inse att det egentligen var en olycka. Hennes barn var världens bästa son, felfri. Ändå ville han köpa en pistol svart.

Undrar hur hon resonerat om hon varit i den andra sitsen.

Att döma barn till livstid och inte rehabilitering är så fel, enligt mig. Barn har inte den utvecklade hjärnan som vuxna har och kan inte förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Hoppas verkligen att lagstiftningen ändras i USA.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sara
0

Ja det är sanslöst att döma barn till fängelse och att dessutom ge livstidsstraff för att bara stått brevid är ju helt galet.

Det vet man ju själv hur gängmentaliteten och grupptrycket är redan i små åldrar. Antingen hänger du med eller så är du mes och får inte vara med alls. Ingen vill vara utanför.

Sara

Caspia
0

Det missade jag, synd. Tog de upp något om barn som dömd till döden? Eller Colorado kanske inte har dödsstraff?

Envishet och drömmar

JMax
0

Den kanalen har inte jag…typiskt. Det låter hemskt, helt klart.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tatsja
0

Inga dödsdomar. men livstid utan benådning. De har lyckats få en del ändringar att fastställa en viss tid, men det är inte för de som redan sitter inne.

Att ungdomar som är runt 15 år sitter inne hela livet är hemskt. Offrens familj ansåg dock att de anhöriga kunde vara tacksamma att de kunde besöka barnet. De hade bara graven att gå till.

Visserligen kan jag förstå bitterheten, men att gå så långt som att sätta in barnen hela livet, är något jag aldrig kan acceptera.

Väl mött, Tatsja

JMax
0

Vet inte riktigt men jag tror nästan att jag hellre skulle vilja ha en grav att besöka än ett barn som resten av sitt liv måste sitta inspärrad på några få kvadrat o aldrig få möjlighet att ha ett riktigt liv…Gråter Att veta att det sitter där o stirrar in i väggen medan man själv tittar på tv eller är ute i naturen eller gör något roligt.  Usch så hemskt, hoppas man aldrig behöver uppleva nått ens liknande det…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tatsja
0

Många av de som satt inne, kände att de inte hade något att leva för. En sa att han om 10 år, antingen var död eller ute i samhället igen. Vad hemskt att veta att när man är 15- 18 år, att man aldrig kommer ut och kan leva "vanligt" liv.

Även de får aldrig chansen till att ta studenten, gifta sig, få barn och så vidare.

Sätta barn i fängelse för hela livet är fel. Speciellt som USA skrivit under  barnkonventionen där man räknas som barn till dess att man fyller 18 år.

Om en stat inte lever upp till de rättigheter som finns i konventionen finns det ingen domstol som hanterar frågan. Istället finns barnrättskommittén i Genève som granskar varje land vart femte år. Kommittén kan ge beröm och kritik till länderna vilket blir ett starkt påtryckningsmedel mot länder som i olika frågor behöver förbättra sitt arbete.

Så USA lever inte upp till det som de skriver under.

Väl mött, Tatsja

Caspia
0

# 6. "Så USA lever inte upp till det som de skriver under",

Det gäller väl visserligen inte bara Barnkonventiuonen, men visst har du rätt!

Det känns som att det här är en fråga du brinner för och jag önskar att du kan och vill arbeta vidare med den. Ett förslag är Amnesty.

Envishet och drömmar

Tatsja
0

#7 Ja, jag är med i Amnesty och arbetar så mycket jag orkar och kan för detta. Att sätta en 14 åring i livstidsfängelse, är så fel.

Många döms ju också bara för att de var där. Barns hjärnor är inte helt utvecklade förrän vid 20 -års ålder, så dessa ungdomar ska inte räknas som vuxna.

Väl mött, Tatsja

Caspia
0

# 8. Det är jag också. Flört

Envishet och drömmar

Tatsja
0

Pennans makt är stor. Det störta vapnet anser många då den kan både hjälpa och stjälpa

Väl mött, Tatsja

kaninjosse
0

Vad hette programmet?

Tatsja
0

Livstidsdömda barn. Gick på Tv4 Fakta. Vet inte om det går i repris en gång till. Men ett starkt reportage, var det. Gjorde att jag kände mig illa berörd. Hur kan man spärra in 15 - 16 i fängelse hela livet. De hade inget att leva för. En del funderade på att ta sitt liv.

Väl mött, Tatsja

JonnaNielsen
0

såg lite av det med ,Riktigt sjukt tycker jag att dem har det så !

Imasy
0

Går detta i repris eller går det att se över nätet?

Tatsja
0

Söker jag på livstidsdömda barn. så kommer denna artikel som nummer ett i google.

Skoj

Väl mött, Tatsja