Slapphänt rättsväsende
Har senaste dagarna setat och läst igenom ett antal domslut, och jag måste säga att jag totalt tappar tron på vårat rättsväsende (i och för sig, det har jag redan gjort).
Undra vad polisen gör när de får åklagardirektiv under en pågående förundersökning. När jag läser igenom FUP (förundersökningsprotokoll) så finns inte ens hälften av det som åklagaren begärt med. Inte undra på att få åtal blir till slutlig dom, och att domsluten inte är vassare än vad de är. De har helt enkelt inte rätt och kompletta uppgifter att gå på.
Är också så förvånad att en åklagare inte följer upp när materialet lämnas över, att hon/han åtminstone fått svar på de begär som är ställda till utredande polis.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jisses, undrar vart världen är på väg.. Självklart måsta alla uppgifter stå med.
Jag tror det handlar om slarv och ointresse från polisens sida. De har för mycket att göra och slutar bry sig.
Sara
Här som bara ett exempel hade åklagaren begärt förhör med 5 personer, polisen hade bara hållit förhör med en person. Och åklagaren reagerar inte ens på det. Och polisen verkar inte heller bry sig.
Och då handlar det inte om en cykelstöld direkt…
// David
Usch, jag blir så arg! Tänk på offret då!
Sara

#2 vet du vad som låg bakom att inte dom andra hörts? Och vilket brott gällde det?
Om brottet inte anses tillräckligt grovt och om polisen inte får tag i personerna vid kallelse så ska det till relativt grova brott för att de som ska höras ska eftersökas.
Och eftersom vi i Sverige inte har fungerande vittnesskydd kan jag förstå att vissa inte vill bli hörda av polis.
Så vad anser du att polisen ska göra? Som dom brukar?? Ljuga och säga att det är klart du får vittnesskydd och vid en eventuell rättegång behöver du inte sitta framför målsägande, du kan få sitta i ett intill liggande rum och målsägande får inte veta dina personuppgifter!?!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

DavidE jag håller verkligen med! Jag har varit på rättegångar som fått en utgång som INGEN kunnat tro.
En kvinna, vars exman misshandlat i 9 års tid.Tog ett år innan rättegång blev av. Det höll på att inte alls gå till åtal pga att inga bevis fanns. (Fanns 3 vittnen, men hur polis tolkat deras förhör är också obegripligt) Polismannen verkade inte tro på kvinnan och lägger fram sin åsikt till åklagaren, som funderar på att lägga ned i brist på bevis.
Jag ringer åklagaren ( Är volontär i BOJ) och berättar vad jag vet. Hon blir lite osäker..Väntar med att lägga ned. Kort tid därefter går exman in i kvinnans hus, trots att han har besöksförbud.(Tänk att det fick han!!??) Han tar stryptag på kvinnan och slår henne kraftig i huvudet.
Polisen åker hen till mannen, som flytt därifrån. Håller ett kort förhör, men inget mer än så! Han blir inte häktat, inte ens till polissationen för förhör. Nu går det till åtal då åklagaren tycker sig ha bevis. Det finns bildbevis på sista misshandel och en granne som vittne.
Mannen fick 100 timmars sammhällstjänst och ett skadestånd på 11,000kr. Ett hån mot denna stackars kvinna. 9 års helvete, han tog allt lösöre i huset, han tog bilen, han tog barnens besparingar (en stor summa) óch all misshandel. Tingsrätten valde att inte tro på kvinnan, utan bara på vittnena som var 3. Men endast 2 av dem tyckte de var trovärdiga. För grov kvinnofridskränkning krävs det 3 misshandelstillfällen och nu valde de att tro på två tillfällen, som vittnen sett.
Det ena var grannen, då han hade besöksförbud. Att han brutit mot beöksförbudet sa man inte ett ord om på tingsrätten!
Kvinnan mår idag väldigt dåligt. Mannen håller fortfarande på att trakasera kvinnan, men "bara" verbalt. de har gemensamma barn som gör att de måste ha en viss kontakt.
Vissa rättegångar jag varit på, som har varit betydligt mycket mildrare och tilltalad har fått mycket hårdare straff. Jag fattar inte? Jag tycker nog att nämndemännen borde ha juridisk utbildning, som de har i Hovrätten. För detta är bara inte klokt!
Jag kan skriva m fler hemska domar, men ska bara kort berätta om en till, som samma domare ledde:
En kvinnan blev misshandlad, sextrakaserad, inlåst i en container. De tre som var misstänkta fick inte något större straff. En fick samhällstjänst 80 tim, en fick ungdomsvård, den 3 e något liknande, men ingen fick fängelsestraff.
Vad är det för ett rättsamhälle??
/Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Usch…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#5. Ja, vad ska man säga egentligen, förutom att beklaga att brottsoffer blir behandlade så här, för det du berättar om, det är precis vad som händer runt om i landet, väldigt ofta. Sorgligt men sant…
// David
#5, tyvärr så händer sånt här allt för ofta, ibland kan man tycka att man borde ha filmkamera i varnda rum o i varenda bostad så allt spelas in dynget runt. Då ska det vara så pass undangömt så det inte syns. Avlyssning via telefon borde oxå behövas. Tror många fler förövare hade fått nån redig dom då för då kan dom ljuga bäst fasen dom vill men bevis finns.
Har själv blivit utsatt för det du skriver men man känner sig bara som ett fån o får känslor av att det är en själv som ljuger. I brist på bevis så är det inte lönt att anmäla alls.
En av mina favoritfilmer - Livvakterna med "Johan Falk" - handlar just om hur polisen tappar greppet, och de privata "polisföretagen" får ta hand om verksamheten - och lyckas betydligt bättre.
Vet att filmen väckte en del debatt även på riktigt, för regissören skildrade trots att det var en film, verkligheten väldigt bra.
Men vad ska man egentligen vänta sig när det dragits in ordentligt på rättsväsendet, allt ifrån patrullerande polisen, kriminalinspektörer och slutligen åklagare, och det här har skett under lång tid.
// David