Polisens handlingar!
När ska Polisen följa sina egna regler och förordningar?
RPSFS 2009:1 - FAP 693-1 tillsyn över hund och katt.
Kan inte direkt hitta någonstans där det står att det är okey att skjuta en hund, i nödvärn BrB 24:1 då akn jag gå med på det men i dagens GT så hittar jag inget om att hunden skulle ha gått till angrepp mot polisen?
Så jag hoppas för alla hundägares skull att Polisen dömes för tjänste fel.. Önskvärd tanke men det lär säket inte ske..
För Polisen som sköt har säkert kollegor som säger att det fanns inget annat alternativ!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ja vad ska man säga.. Jag anser att pojkvännen utsatte hunden för fara när han gick ut med ett avsågat hagelgevär.
Jag säger inte att polisen gjorde rätt men jag kan tänka mig att det såg hotfullt ut när någon kommer med en sådan hund och ett avsågat hagelgevär.
Sara

Omöjligt att bedöma huruvida det var rätt eller fel handlat utifrån en tidningsartikel. Om polisen kände sig hotad och upplevde hunden som ett hot så är det ju inte så konstigt att han sköt. Att hunden enligt ägaren är världens snällaste är ju en annan sak.

#2 Så du anser att det är rätt att skjuta ett djur för att en känner sig hotad?
Inlägget modererat pga personligt påhopp.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

# 3. Jag förstår visserligen inte hälften av vad du skriver i inlägget men kan omöjligt acceptera antydningar om "idaleck"s förmågor till vare sig det ena eller andra i en tråd som handlar om en artikel om en polis och en hund. Var vänlig och tänk på din ton i fortsättningen!
Mvh Anna, medarbetare
Envishet och drömmar

#3 Ja det tycker jag. Det är ju ibland motiverat att skjuta människor i hotfulla situationer, så självklart ska man då kunna göra detsamma med en hund.

Nu vet man ju inte hur det gick till i verkligheten.
Polisen drog säkert vapen mot hundens ägare, hunden känner av hotsituationen mot sin herre och ganska normalt blir den då hotfull mot polisen. Och rädd. Rädlan bidrar även den till att hunden beter sig hotfullt mot polisen.
Tycker att polisen har rätt att skjuta en hotfull hund, i denna situation hade de en hotfull människa samt en hotfull hund bland folk ute på stan. De gjorde vad de kunde.
Mina tankar!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Man blir ju skrämd av sådant agerande, stackars hund…..detta måste ju ha skrämt den stackarn något otroligt…..han visste ju inte vad som höll på att hända…..
Nä, i sådana tillfällen borde dom ju ha tillkallat någon från djurskyddet eller att någon hundvan polis hade fått se till hunden….
Visst nu vet man ju inte hur det såg ut där just då…..om det var så att han höll hunden i koppel och dom inte kunde komma åt honom på något vis, och träffa hunden istället för ägaren….men jag tycker ändå att det låter lite långsökt att hunden blev träffad av misstag……min åsikt…..

#7 Hunden sköts nog inte av misstag. Att kalla på djurskyddet när man står öga mot öga med en beväpnad man är nog inte det första man tänker på…