Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 1636 ggr
[mia-38]
0

Kan man anmäla?...

Och vilket brott kan detta ligger under? Förtal eller kränkning?:

Hur mycket skit ska man behöva ta? Snart dags för att prata med högsta chefen inne i Kalmar kanske.

Har en arbetskompis som behandlar mej som skit till och från.

Han har gått på mej MÅNGA gånger och påstått vissa saker som bara är tagna ut ur luften. Han säger själv att när vi stör oss på nåt så ska vi tala om det för varandra så att det inte uppstår sånna situationer. Men vad gör han själv???

Idag så fick jag höra när jag satt inne på mitt kontor, att han pratade med min chef. Han sa nåt om: " Hon sa att jag inte är vuxen..men hurdan är hon själv?"
Min chef sa att han fick sluta..men han fortsatte.

När han hade gått gick jag in till henne och frågade vad det var med honom. Han hade varit tvär mot mej sedan i måndags.
Då sa hon att han påstod att jag sagt nåt sånt som han sa till henne!!!

Va??? Jag har inte ens nämnt hans namn. Tror inte ens att jag nämnt ordet "vuxen" alls idag. Han påstod att jag sagt det på lunchen. Men det vet jag bestämt att jag inte gjort.
Varför gör han så här????? Fattar ingenting. Mycket obeghagligt. Hjälper inte att prata med han heller.

Vad hade ni gjort i detta fallet? Hade ni anmält?

[mia-38]
0

Kan säga att detta pågått en längre tid med olika sätt från hans sida. Han hittar på….ljuger….kränker….osv.

Ingenting hjälper. Det är lungt ett tag. Men sedan så kommer det sådana här perioder från hans sida. Alltid går han på mej med olika saker.

Börjar bli trött på detta.

Sara
0

Tråkigt att du råkat ut för det här.

Det låter som om det skulle kunna vara förtal men jag är inte alls hemma på det området.

Är du med i facket? Hör med dem vad de tycker, om inte annat så är det ju en sorts mobbning på arbetsplatsen.

Sara

[mia-38]
0

Tyvärr är jag inte med i facket. Men jag kan ju bli.
Det är allra högsta grad mobbing.

Det är jättejobbigt att bli förtalad bakom ryggen med saker jag inte ens har sagt. Dessutom har han en person som är som nån sorts "spion" på mej. Han förmedlar det jag säger till han som mobbar mej.
Jag kan inte ens försvara mej förrän det vänds till hans fördel på nåt sätt.

Sara
0

Tråkigt och jobbigt.

Be att få ha ett samtal med denna personen och din chef. Förklara hur det är och fråga hur ni ska lösa det.

Så här ska man inte behöva ha det på jobbet.

Sara

kerstinjo
0

Det bästa rådet jag kan ge dig är att du tar ett samtal med din chef och din arbetskamrat och talar om hur du känner och upplever det.

Kerstin 

Caspia
0

Jag håller med Sara och Kerstin.

Envishet och drömmar

Freke
0

Testa och se om du kan få det inspelat på något sätt, tänk dock på att du måste själv höra det eftersom dold inspelning av privatpersoner är olagligt, men om du hör det är det något annat…

Om du kan få det inspelat, så har du mer på fötterna och kan då gå vidare att anmäla eller om du har någon annan som kan vittna till din fördel..

Men anmäla det kan du alltid, sen om det håller..  Beror på..
Ord mot Ord är alltid jobbigt att dra i rätten, utan bevis..

Men en kränkning är det att prata om och inte till!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus