Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 26601 ggr
AnneN
0

Rattfylla - vilka straff?

Vilka straff finns det för rattfylla förutom att man tappar körkortet?

Fängelse, hur länge?

Fotbojja, hur länge?

Annat?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara
0

Maxstraffet för grovrattfylla är fängelse i 2 år. Sen beror det på när och var man körde, om det hände något under färden osv.

En som jag var övervakare åt hade kört rattfull (grovt) på en ganska ödslig väg vid 2 tiden på natten.

Han fick villkorligt och skyddstillsyn samt att körkortet drogs in ett år.

Sara

AnneN
0

#1 tack för ditt snabba svar Glad

Visst är det så att om man blir av med körkortet under bara X-antal månader så behöver man inte gå igenom uppkörning och allt det där igen, men om det dras in över x-antal månader så måste man göra teoriprov och uppkörning igen?

_**/Mvh Anne

Sara
0

Jag har för mig att det är så att man får tillbaka körkortet utan nya prov om det är omhändertaget max 1 år.

Sara

AnneN
1

#3 ok Glad

_**/Mvh Anne

AndreasS
0

#3 Det beror på hur dom skriver det i domen.

Skriver dom 1 år så får du inte tillbaka det men skriver dom 12 månader så får man tillbaka det.

Har en släkting som åkt fast för det och fick detta förklarat för sig.

Tycker själv att det rimmar väldigt illa i och med att det handlar om samma tidsperiod.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Sara
0

# 5 Men det är väl inte domstolen som beslutar om körkortet ska omhändertas? Det är väl länsstyrelsen?

Att bli av med körkortet är inget straff som en domstol dömer ut, utan en konsekvens av sitt handlande.

Man kan bli av med körkortet om man använder droger, hamnar i bråk ofta osv. Det brott man blir anklagad för behöver inte ens ha med bil och körning att göra, utan om man beter sig oansvarigt kan körkortet omhändertas eftersom man då inte anses vara en lämplig bilförare.

Sara

AndreasS
0

#6 Även en domstol kan dra tillbaka körkortet.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Sara
0

# 7 Ok, det är inte vad jag har fått lära mig, men jag kan ju ha fått lärt mig fel.

Har du någon källa/sida om det? Är intresserad av att lära mig rätt. Glad

Sara

AndreasS
0

Min släkting vart av med sitt körkort på den vägen. Det är min källa.

Sara
0

Ok, hmm, får se om jag kan hitta infot på nätet. Vill ju gärna veta så man kan ge rätt information i framtiden.

Sara

kerstinjo
0

# 5

Det spelar absolut ingen roll för påföljden om det står 1 år eller 12 månader.

Kerstin 

[mia-38]
0

En bekant till mej fick sin dom med körkortet alldeles nyligen. Och jag måste säga att #5 har rätt i det han skriver.

Sara
0

# 12 Stod det i domen att påföljden blev återkallat körkort?

Sara

[mia-38]
2

Det stod att han får tillbaka det om 12 månader utan att behöva ta om det. Hade det stått 1 år så hade han vart tvungen att göra det.
Påföljden blev återkallat körkort i 12 månader för honom.

Sara
0

Ok, konstigt att det kan vara olika regler för samma tidsperiod. Undrar hur de som tagit det beslutet har tänkt?

Sara

[mia-38]
1

Jag har inte en aning om varför det är så. Han sa så till mej iallafall.

Sara
0

Jag måste verkligen kolla upp det här. Jag blir så nyfiken på varför det ska anses vara skillnad på 12 månader och 1 år.

Sara

[mia-38]
1

Nä jag fattar heller inte varför. Det är ju samma tidsbegrepp. Han fattade heller inte det.

Caspia
0

Sedan finns det ju ytterligare en dimension, om brottet sker inom körkortets prövotid, dvs de första två åren efter att man tagit det. Då går det inte att få tillbaka oavsett hur kort tid man blir av med det utan man måste ta om det med uppköring, teoriprov osv igen.

Envishet och drömmar

Sara
0

# 19 Ja, det är ju en helt annan sak. Då hänger körkortet alltid löst.

Sara

[mia-38]
0

Don`t drink and drive.

En sida som handlar om rattfylla och dess påföljder.
Men jag hittar inget om det som vi nämnt ovan om vad skillnaden är på 1 år eller 12 månader.

Sara
0

Ja det stod en hel del där men inte om just det.

Sara

JMax
0

Usch, fattar inte att man kan ge sig ut o köra onykter…Riktigt höga böter brukar det väl vara med?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
0

Jag hittar lite om vad som gäller för om man måste köra upp eller inte här.

Jag har ju tidigare invänt mot att det är en påföljd att bli av med körkortet.

Jag vidhåller fortfarande att en domstol inte beslutar om att ett körkort ska återtas, det gör länsstyrelsen. Däremot kan säkert domstolen rekomendera att länsstyrelsen ska återkalla körkortet. Dessutom har ofta länsstyrelsen lämnat information om ärendet till rätten innan rättegången eftersom körkortet tas på plats av polisen vid rattfylla.

Mer info om detta finns här.

Sara

Sara
0

# 23 Nej, det är ett hemskt brott just pga att det ofta skadar andra människor.

Sara

JMax
0

http://www.pedersparty.com/

Länk till en rattfyllerist som körde ihjäl sin bror…

[mia-38]
0

#26…den länken verkar inte funka…

Sara
0

Har fixat länken nu.

Sara

[mia-38]
1

Sara,,,, jag kommer inte in där iallafall….Obestämd

Sara
2

Nu då?

Sara

[mia-38]
0

nuuuuu….Skrattande

Sara
0

Skrattande Har inte lärt mig alla funktioner man kan göra som värd än.

Sara

carsbo
0

om den som kör påverkad kör i ett träd o dör e det ju tråkit, men att oskylidga dör pga dom gillar jag inte. nästa gång kaske det är du som krockar med en rattfyllerist, fast du körde helt rätt

men indraget körkort verkar väl ganska bra tkr jag + HÖGA böter som känns, fängelse är väl kanske lite väl hårt…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Sara
0

Vid upprepade fyllekörningar (med ev skador till följd) ska vara hårda straff på tycker jag. Det är ett stort hot mot andra människor när någon fyllekör.

Sara

kerstinjo
0
Lag och straff

Maximistraffet för grovt rattfylleri är två års fängelse. Om man gör sig skyldig till grovt rattfylleri och samtidigt är vållande till annans död, kan straffet bli upp till sex års fängelse.

Alkoholkoncentrationen 0,5 till 0,99 promille respektive 0,25 till 0,49 mg/liter utandningsluft ger påföljden dagsböter samt återkallelse av körkortet i cirka 10 månader.

Alkoholkoncentrationen 1,0 promille i blodet respektive 0,50 mg/liter utandningsluft eller mer ger fängelse i minst en månad samt återkallelse av körkortet i minst 12 månader.
Alternativa påföljder är villkorlig dom med samhällstjänst, skyddstillsyn och kontraktsvård.

Återkallande av körkort
Huvuddregeln är att körkort återkallas vid samtliga trafiknykterhetsbrott. Återkallelsetiden kan variera mellan 1-36 månader. Är återkallelsetiden längre än tolv månader måste nytt körkortsprov avläggas.

Körkortsingripande är en trafiksäkerhetsåtgärd och inte ett straff.

Möjlighet att ansöka om alkolås finns. Om jag inte minns fel så kostar själva ansökan 1000:- oavsett om ansökan beviljas eller inte.

Blir ansökan beviljad så kostar det enl. uppgift mellan 40-50.000:- att få ett godkänt alkolås insatt i bilen (går ej i äldre bilar). En summa som föraren själv får stå för.

Kerstin 

Sara
0

# 35 Jättebra info!

Sara

Jennie-S
0

Något jag inte kan förstå är att om någon kör ihjäl en annan människa eller förosakar någon form utav olycka över huvudtaget, så är straffet oftast mycket mindre för den som kör full/eller påverkad utav något än den som är nykter.. Då brukar det heta att personen inte va i sina sinnes fulla bruk..
Man är väl ändå lika ansvarig för det som hänt oavsett om man är påverkad utav något eller ej anser jag.. 

Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta men kom att tänka på det nu när jag läste tråden.. och nu gled jag nog iväg från ämnet.. sorry… Cool

kerstinjo
0

Inte kan det vara en "förmildrande" omständighet att vara alkoholpåverkad? Brottreduceringen borde då bli grovt vållande till annans död.

Kerstin 

Jennie-S
0

Vet inte om dom alltid ser det så men vet en händelse som det vart så där, den påverkade personen körde ihjäl en annan människa fick mkt mildare straff just pga att peronen "inte va i sina sinnes fulla bruk"..

Men sen vet inte jag om det gäller alla sånna händelser men tydligen så förekommer det iallafall..

Sara
0

Att inte vara i sina sinnens fulla bruk brukar betyda psykisk sjukdom eller stark ilska/sorg osv.

Det måste nästan ha varit något mer än alkoholen som gjorde att h*n fick mildare straff.

Sara

Jennie-S
0

Alkohol vet jag att det va och möjligtvis droger men vågar inte svära på det..

Sen det psykiska kan jag inte svara på, vet bara att den personen har svårt för att hålla sig på rätt sida utav lagen..

Sara
0

Ja, oavsätt så är det skrämmande att veta att det finns så mycket fylla och droger på vägarna.

Sara

studs
0

Glider in som helt okunnig o väldigt nyfiken, Min så biologiska far har åkt för rattfylla, tror han hade över 1 promille i sig,Är det mycke? har dessutom för mig att min mor sa att han blev av med körkortet minst ett år, men sen då? blir det fängelse eller fotboja? vet inte vart och när han körde vet bara att hela bilden blev kvaddad,men han hade "ängla vakt" tyvärr Tyst

Sara
0

Vad påföljden blev beror på om han var ostraffad innan, när och var han körde rattfull och om det hände något under färden. Eftersom han kraschade bilen så måste han ha haft dålig koll på bilen.

1 promiller är gränsen för grov rattfylla och därmed högt men inte hysteriskt högt för en normalstor man.

Straffet är fängelse 1 månad - max 2 år. Fotboja kan man få under vissa omständigheter om fängelsestraffet är max 6 månader. MEN min förre klient fick villkorligt så fängelsestraff blir inte alltid utdömt.

Sara

ememem
0

Kan tillägga till #37 att alkohol och liknande självförvållat rus aldrig är att ses som en förmildrande omständighet.

phernilla
1

Kerstinjo:
Det du skriver är helt korrekt vad jag vet. En person i min närhet körde rattfull o hade en promillehalt på 1,018 i blodet. Han ska till veckan träffa frivården tillsammans med sin advokat o prata om en eventuell skyddstillsyn. Samt i början av maj så är tid fastställd för rättegång!

Han har oxå fått denna information om det här med alkolås i bilen, o till honom sa länsstyrelsen att det kostar 50000 kr, o att man får betala det själv. Han sa dock inget om dom där 1000 kr i ansökningskostnad, men det stämmer garanterat.

[mia-38]
0

Vad blir påföljden om promillet vart uppe i 1,5?
Jag vet att körkortet drogs in i 12 månder…
Han ska till tingsrätten för vidare utredning. Kan detta bli fängelse??

phernilla
0

Mia (inlägg 12 & 14, samt 47):
Nu hänger jag inte riktigt med… Ska han till tingsrätten för vidare utredning? Tidigare i tråden skrev du att han hade fått sin dom, 12 månader… Ska han upp i tingsrätten ytterligare en gång?
*förvirrande* ;)

Sara
1

# 47 Det beror helt på omständigheterna. Var, när han körde rattfull, om han är straffad innan osv.

# 48 Att körkortet dragits in i 12 månader är inget straff utan Länsstyrelsen har beslutat att han inte bör ha körkort. Antagligen kommer han att få göra blodprover för att utesluta alkoholism för att få tillbaka körkortet.

Vid rattfylla så tar polisen körkortet på plats, det är inget man måste till tingsrätten för att få reda på. Skulle åtalet ogillas så får han antagligen tillbaka körkortet direkt.

Sara

phernilla
0

Sara:
Detsamma gäller för min vän som sitter i denna sitsen. Han ska om 3½ månad få börja gå o lämna regelbundna blodprover som en del i allt det här.

JMax
0

Vad är straffet för mord alt. dråp? Alltså hur långt fängelsestraff?

Caspia
0

# 51. Det kan vi väl starta en annan tråd om, så blir det lite tydligare. Glad Om man letar efter svaret på frågan om hur långt fängelsestraff dråp ger letar man nog inte fram den här tråden och skummar igenom 50 inlägg för att hitta det.

Envishet och drömmar

[mia-38]
0

#48..Länsstyrelsen tog hans körkort. Han ska in till tingsrätten för att få vidare påföljder. det kan beslutas om han ska få böter, fängelse eller fotboja.

JMax
0

#52 Var lite otydlig…Jag menar om en som planerar ett mord får högre straff en än som kör rattfull? Jag tycker att kör man i hjäl nån rattfull så ska man ha lika högt straff, minst… man vet ju att man kör onykter, man framför ett "vapen"…

Sara
0

# 54 Jag tror att det räknas som dråp (vållande till kroppsskada om personen inte dör) eftersom personen inte menat att döda.

Sara

Jennie-S
0

#55 Men om någon kör ihjäl någon i en olycka eller så blir det inte vållande till annans död då?

JMax
0

Kanske inte menat att döda men fullt medveten om att risken är otroligt hög…

Sara
0

Jag vet faktiskt inte.. Tål att kollas upp.

Sara

MoiraIne
0

Ja, vållande till annans död om uppsåt helt saknas, d v s en olycka. Straffet är då fängelse högst två år. Är brottet ringa döms man till böter.

Man kan också dömas till grovt vållande till annans död, om domstolen anser att personen gjort ett medvetet risktagande eller om man kört påverkad. Att köra ihjäl nån i det läget blir liksom mindre av en olycka eftersom man då beräknat att olyckan kunde ske men ändå struntade i det. Då blir straffet fängelse mellan sex månader och sex år.

Men jag tror vi måste hålla isär körkortsomhändertagande, återkallelse av körtkortet och straff. Som Sara och kerstinjo
säger är körkortsåterkallelse inget straff, oavsett på hur långt tid det blir återkallat. Det är polis eller åklagare som beslutar om att körkortet ska omhändertas och sen länsstyreslen som beslutar om återkallelse.

Kravet på nytt körkortstillstånd är endast delvis knutet till hur länge återkallelsen ska vara. Även om du bara blir av med körkortet i ett år, kan länsstyrelsen kräva att man åter ansöker om körkortstillstånd, om man t ex gör sig skyldig till brott under tiden.

Martin
0

Som MoiraIne säger så skall man nog hålla isär begreppen.

Dråp är "mord light", om man nu vill uttrycka sig slarvigt. Det saknas uppsåt men är inte heller en olycka. Det blir som sagt mer troligt vållande till annans död om man påverkad av alkohol eller narkotika kör ihjäl en människa.

Körkortsingripande (precis som MoiraIne säger) så kan det bli både omhändertaget men även återkallat, hanteras av länsstyrelsen och inget annat. Dock tar polisen i vissa fall interimistiska beslut att tillfälligt omhänderta det och därefter tar länsstyrelsen över. Dock är det inte automatiskt vid rattfylleri som polisen tar körkortet på platsen, det är när man har över en viss promillehalt som det görs.

Det pratades även lite om fotboja. Fotboja är inget man döms till. I Sverige är det Kriminalvården som ansvarar för verkställigheten för de som döms till fängelse. Döms man i domstol till fängelse i upp till 6 månader, kan man ansöka om att få avtjäna fängelsestraffet i "frihet", men då med fotboja. Men det är alltså inget straff man döms till i rätten.

mvh Martin

Sara
0

Tack för den infon marnyman! Glad

Sara

ememem
0

# 60 dråp är som sagt mord som skall anses vara mindre grovt men det krävs fortfarande uppsåt för att bli dömd för dråp.

Om uppsåt saknas kan man om man varit oaktsam bli dömd för vållande till annans död.

Martin
0

#62 Helt rätt, slarvigt uttryck av mig (och jag skyller på att jag var trött). Mord och dråp är samma brott i grunden men av olika grad så att säga.

Det som utgör grunden för om det blir mord eller dråp är dels om det är överlagt och planerat, men även hur "grovt" man gjort det. Om dödandet är ett led i annat brott eller om man har försökt dölja det, för att ta några exempel.

mvh Martin

Freke
0

Men ang. påföljden för rattonykterhet.

Så finns det väl alltid förmildrande omständigheter, men egentligen är det ju en form av förberedelse till vållande av annans död.
Händer inget - då är det väl tur. Men om denne skulle köra ihjäl någon så..

Det var väl ingen som tvingade h*n att dricka, sen sätta sig bakom ratten och köra? Så det är ett i mina åsikter ett relativt grovt brott, vet vissa brott som straffas högre men är mindre allvarliga..

Ang.
Fotboja alt. fängels? så skulle jag personligen nog hellre sitta av min tid bakom lås och bom är hemma med boja!

Känner folk som varit i båda lägren och en av dom har haft båda straffen bakom sig. Och han är av den inställningen att hellre sitta av tiden än vara hemma.. Det känndes hårdare av att sitta hemma och se allt men inte kunna få eller göra vissa saker än att sitta inne och bara fantisera om dessa saker..

Och jag är nog benägen av att hålla med honom..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
0

#64 Jag håller med dig. Jag anser rattfylleri vara ett mycket grovt brott och tycker att man oftare borde utdöma fängelse (som i vissa fall skulle få avtjänas med fotboja för de som vill det, och om det anses lämpligt).

Jag tror det behövs ett trendbrott med hårdare domar för att få folk att inse det farliga i det hela. Det som känns, och det som kostar, det är det vi lär oss av.

mvh Martin

kerstinjo
0

#64 Jag håller med dig. Att sitta fjättrade i sitt eget hem är nog värre straff än att avtjäna en månad på en öppen anstalt.

Kerstin 

ingann
0

En kompis till mig hade fotboja förra sommaren och han tyckte det var helt okej… Han kunde åka till affären, sitta i trädgården och ha folk hemma hos sig…  De sakerna hade han inte kunnat om han suttit i fängelset de månaderna..

Fast det bästa är ju att inte köra full alls eller som i kompisens fall ta med sig för mycket öl/sprit från tyskland så man kan leva normalt:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sara
0

# 67 Fick han fängelse för att föra in för mycket alkohol?

Sara

ingann
0

#68 ja, de räknade det som smuggling… han (och hans gamla mamma som var med som sällskap) satt anhållna hos tullen i trelleborg  (tror jag det var) med fulla restriktioner medan de kollade upp alla hans mobilnummer och gjorde husrannsakan i hans lägenhet och mammans hus… De trodde att han skulle sälja spriten och trodde inte på att det var till hans 40-årsfest och sin förlovningsfest…

/Ingalill

Sara
0

Jisses, kanske man får ta med födelsebevis och kopior på inbjudningarna då.

Men iof, det finns säkert de som smugglar också och hur ska tullen veta det. Dock är fängelse ett väl så högt straff.

Sara

ingann
0

#70 det tycker jag med… man får ju ta med extra om man ska ha någon stor fest men det gäller väl att man blir trodd då… lite tråkigt för oss som var bjudna på festerna och fick ta med eget dricka istället;)

/Ingalill

Bjornen
0

På 20-talet hände en bilolycka i närheten som ledde till döden för den ene passageraren. Den som körde var onykter och det ledde till att straffet blev mildare för honom som orsakade passagerarens död (som för övrigt kom hem från Amerika för att hälsa på).

En dödsolycka drabbade en vän som var rattonkter. Han blev påkörd av en som hade somnat vid ratten. I detta fall borde den som somnade ha dömts till åtminstone vållande till kroppsskada. Men genom lögner klarade han sig undan någon påföljd. Det var lätt att ljuga när det ena vittnet var död och det andra var hustrun.

Jag är mycket mot alkohol och droger i samband med bilkörning. Men det finns tillfällen som jag anser att man ska kunna köra onykter. Det är endast om det gäller att rädda sig själv eller någon annan i nödsituationer som kan vara livshotande. T.ex. skadade personer i skogen eller långt från bebyggelse. Några sådana fall känner jag till och det kanske räddade liv.

Sara
0

Om man kör rattfull för att rädda någons liv så får man inget straff.

Sara

Martin
0

Det är inte sällan privata fester är "anledningen" till att det tas in för mycket alkohol i landet.

Jag har inte praxis, men läste för ett tag sedan lite olika utfall i rätten angående att ta in mycket alkohol. De fall där det utdömts fängelse (vilket kan omvandlas till fotboja) handlar det om skapligt stora mängder. Det är inte 30-40 liter öl och 5-10 liter sprit. Det är i princip en nolla till efter resp sort. Det blir en rätt stor fest, om det skall bli rimligt. Men, som sagt - det är från fall till fall att bevisa.

Gällande vilket som är värst, så kan de flesta jobba vidare med fotboja. Det finns ganska många jobb där man blir av med jobbet om man inte kan komma på en månad eller två för att man skall sitta i fängelse.

mvh Martin

Freke
0

#73 Nej om man kan påvisa att det är en Nödsituation och det inte finns någon annan möjlighet till räddning, så som att ambulans inte kan komma fram eller att man inte kan komma i kontakt med SOS-alarm så dom kan skicka ut någon ambulans.

Sen om man eventuellt skulle få kontakt med SOS-alarmering eller med polis på telefon och få rådet att -Ja trots att intaget alkohol gör att dom går med på att du får köra, glöm då inta att ta namn och tjänstgöringsnummer på personen som godkänner att då får göra så.

För om du skulle eventuellt bli stoppad trots godkännande, samma gäller vid av polisen godkännda fortkörningar..
Kommar du att straffas om du inte kan uppge vem som bemyndigade åtgärden..

Hälsn. Freke

Fortuna84
0

Hej Sara

Har följt dina svar, men har inte fått något svar som liknar min händelse/situation…

Skulle verkligen uppskatta om du kunde uppskatta vilka påföljder som är rimliga.

Jag är aldrig straffad eller haft några trafikförseelser.

Jag blev påkommen körandes onyktert tillstånd. Brott/åtal/promilleprov blev klassat som Grovt rattfylleri. Jag väntar nu på svar från Länsstyrelsen som ska göra en förundersökning på mig.

Jag skulle flytta på bilen utanför en nattklubb för att slippa böter/stå i vägen för andra bilar. Gick emot en bil påvägen ut. Vakter stannade mig och höll mig kvar tills polis kunde ingripa. Jag gjorde inte det minsta motstånd och tände en cigg och väntade.

Jag har förhörts och dom har tagit blodprov och det jag skrivit har jag skrivit under på. Körde kanske 10m och skulle flytta bilen kanske 20m.

Har bifogat ett intyg från min chef att jag verkligen behövs på företaget och att det är mitt levebröd att ha bil.

Håller verkligen på att lära mig en dyr läxa, men det är ju inte kul kan jag säga :/

Ni andra får givetvis tycka till, men det var riktat till Sara. Om ni vill spy galla så kan jag inte stoppa er men så ni vet finns det inget glamoröst med att vara förbrytare. Är en helt vanlig kille som tog ett enda dåligt beslut för en god sak.

Tackar på förhand // "Lars"

Freke
0

Tänker inte spy galla över dina handlingar, alla kan tycka sig ta rätt beslut just i situationen, men nu i efterhand!

Var det en godsak? kommer rent av att kosta dig mycket mer än vad p-boten eventuellt kunnat kosta dig!
Men om du nu skulle bli dömd trots intyg, så bör om det är så att du har en så pass för företaget viktig position kunna få behålla körkortet och få fotboja under strafftiden.

Hälsn. Freke

Martin
0

Har för mig att grovt rattfylleri brukar leda till 12 månaders indraget körkort. Vet att detta har drabbat yrkeschaufförer också (som inte kört fulla i jobbet, men som kör buss i linjetrafik till vardags). Är kanske inte det beskedet du hade hoppats på.

Freke: Eftersom att polis och åklagarväsende inte på något sätt har med körkortsomhändertagandet att göra (mer än att de gör det i 48 timmar interimistiskt) så kan man inte "byta" att behålla lappen mot fotboja. Körkortsingripandet står länsstyrelsen för helt och hållet.

mvh Martin

Sara
0

Jag tror att du kommer att få villkorligt och ev skyddstillsyn. Tyvärr finns risken att du förlorar körkortet upp till ett år. Att du verkligen behöver körkortet på arbetet tar rätten antagligen ingen hänsyn till.

Man kan få fängelse för grov rattfylla men eftersom du var på parkeringsplatsen och inte körde ute på vägarna så är det inte troligt.

Rätten tar hänsyn till om hur långt man kör, var det händer, vad som händer under färden (här spelar din olycka in) och vilken tid man kör.

Att kör på en enslig väg kl 4 på natten utan olyckor anses bättre än att kör i stadstrafik kl 16 på dagen och med ev svajighet/olycka.

OM de tror på att du bara skulle flytta bilen så kan du komma rätt lindrigt undan.

Lycka till!

Sara

Martin
0

Rätten kan se lite lindrigare på det (vad gäller böter eller liknande) om man tappar sin inkomst om man blir av med körkortet. Och som jag skrev precis innan ditt inlägg, angående körkortsingripanet så är det inget rätten gör eller beblandar sig med, sköts helt av annan myndighet.

mvh Martin

[mia-38]
0

Kan meddela nu att killen jag känner som åkte dit för grov rattfylla fick indraget körkort i 12 månader + samhällstjänst 50 timmar som han har jobbat av. Han kom lindrigt undan.

phernilla
0

Mitt ex, som gjorde samma sak, fick 47 timmars samhällstjänst. Han har dock fortfarande inte fått besked om hur länge körkortet blir indraget (vilket jag tycker är jävligt konstigt, med tanke på att det gått så lång tid sen brottet). Han körde rattfull med 1,018 promille i blodet…

Freke
0

#78 Har jag sagt det?

Jag har inte påstått att det är polis eller åklagare eller rätten som håller i körkortsfrågan?! Läs, läs rätt

Om en person av företaget är så pass viktig med sitt körkort för företaget så kan LÄNSTYRELSEN besluta att personen kan få behålla körkortet, trots lagöverträdelser iform av fortkörning eller rattfylla.

Hälsn. Freke

Fortuna84
0

Tackar för alla svar, som är ungefär dom olika tankarna som snurrat runt i huvudet.

Ja, länsstyrelsen kan gå in och ge sitt förslag osv. Så det gäller ju att lägga energi på att få dom att inse vad dom sätter mig i för position.

Sen så sätter dom även företaget jag jobbar på utan inkomster och det finns i värsta fall risk att vi går omkull då :/

Den goda saken var att jag flyttade på bilen så att folk kunde backa ut.

Men som sagt, man tar dåliga beslut ibland, mousserande viner är min akilles häl.

Ha det bra… Hej

Martin
0

Allsmäktige, den enda och allena Freke. FÖRLÅT för att jag inte skrev ut väldigt tydligt, att jag inte anklagade dig för att ha skrivit något som du inte gjort. Om du läser om och läser rätt, så ser du att jag ingenstans har skrivit att du har skrivit att polis och åklagare sköter körkortsfrågan (mer än interimistiskt).

Eftersom att du i samma mening skrev om körkortsomhändertagande och fotboja (vilket inte motsäger varandra) så ville jag förtydliga, för dig (om du inte visste) och för andra (som ev inte visste) att det är olika myndigheter som sköter de sakerna.

Visst tolkade jag dig som att du menade på att man kunde byte körkortsomhändertagandet mot fotboja, och jag ber så väldigt mycket om ursäkt för det. Men, skriv inte mig på näsan för att jag skrivit något om dig som jag inte har gjort. Läs om, läs rätt, eller hur du nu skrev.

mvh Martin

Sara
0

# 84 Det är inte länsstyrelsen som sätter dig i en position, det gjorde du när du satte dig i bilen onykter. Onykter ska man inte ens sätta sig i förarsätet om så bara för att vila.

Alla kan göra fel och det är helt ok, vi är mänskliga allihop, men vi kan inte skylla på rättssystemet eller myndigheterna när vi får vårt straff.

När man gör något olagligt så får det en konsekvens, det är inte myndiheternas eller rättens fel utan enbart vårt eget.

Personligen anser jag att din körkort inte borde dras pga det du gjorde men åtalet är ändå grov rattfylla.

När någon kör onykter så anses personen inte vara tillförlitlig att köra bil. Samma om man ofta blir full och hamnar i trubbel, då kan körkortet också dras.

För att få behålla sitt körkort måste man uppvisa att man är ansvarsfull och det gör man inte genom att köra onykter eller ofta vara packad och hamna i trubbel.

Sara

Freke
0

Men?? Jaaaa Du store marynman!

Som är påläst och kunnig och uttrycker sig så väl och påstår en massa det är ju konstigt att du adresserar dina tolkningar av inlägg?!

Om du nnu vill påpeka för andra eller för bara mig?! PM mig om du har något du vill mig annars lägg det i en tråd.

Du uppför dig som en barnrumpa men man får väl räkna med att när någon som inte är rädd eller på annat sätt inte känner sig trängd svarar så måste du bevisa att du är den kunnigaste och mest välskrivna på forumet!

Ska inte skriva mer så att du får vara den kung du utger dig för att vara..

Good luck..

Hälsn. Freke

Sara
0

Snälla ni, sånt här beteende väntar jag mig inte av två vuxna män!

Ge er nu och skärpning!

Sara

Martin
0

Freke: Du tilltalade mig i en tråd - jag svarade. Du har även skrivit till mig via PM, även där har jag svarat.

Jag känner mig definitivt inte trängd eller rädd på det här forumet, men ibland i andra sammanhang. Om mitt beteende är en barnrumpas, så ja - då är jag väl det då.

Jag har heller aldrig påstått att jag är den mest kunniga eller pålästa, och jag står för vad jag skrev i PMet till dig. Det menar jag, att det är trist om du lämnar forumet för att det då tappar en intressant och påläst skribent.

Jag är ju inte ens medlem i forumet, så skall någon lämna så är det väl då jag.

Till de som känner sig kränkta, sårade eller besvikna av mitt uppträdande/mina inlägg: Jag ber om ursäkt.

mvh Martin

Sara
0

Jättebra ursäkt från dig Marnyman, och inte ska du lämna forumet. Oavsätt om man är medlem eller ej så är alla välkomna.

Sara

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.