Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 2799 ggr
Gasoline
0

Rattfylla

Vet en person som står mig ganska nära som jag ett antal gånger vet har kört rattfull. Vad ska jag göra när detta inträffar? Verkar ju aldrig vara några poliser i byn så h*n blir ju aldrig tagen.

Jag vet att man ska ta nycklarna ifrån en full person, och att det är min skyldighet. Men det är svårt när jag inte alltid vet om denna är full eller inte, dessutom kan personen uppträda något aggresivt om man nämner något om dennes alkoholism/fylla osv.

Finns det något nr jag kan ringa när jag vet att h*n är ute och fyllekör?

Caspia
0

112.

Envishet och drömmar

Gasoline
0

#1 Känns inte som att det är riktigt så akut?

Caspia
0

Jag vet inte vad det finns för exakta regler kring det men det måste ju vara bättre att ringa 112 en gång för mycket än en gång för lite. Jag förstår inte varför det inte skulle vara tillräckligt akut? Att köra bil berusad minskar t ex reaktionförmågan vilket ju leder till att man är en sämre förare, börjar ta större risker och därmed utsätter andra trafikanter för livsfara.

Med rattfylla är ju "problemet" att man måste kunna bevisa att  personen 1) körde bil och 2) hade en viss promillehalt. För det senare krävs utandnings- eller blodprov och det kan man ju inte ta dagen efter utan just i ögonblicket när första kravet, att man kör bil, uppfylls.

Envishet och drömmar

Gasoline
0

#3 Jag vet allt vad rattfylla för med sig. Men jag tänkte om man kunde ringa ett polisnumer och säga att dom får hålla utkick efter denna bil då jag vet att föraren i den är rattfull just för tillfället =/

Vill inte något gärna ringa 112 för en sådan sak då jag vart uppfostrad sådan när jag var liten att man endast ringde detta nr när det tex brann!

När jag var i Rättvik på CCW så var det en del bråk i tälten brevid mitt och gick och frågade en av poliserna om deras nr, ifall att jag inte hittade dom om det vart allt för våldsamt. Som tur va var de i närheten när jag behövde dom, båda gångerna.

Caspia
0

112 går till larmcentralen, dvs en växel som kan säga till alla patruller i området att hålla koll = effektivare än om du skulle ringa direkt till en person.

Jag har ringt 112 många gånger… Bland annat när jag körde förbi en stor gräsbrand, en gång när det var en lös hund på motorvägen och när det har förekommit prostitution på min gata. Jag förstår att du intetycker att man ska ringa dit i onödan men med en rattfyllerist som kan döda både sig själv och andra är det inte i onödan.

Envishet och drömmar

Gasoline
0

#5 Ok, ja, men då tar jag till mig det och ringer 112 nästa gång jag vet att detta förekommer. Kan man ringa anonymt, vill inte att denna person får veta att det är jag som har ringt, då jag antar att denne inte blir så glad. H*n behöver verkligen bli ditsatt för att insa sitt alkoholproblem.

Caspia
0

# 6. Bra beslut! Om man förklarar situationen och allvaret behöver man inte uppge sitt namn. Larmcentralen kan inte se ens namn eller nummer automatiskt.

Envishet och drömmar

Sara
0

Jag tycker också du ska ring 112 nästa gång. Jag vet andra som gjort det av samma orsak så det är helt riktigt att göra det.

Sara

Gasoline
0

#7 Bra =)

#8 Ok, tack så mycket

[mia-38]
0

Jag ringde 112 en gång när jag visste att en rattfull var på väg hem till mej. Från Halmstad till Nybro.
De kontaktade sedan polisen i den kommunen han befann sej i. Och hela vägen hit.

Växjö-polisen kontaktade mej och de hade satt ut pratuller längs vägen.

Så helt klart ska man ringa 112.

Fortuna84
0

Hej Sara

Har följt dina svar, men har inte fått något svar som liknar min händelse/situation…

Skulle verkligen uppskatta om du kunde uppskatta vilka påföljder som är rimliga.

Jag är aldrig straffad eller haft några trafikförseelser.

Jag blev påkommen körandes onyktert tillstånd. Brott/åtal/promilleprov blev klassat som Grovt rattfylleri. Jag väntar nu på svar från Länsstyrelsen som ska göra en förundersökning på mig.

Jag skulle flytta på bilen utanför en nattklubb för att slippa böter/stå i vägen för andra bilar. Gick emot en bil påvägen ut. Vakter stannade mig och höll mig kvar tills polis kunde ingripa. Jag gjorde inte det minsta motstånd och tände en cigg och väntade.

Jag har förhörts och dom har tagit blodprov och det jag skrivit har jag skrivit under på. Körde kanske 10m och skulle flytta bilen kanske 20m.

Har bifogat ett intyg från min chef att jag verkligen behövs på företaget och att det är mitt levebröd att ha bil.

Håller verkligen på att lära mig en dyr läxa, men det är ju inte kul kan jag säga :/

Ni andra får givetvis tycka till, men det var riktat till Sara. Om ni vill spy galla så kan jag inte stoppa er men så ni vet finns det inget glamoröst med att vara förbrytare. Är en helt vanlig kille som tog ett enda dåligt beslut för en god sak.

Tackar på förhand // "Lars"

Sara
0

Svar finns i tråden Rattfylla - vilka straff?

Sara