Brottspåföljder
Vad anser ni?
Senariot är följande:
a) En person misshandlar en annan, Gärningsmannen grips och det visar sig att personen är Väktare/Ordningsvakt.
Redan vid detta stadie så har GM straffats ut av företaget han jobbar på, döms han i rätten så kommer han att bli av med jobbet vilket han troligen blir ändå.
Rätt eller Ej?
b) Om GM nu hade varit Polis istället.
Så hade han troligen inte dömts, om han skulle dömas så hade påföljden troligen blivit disiplinstraff kanske dagsböter, men inte mer.
Motiveringen som Myndigheten ställer i detta läge är att Polisen har ju utbildat sig till Polis och ska därför inte avskedas men doch disiplineras!
Rätt eller Ej?
Personligen tycker jag att Polisen ska avskedas!
Med motiveringen att Polismannen borde veta bättre och tänka på följderna samt att det ska kunna krävas en högre laglydnad av de som ska se till att lagen följs.
Så om en Polis, Väktare eller Ordningsvakt bryter mot lagen så bör dom straffas hårdare än vad en vanlig privat person görs, speciellt då dom har ett högre rättskydd iform av Ämbetsmannaskydd
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag ställer helt klart mer krav på vad en polis gör privat, än vad jag gör på en väktare.
Polisen är lagens förlängda arm och enligt mig ska inte polisen få behålla sin tjänstgöring ute bland allmänheten om han ej föregår med gott exempel.
Motiveringen, till att han får behålla jobbet, låter som en motivering, när det egentligen inte finns någon motivering!!
Jag har inte alls samma krav på vad en väktare gör på sin fritid, inom rimlig begränsning naturligtvis. Och jag har väldigt svårt att förstå varför en väktare ska straffas hårdare.

a) En person misshandlar en annan, Gärningsmannen grips och det visar sig att personen är Väktare/Ordningsvakt.
Redan vid detta stadie så har GM straffats ut av företaget han jobbar på, döms han i rätten så kommer han att bli av med jobbet vilket han troligen blir ändå.
Rätt eller Ej?
b) Om GM nu hade varit Polis istället.
Så hade han troligen inte dömts, om han skulle dömas så hade påföljden troligen blivit disiplinstraff kanske dagsböter, men inte mer.
Motiveringen som Myndigheten ställer i detta läge är att Polisen har ju utbildat sig till Polis och ska därför inte avskedas men doch disiplineras!
Rätt eller Ej?
Tycker det ska vara samma straff för samma brott oavsett vad man har för yrke/utbildning eller om man så är helt outbildad och arbetslös!
Är man dessutom polis så ska man ju upprätthålla lagen i samhället inte bryta mot den!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker det är allvarligare att göra fel som polis än som ordningsvakt, men båda bör vara ostraffade. Iaf inte ha staffats för våldsbrott, droger/alkohol m.m.
Jag som är lekmanna övervakare måste vara ostraffad, då ska väl poliser och ordningsvakter vara det också?!
Sara
Vet inte exakt var jag läste det, men av drygt 900 anmälningar mot polistjänstemän förra året så ledde hela 5 st (!!) till åtal.
Det är väldigt skrämmande faktiskt. Hoppas det blir bättre om förslaget att lägga internutredningsenheterna som finns på varje länspolismyndighet direkt under rikspolisstyrelsen. Även om jag inte tror att det blir någon skillnad. De åklagare som arbetar inom enheten för polismål skulle kunna driva på förundersökningarna bättre om de ville, oavsett vem som är huvudman för utredarna.
Annars när det gäller frågan, jag tycker att det är allvarligare om en polis begår brottet än om en ordningsvakt/väktare begår brottet, även om de också gått utbildning och är godkända av Länsstyrelsen för sin tjänst.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det går såklart inte att säga generellt, utan får ses från fall till fall.Som alla andra fall, oavsett vad gm jobbar med.
Ordningsvakter går dock i mångt och mycket efter delar av polislagen, vilket gör att de rent ur den synpunkten bör bedömas lika.
Jag anser dock att man bör straffa utefter gärning, och inte vad man har för jobb.
mvh Martin

#3 Så att Poliser (främst då inom NI) och Ordningsvakter som har använt Anabola Steroider eller ännu använder Steroider bör inte få jobba kvar? eller..
Då det finns ett antal både Vakter och Poliser som använder olagliga preparat och förklarar sig i övrigt som renlevnads människor, för dom ser sig inte som missbrukare och dom ser det inte som drogmissbruk.
- Jag vet hur jag hade det på sista kursen för förlängande av förordnande.
När jag gjorde mig ovän med ett antal Ordningsvakter, då jag sa att jag hellre jobbar med en som är påtänd av amfetamin än att jag jobbar ihop med en kollega som tryckt Steroider eftersom jag inte vet vad han har för trigger punkt.
En som är påtänd vet man hur han kommer att reagera i vissa situationer men med en Steroid stinn har man ingen aning om vad som drar igång honom!
Och jag fick ett antal elaka blickar i nacken när jag påtalade detta inför den gruppen som vi tillhörde.
Men en kollega som är Steroid, kan det sluta med att man är tvungen att rädda gästerna ifrån för att han sne-tänder och jag vill inte jopbba under sådana förutsättningar.
Poliserna som höll i denna kurs förstod resonemangen, vissa kollegor förstod också men så var det ett par unga och oerfarna som inte fattade ett dugg av vad jag ville få fram under diskussionens gång.
Då har en annan jobbat igenom de värsta åren då Steroiderna knaprades som Tic-Tac hos vissa x-kollegor under slutet på 80-talet
Hälsn. Freke
# 6 Nej, det tycker jag inte. Naturligtvis finns undantag, ex som om man använt för mkt våld när man försvarat sig eller liknande.
De flesta som använder droger är opålitliga och det är människors säkerhet som står på spel.
En ordningsvakt eller polis som är påtänd kan lätt misstolka situationen och skada personer.
I belastningsregistret så finns brotten kvar mellan 3-10 år.
Samma gäller domare som begår brott. Hur trovärdig är en domare som själv är brottsling?
Sara

I belsatnings registret. Nja.. Gallringen är inte riktigt riktig där..
Har en bekant som inte finns i några öppna register om han begär utdrag så kommer det inte något, men sen finns det ett anta fler register där saker inte gallras, så som i RAR tex. där endast misstanke funnits men brott ej kunnat styrkts där kan man tydligen finns kvar hur länge som helst? ingen som vet.. Då det inte är ett register som vanliga
Skulle vara kul att få veta mer om vilka register som egentligen finns, även de "dolda".
När det gäller domare eller poliser som begår brott tycker jag det ändå är rent "förj-igt att dessa kan få ha kvar sina tjänster på ett eller annat sätt.
Hälsn. Freke
Dom gör sitt jobb, det är inget mer än ett jobb att vara polis. Man kan inte räkna med mer än det.
Om dom gör något fel annars, te.x. kör för fort, ska dom straffas extra hårt för det?
Det är samma sak, principellt. Dom är människor som alla andra och ska bli behandlade som alla andra om dom gör fel. Om dom inte kan behålla jobbet för att dom har någon ovana är det en sak, men sköter dom sitt jobb, så varför lägga sig i vad som händer privat?
Min far har varit i många situationer som varit aggresiva, bla för att han är polis. Hade det blivit fight hade han stått anklagad och skyldig innan han ens hunnit försvara sig.
För det är så dom flesta ser på poliser.
Om man har ett arbete som ska inge förtroende och arbetar emot en viss sak så får man ju sopa rent framför sin egen dörr.
Jag skulle inte lita på poliser, domare som är brottslingar lika lite som jag skulle lita på en lärare som är dömd pedofil.
Politiker ska vi inte tala om.. Hur klantigt är det exempelvis att inte betala tvlicensen om man är en högt uppsatt politiker, att fuska med deklarationen, anlita svart personal oav. Jag blir mörkrädd ibland!
Det du tar upp med din far och aggressiva situationer är intressant. Om han misshandlar någon så ska han inte arbeta som polis men om det är i självförsvar och han tar i lite för hårt enl domaren så är det en annan sak.
Varför köra för fort om man är polis? Är inte det dubbelmoral?
Sara
#10 Mjo, men poliser får praktiskt taget inte vara med i slagsmål. Dom blir anklagade direkt.
Hursom helst var det jag menade att för mindre saker så som ett slagsmål så ska man inte tappa sitt jobb som polis. Alla kan göra den missen…

De flesta poliser som döms för misshandel som ej är ringa förlorar sitt jobb, faktiskt. Men visst finns det undantag beroende på hur situationen ser ut.