Mordet på Nathalie
"21-åringen som var sambo med den 20-åriga kvinnan uppger att upprinnelsen till händelsen, som inträffade den 15 maj i år var ett gräl som spårade ur. Under grälet ska han ha tagit ett kampsortsgrepp på sambon som resulterade i att hon kvädes till döds, skriver Expressens nätupplaga. Senare under kvällen förde han bort kroppen och krävde ner den i en leråker.
21-åringen har erkänt att han dödat sambon men har yrkat att han ska dömas till dråp istället för mord. Alingsås tingsrätt anser att 21-åringen gjort sig skyldig till mord och dömer honom till nio års fängelse."
Ovan beskrivs mordet på Nathalie Johansen i Alingsås.
Killen fick alltså 9 år för mord. Jag vet inte om han blev dömd även för brott mot griftefriden men det borde vara inräknat.
9 år för mord, borde det inte vara livstid om man anses frisk?
Sara
Ville de inte sätta 10 år som standard för mord? Eller har jag drömt det? Isf är det ju inte långt till nio..
Paulina
Det kommer jag inte ihåg, bara att de blev 9 år. Jag tror straffet blev så lågt för att han inte är så gammal. Men jag tycker ändå han borde fått livstid.
Sara

I straffrätten ses man som ungdom fram tills man fyllt tjugoett. Som ungdom kan man dömas till lägre straff än vad som normalt är stadgat - för mord 10 år eller livstid.
Livstid får inte utdömas till den som ännu inte fyllt tjugoett när brottet begicks.
Nathalie Johansens mördare hade ännu inte fyllt tjugoett vid mordet och kan så falla in under det jag skrivit ovan.
Ok
Sara