Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 3181 ggr
Sara
1

Djurmisshandel

Något som får mig att reagera väldigt stark är djurmisshandel.

Just nu finns en tråd inne på iller.ifokus om en tamiller som hittades utomhus. Han var mager, svag och rädd.

Några riktiga djurvänner tog hand om honom, gav honom mat och kärlek. Detta hände för ungefär 2 veckor sedan.

Påsse gick upp i vikt och började må bättre. Så blev han sämre igen och de nya ägarna åkte in till veterinär med honom.

Beskedet var att han har så långt gången cancer att han kanske hade 2 veckor kvar. De avlivade honom idag och han hade det bra de sista 2 veckorna.

Att någon slänger ut sitt husdjur gör mig vansinnig! Jag skriver det här med tårar i ögonen och en ilska i mig som får mig att vilja gå bärsärkargång.

Jag yrkar på stänga fängelsestraff för misshandel och misskötsel av djur!

Sara

Telefonkontakt
1

Det var en tråkig historia.. Men hur vet man att illern blev utslängd? den kanske hade rymmt?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Strumpan
0

Håller med dig fullständigt. Avskyr människor som misshandlar djur!

Mvh Jenny

Sara
0

# 1 Jo, det förstås, så kan det ju vara. Dock anser jag att påsen han bodde i samt saknaden av polisanmälan talar för att han slängts ut.

Sara

Telefonkontakt
0

#3 alla anmäler inte när deras djur har rymmt.. Men som sagt, det är en tråkig historia och djurmisshandel borde få hårdare straff.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jennie-S
0

Usch så hemskt! Blir också så himla arg och ledsen när jag läser sånt!
Hårdare straff och djurförbud för sånna som inte kan ta hand om dom små liven dom har åtagit sig.. Det är ju ändå vi som har valt djuren, inte dom som har valt oss..

Sara
1

# 4 Det är sant, kanske det borde anses som försummelse och därmed misshandel.

Ingen hade låtit bli att anmäla om deras barn rymde.

Sara

MoiraIne
0

Om man vanvårdar eller misshandlar djur, eller på annat sätt utsätter dom för lidande, kan man anmälas för djurplågeri. Blir man fälld för detta är straffet böter eller fängelse i högst två år.

Detta motsvarar ungefär straffet för normalgraden av misshandel och normalgraden av vållande till annans död.

Djurplågeri är inte ett gradindelat brott, d v s även om man misshandlar ett djur till döds så är maxstraffet två år. Misshandel av människor är däremot gradindelat, så att straffet blir högre ju grövre misshandeln är, misshandlar man någon till döds så döms man inte längre för misshandel utan för mord, dråp eller vållande till annans död, beroende på omständigheterna.

Det lagstiftaren gjort, är att värdera djurens liv och hälsa i förhållande till människors. Sen har man då funnit att människors liv och hälsa måste väga tyngre, varför man också sätter hårdare straff på såna brott än brott mot djur. Sett på ett allmänt plan tror jag väl att vi håller med, men på ett individuellt plan kan jämförelsen leda till resultat som är motbjudande.

T ex, om någon dödar mitt enda djur, som är min enda vän i hela världen och som betytt mer för mig än någon människa, så straffas den personen med högst fängelse (vilket är väldigt sällan). Medan om jag dödar någon som misshandlat och trakasserat mig och min familj under flera år så kan jag få fängelse för resten av livet.

Men i ett civiliserat samhälle kan man inte överlåta till var och en att bedöma straffvärdet för brott, för då blir det kaos. Om människan står högst vid värderingen av liv, så tror jag att vi måste höja straffet för brott mot människors liv och hälsa innan vi kan höja straffet för djurplågeri.

Sara
0

Jag skulle vilja att alla djurmisshandel ska ge fängelse. Misshandel på människor ska även det alltid ge fängelse och i dagens samhälle ett längre straff.

Jag är väl en av dem som anser att djurens smärta är lika stor som människans.

Jag är köttätare så lite dubbelmoral är det men även köttdjuren ska behandlas väl och med respekt. Tyvärr är det inte så de flesta slakterier fungerar och jag skulle gärna se att djur som lider mer än absolut nödvändigt på slakterier bör betraktas som misshandlade.

Sara

kerstinjo
0

Jag har överhuvud taget väldigt svårt för att förstå våldsbrott där oskyldiga drabbas, djur eller människor.

Jag vill gärna tro att det är sjuka människor som gör dessa saker. Sant eller inte, vem vet.

Däremot är det sant att det finns mängder av djurmisshandelsfall som aldrig blir kända.

Utan att jämnföra med brott gentemot människor, tycker jag ändå att straffsatsen är för låg när det gäller djurmisshandel och vanvård.

Kerstin 

Martin
0

De flesta människor som gör sig skyldiga till misshandel är inte sjuka, men däremot påverkade av alkohol. Där spriten rinner in, rinner vettet ut - eller hur man nu brukar säga :o)

Sen håller jag inte riktigt med Sara om att all misshandel bör ge fängelse, men det är en annan diskussion.

mvh Martin