ID-kapning?
Är det okej att fråga om råd om sånt här på sajten?
En äldre släkting till mig blev lurad att dela med sig av sitt fulla personnummer via Facebook Messenger av en person som hackat hennes systers konto och skrivit till henne. Tack och lov så blev hon misstänksam efteråt då personen som tagit över systerns konto började skriva och fråga om konstiga saker, så hon ringde till sin syster istället och redde ut det hela. Hon klickade inte på några länkar och gav inte ut fler uppgifter.
Nu är min släkting givetvis jätteorolig över vad som kan hända och jag har verkligen ingen erfarenhet eller kunskap om det hela. Jag skickade henne lite länkar till polisens hemsida om dessa typer av grejer så att hon skulle veta vad hon ska ha koll på om det rör sig om ID-kapningsförsök och rekommenderade att hon kunde ringa 114 14 för att få mer råd och tips från polisen, då jag som sagt inte har speciellt mycket koll.
Finns det något annat man kan göra i en sån här situation?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Det är helt ok att fråga här men jag har nog inget vettigt svar än att höra av er till 114 14.
Hoppas någon annan kan hjälpa!!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tack, jag ska uppmuntra henne att ringa! Annars får jag göra det åt henne och se vad dom har för råd och tips att ge.
#2: Oerhört tråkigt att ha råkat ut för det hoppas att det löser sig till det bästa.
Edit: Inte skulle tas bort.
- Redigerat 2022-10-26 19:46 av Pyttelite
#3: Personen ifråga är kanske inte något helgon, men jag hoppas åtminstone att det löser sig till det bästa. 😅😂
Hur har det gått?
#5: Det har gått bra än så länge! Efter att det lugnat ner sig lite kom det fram att min släkting hade gett ut sitt telefonnummer också utöver personnumret (hon var så uppjagad och fokuserade mest på det i samtalet så det var svårt att höra) men hon läste länkarna jag skickade och kontaktade sedan sitt ombud på sin bank.
Enligt ombudet på banken så fanns det inte mycket som bedragarna skulle kunna göra med enbart dessa uppgifter, vilket lugnade henne rejält. Minns jag rätt så tror jag att ombudet sa att dom insisterar på att man loggar in på chatt med dom via bank-ID för att uträtta bankärenden över telefon, så även om någon skulle ringa och uppge hennes personnummer och telefonnummer så kommer dom inte göra något utan verifiering via bank-ID. Något sånt var det i alla fall. Mitt minne är uselt, men i grund och botten behöver du tydligen verifiera dig med bank-ID om du ringer för att göra bankärenden över telefon hos dom.
Utöver det så loggade hon in på Skatteverket, Klarna och så eventuellt några andra ställen till som jag inte kommer ihåg och kontrollerade inställningarna så att varenda ändring av uppgifter, address, köp och beställningar, minsta lilla grej kräver verifiering via bank-ID varje gång för att godkännas. Hon passade även på att byta lösenord lite här och var.
Än så länge har det varit lugnt och ingenting konstigt har rapporterats från något håll. Förhoppningsvis fortsätter det så.
#6: Skönt att höra.
Så bra att hon fått hjälp och fixat olika typer av verifiering av viktiga delar.
Låter som att det ordnat sig till det bästa så långt. Ovisshet är ju något som tar energi.
Hoppas att det inte blir värre än såhär.
#7: Tack! Ja, så är det verkligen, ovissheten är det värsta. Det hoppas verkligen hon, jag och familjen med. 😀
Här kan också finnas råd om inte annat så för framtiden.
Från Hallå Konsument:
#9: Tack så mycket, jag ska skicka det vidare. 😄