Rättighet till CSN
Jag har en kompis som studerar på universitet. Skolan har inte skött sig och han har inte fått betyg, vilket lett till ett halvår utan CSN. Med två jobb (snart 3)och fulltids-studier börjar han nämligen gå in i väggen och jag tycker verkligen inte att detta är okej på något sätt.
Hur anmäler man en skola och vem pratar man med?
#0: Först och främst, jättetråkig situation. Vet att många som studerar har svårt att få ihop ekonomin. Hoppas att ni hittar en lösning.
Men jag undrar, hur säker är du på det? Att universitet inte skött sig.
Att han inte fått betyg beror mest troligt på att han inte fått godkänt. Att han har fler kurser och uppgifter där han ligger efter eller kurser som inte är avklarade och då kan han inte få medel från CSN. Han måste klara av ett visst antal poäng för att fortsätta ha rätt till studiemedel.
Om det varit så att universitet gjort fel och exempelvis missat att rapportera in hans betyg, så är det något som snabbt och enkelt kan åtgärdas. Kan det vara så att han fått underkänt flera gånger på samma tenta/tentor och måste vänta tills kursen går nästa gång? Man har oftast möjlighet/rätt att examineras 3 gånger på samma uppgift under ett år. Blir man underkänd 3 gånger måste man vänta tills kursen går nästa gång och då kan det dröja flera månader. Kan det vara något sånt?
Jag tänker att det kan vara bra att ha alla fakta på bordet innan ni/du anmäler. Och det kanske du har så klart, men det framgår av inlägget på vilket sätt universitet inte skött sig. Ursäkta alla frågor, jag blev bara fundersam. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1: Ja, han berättade att det handlar om att lärarna tagit flera månader på att rätta och därför får han inte betygen i tid, till den grad att han nu gått ett halvår utan CSN
#2: Enklast är väl att ta kontakt med universitet resp CSN för att reda ut saken.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Ok, men det låter jättekonstigt. Det ska inte ta flera månader. Det vanliga är 10-15 arbetsdagar. Om det dröjer längre än så brukar det handla om ett par extra dagar pga sjukdom eller så.
Försökte han kontakta lärare eller CSN och förklara läget? Annars skulle han kunna kontakta studierektor också för att reda ut det. Har lärare slarvat eller på annat sätt inte gjort det de skulle, så är det studierektor som ni kan klaga hos.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi