Brott iFokus

Brott

Etikettbedrägeri
Läst 188 ggr
DesK
4

Romansbedrägerier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Företeelsen, romansbedrägeri har nog alltid funnits. Tänk på t ex Raskenstam. Dock har det ökat en hel del i och med internet, som ju bland annat ger möjlighet att agera anonymt. Här kommer jag att berätta lite om hur det funkar och jag vill vara tydlig med att precis vem som helst, såväl kvinnor som män, kan råka ut för detta och den i särklass vanligaste orsaken till att man hamnar i detta är ensamhet.

Violet Petersson, som jag har känt i nästan hela mitt liv, har startat en förening för att kunna stötta utsatta och deras anhöriga. Det mesta av nedanstående text har jag kopierat från föreningens hemsida med tillstånd från Violet Petersson. Länkar till föreningens hemsida och Facebookgrupp finns längst ned i denna text.

Oftast får man kontakt med bedragaren på en dejtingsajt eller via Facebook /Messenger. Bedragarna är mycket insmickrande och verkar vara jätteseriösa. De bryr sig om allt som du gör och allt som du säger och berättar om dig själv och vill hela tiden veta mer om dig. Snabbt går de över till att kalla dig, min kära, min älskade mm. De berättar en del om sig själva, ofta är de änkemän /kvinnor och ev barn befinner sig på internatskola, eftersom det egna arbetet kräver mycket resor, eller så är man stationerad på t ex en oljerigg.
När man läser det som de skriver, ser man snart att texterna ofta är översatta med hjälp av t ex Google Translate. De flesta berättar också att de planerar att flytta till Sverige, när nuvarande arbete är avslutat. Ofta har de någon släkting som finns eller har funnits i Sverige. Ett annat kännetecken är att bedragaren snabbt vill gå över till att kommunicera via Whatsap, Hangout eller epost. Många av bedragarna arbetar i grupp och sitter i call centers någonstans i Afrika.
Ni blir alltså snabbt mycket nära vänner och bedragaren vill snart komma till dig i Sverige. Då uppstår det något problem, som gör att berdragaren behöver pengar till exempelvis flygbiljetten, eller för att finansiera frakt av värdefullt gods. Nu är det hög tid att dra öronen åt sig och avsluta kontakten direkt. Skicka inga pengar!

Om du själv eller någon anhörig drabbas, så måste du/ ni polisanmäla direkt, spara alltså så mycket text som möjligt lokalt i din dator. För stöd och hjälp kontakta Föreningen Stoppa Romansbedrägerier, det finns också en offentlig grupp på Facebook.
Sist men inte minst, döm aldrig någon som har råkat ut för detta, det hade kunnat vara du själv som drabbades.
(Pyttelite har gett mig tillstånd att skriva här på Brott om detta)

Länk till föreningens hemsida
https://www.stoppa-romansbedragerier.org/nyheter/c/0

/Désirée

Vi informerar, stödjer och hjälper romansbedragna
  • Redigerat 2021-11-08 18:47 av DesK
  • Redigerat 2021-11-08 22:31 av Pyttelite
Pyttelite
1

Tack DesK för att du aktualiserar romansbedrägerier det kan drabba alla oavsett könstillhörighet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
2

Vi vet idag att det finns bedragare som sitter i call centers i bl a Ghana och Nigeria, därifrån har de kunnat operera ganska ostört i 10-15 år. Även Indien och Turkiet huserar en hel del bedragare. Nu börjar de även dyka upp här i Norden, men de finns precis överallt, så det gäller att vara mycket vaksam.

/Désirée

Pyttelite
1

I nästan ett år utsattes Ingrid Brindelöv i Piteå för romansbedrägeri. Hon beskriver det som ett digitalt övergrepp som lämnat djupa spår psykiskt men nu har hon målat om sin upplevelse och hjälper andra. Bedrägeriet mot Ingrid Brindelöv började med ett meddelande på Instagram. Bedragaren utgav sig för att vara en militär utomlands som var fast i Syrien och kontakterna eskalerade snabbt och ledde samtal och meddelanden dygnet runt.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ingrid-utsattes-for-romansbedrageri-plattformarna-ar-e4-for-bedragare

I nästan ett år utsattes Ingrid Brindelöv i Piteå för romansbedrägeri. Hon beskriver det som ett digitalt övergrepp som lämnat djupa spår psykiskt men nu har hon målat om sin upplevelse och hjälper andra.
DesK
1

Ingrid B är med i föreningen och gruppen och jag har pratat med henne ett flertal gånger.

/Désirée

Pyttelite
1

Hemskt tillvägagångssätt när man utnyttjar folks godhet.

DesK
1

Ja, det är det! Dom tror att dom bara tar lite smulor från oss rika västerlänningar.

/Désirée

DesK
1

Passar på att berätta att jag väldigt ofta blir kontaktad av sådana här bedragare på sociala medier. De utger sig bl a för att vara någon av dom kändisar som jag följer Leif Mannerström, Robert Wells, Jonas Gardell, Tareq Tailor är några vars profilbilder som har stulits och så har dom samma namn med t ex siffror efter. Så skickar dom följa- eller vänförfrågningar och skriver något i stil med tack för att du gillar mig….

/Désirée

Pyttelite
1

#7: Obehagligt men viktigt att berätta om.

Carmarino
2

#7: Får mängder av följare på Instagram som oftast utger sig för att vara amerikanska militärer eller doktorer. De skriver gärna något om Gud också i sin presentation.

"Keanu Reeves" har också börjat följa mig flera gånger, men vad jag vet så har han inget konto där. Han är inte aktiv på sociala medier alls har jag läst.

Raderar och blockerar alla sådana konton. Det är bara så irriterande att behöva göra det flera gånger varje dag, för de här fejkkontona tar aldrig slut.

Ett kännetecken brukar vara att de har ett flertal siffror efter användarnamnet, som inte alltid stämmer med namnet som står under kontot.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2

#9 ”Keanu Reeves” vill ofta bli vän med mig också 🙄 Mitt Instagram har jag låst, så att man måste fråga mig, om man får följa mig. Håller med om att det är irriterande som 17 att behöva stänga av och blockera en massa konton, det förtar en del av det trevliga och roliga med både Instagram och Facebook.

/Désirée

• Redigerat 2022-10-04 20:19 av DesK
Syntium
3

En sak att kolla efter just med kända personer är att de ofta är verifierade. De har en blå bock bredvid nicket, fejkkonton har det inte (om man nu skulle fundera på om det verkligen Är Keanu Reeves som vill bli vän) 🙂

"I'm too old for this shit."

Carmarino
2

#11: Ja, fast ibland har även kända personer problem med att bli verifierade. Vet flera som har kämpat som attan utan att lyckas. På Instagram gäller det att visa fram tidningsurklipp och annat som visar att man är omtalad och känd. Annars blir det nobben på verifieringen. Det räcker alltså inte med legitimation och liknande för att bevisa vem man är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
2

#12 Har hört om detta också, det är inget idiotsäkert system men alltid nåt.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
2

#13: Ja, det är åtminstone säkert att de med en blå ring med bock i har verifierat att de verkligen är den de utger sig för att vara. Däremot kan man vara helt säker på att Keanu_ Reeves _ 135343234 inte är den han utger sig för att vara. 😄

• Redigerat 2022-10-05 14:03 av Carmarino
DesK
2

En till sak att tänka på är att aldrig delta i alla dessa ”lekar” på Fb, vad hette ditt första husdjur?, ditt namn har många betydelser, din ängel är… m fl alla dessa är rena guldgruvan för bedragare av många slag.
Se till att aldrig godkänna någon som vän, som du inte är helt säker på vem det är och lägg aldrig upp bilder på dina nyfunna vänner på din egen sida.

/Désirée

Pyttelite
1

Bra tips! 👍

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev ihop en lite mer utförlig text i gruppen på Fb, tänker att den passar bra här också
Några fler tips och tankar från mig!
Tänk på att aldrig delta i alla dessa ”lekar” på Fb, t ex vad hette din första hund?, Vilket var ditt första telefonnummer?, Vem är din ängel? Ditt namn betyder många saker…. o s v allt sådant är en fullkomlig guldgruva för alla typer av bedragare. Det skapar rena rama motorvägen in i ditt liv och bedragarna uttnyttjar detta hänsynslöst.
När du får en vän- eller följaförfrågan, så ställ dig frågan, vet jag vem hen är? Hur har hen hittat just mig? Om ingen som helst koppling finns, så kan du vara rätt säker på att det är en bedragare. Lägg heller aldrig ut bilder på dina ev nyfunna vänner. Dessa kan vara bedragare och du kan då oavsiktligt lura dina vänner att tro att hen är en betrodd och ärlig person.
Om du har Instagram, så lås den så att den som vill följa dig måste fråga om hen får följa dig och var mycket restriktiv på alla sociala medier med att släppa in främlingar.
Var också mycket försiktig och vaksam om någon av de kändisar som du följer skickar vän- eller följaförfrågningar, dessa är sannolikt fejkkonton med stulna bilder på kändisen.
Ta hand om er och var försiktiga på nätet. Skickar med en liten blomma till er alla.

/Désirée

Pyttelite
1

#17: Tack för blomman och raderna!

DesK
0

I dagens Nyhetsmorgon på TV4 ca 3 timmar och 40 minuter in är det ett reportage om romansbedrägerier, där min fd barnflicka deltar. Det är hon som har startat föreningen Stoppa Romansbedrägerier.

/Désirée

• Redigerat 2023-09-13 17:31 av DesK
Pyttelite
1

I en ny bok beskriver gotländska Anna-Sara Fire och kollegan Beata Hansson hur ett romansbedrägeri kan gå till.

Idén fick de efter att själva upplevt att en anhörig blev utsatt – och de hade svårt att förstå hur det kunde hända.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/anhorig-lurades-nu-vill-hon-forsta-romansbedragerier

I en ny bok beskriver gotländska Anna-Sara Fire och kollegan Beata Hansson hur ett romansbedrägeri kan gå till.Idén fick de efter att själva upplevt att ...
DesK
0

#20 Det var dom 2 författarna som var på Nyhetsmorgon tillsammans med Violet Petersson.

/Désirée

Pyttelite
1

#21: Jag misstänkte att det var så - bra initiativ och ett viktigt område att informera om.

Manipulativa människor finns det gott om.

Pyttelite
1

Att inleda en kärleksrelation med någon i syfte att lura personen på pengar är ett brott som ökat i antalet anmälningar de senaste åren. Ingrid Brindelöv-Wiklund och Asta Holender är två av de drabbade. Nu vill de varna andra.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ingrid-och-asta-lar-varmlanningar-om-romansbedragerier--12e6h7

Att inleda en kärleksrelation med någon i syfte att lura personen på pengar är ett brott som ökat i antalet anmälningar de senaste åren. Ingrid Brindelöv-Wiklund och Asta Holender är två av de drabbade. Nu vill de varna andra.
DesK
1

Både Ingrid och Asta är med i föreningen. Det är lite osäkert om romansbedrägerier har ökat, eller om det är fler som anmäler numera.

/Désirée

Pyttelite
1

En kvinna i 60-årsåldern åtalas för flera fall av penningtvättsbrott sedan hon misstänks ha lurat av flera personer drygt 300 000 kronor genom så kallade romansbedrägerier.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kvinna-lurade-till-sig-300-000-kronor-via-romansbedrageri-atalas

En kvinna i 60-årsåldern åtalas för flera fall av penningtvättsbrott sedan hon misstänks ha lurat av flera personer drygt 300 000 kronor genom så kallade romansbedrägerier.
Carmarino
2

#25: Amerikanska soldater ska man alltid vara väldigt misstänksam mot. Även amerikanska läkare. Om någon sådan börjar följa dig eller tar kontakt med dig, ta bort och blockera direkt. De brukar aldrig ha ärliga avsikter.