Brott iFokus

Brott

Läst 148 ggr
Anonym
Anonym
0

Övergrepp? Eller vad?

Jag talade tydligt om för en obehaglig människa att hon inte får röra min hund fler gånger. Hon beter sig hemskt illa och jag vill inte att ågon som behandlar mig så är i närheten av min hund.

Människan saknar helt vett och går rakt fram till min hund och klappar och låtsas att jag inte finns. Visar tydligt att hon kan göra vad hon vill med min hund oavsett vad jag säger.

Det känns som äckliga övergrepp när det sker. MIN hund. Jag kan inte skydda oss heller. Utan får se henne göra det och bita mig för att inte begå brott själv.

Vet någon om det är ett brott eller det är något att bara ta? Vill så gärna anmäla för att visa att jag inte accepterar det.

Herveaux
1

#0: Nej, (tyvärr) är det fullt lagligt att klappa någon annans hund utan ägarens tillåtelse. Hade såna fasoner varit olagliga hade polisen drunknat i såna anmälningar.

Har själv varit med om otaliga gånger då folk tar sig friheter att klappa och bokstavligen vräka sig över mina hundar utan tillåtelse.

Så länge hunden inte får några fysiska skador finns inget att anmäla.

// Harley

• Redigerat 2021-08-24 09:18 av Herveaux
Anonym
Anonym
0

Galet. Är det samma med barn?

Lussan20
2

Man får tydligt själv markera att man inte vill att någon rör ens hund. Men det är väl bara galna personer som ger sig på hundar utan att veta om de hugger i nödvärn? Sätt upp en hand och säg ett klart-nej-Man har ingen skyldighet att låta andra klappa sina hundar. Mot barn är det ännu viktigare att markera-hunden vill ej bli klappad- .
Om något händer blir man själv ansvarig vad jag förstår om hunden biter i självförsvar. Vet att min hund som jag hade för 20 år sedan högg efter ett barn som trampade hunden. Var tydlig, eller gå undan själv om du inte vill få oönskade klappar av hunden.
Men barn är det självklart att man inte rör mer än i nödfall om någon olycka drabbar barnet eller lyfta undan från fara. Förr ville oftast äldre titta i barnvagnen, men så infördes -rör mig ej- hjärtan i barnvagnarna och idag tror jag det är sällan som någon ger sig ner i vagnarna och rör barnen…Mvh/ WL

Herveaux
0

#2: Troligen inte, barn och hundar är lååångt ifrån lika skyddade av lagen.

// Harley

Namiko
2

Ryt ifrån, ju högre desto bättre, speciellt om det är andra i närheten. Placera dig mellan henne och hunden och gå iväg. Eftersom det inte fungerar att säga nej så får man göra det svårare för henne och hoppas att hon skäms om man ryter till och andra hör att hon inte kan låta bli folks hundar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anonym
Anonym
0

#3: det är väl ganska tydligt att ordagrant säga till personen du ska och får inte röra min hund igen. Aldrig igen

#5 hon är en av hundgänget, så jag kommer inte undan om jag inte låter bli att gå kvälksrundan.
Ryter jag ifrån är risken att bråk sätter igång. Tänjer prata med övriga ägare ich förklara och se om någon kan stötta mig och zäfa till

Karmatarerskanise
0

#1: Fast utan tillåtelse är en sak. Att ha blivit tillsags att man aldrig mer ska röra en oväns hund är ju förbud tycker jag.

Går inte hund som (sak) lös egendom och ingen får röra dina saker utan tillåtelse?

Herveaux
2

#7: I alla liknande diskussioner jag sett om otillåtet klappande har jag aldrig sett någon referera till en lag som gör att man tex skulle kunna anmäla en person som rör hunden trots att man inte tillåter det.

Så länge det inte handlar om stölder eller skador tror jag man inte har mycket stöd i lagtexten.

För att ta ett exempel med annan lös egendom. Om jag har min bil parkerad på gatan så kan jag förbjuda en person att röra den tills Fan själv kommer och löser av mig men det hindrar inte att den personen fortsätter att röra min bil. Så länge personen inte repar lacken eller försöker sno bilen så tror jag polisen/rättssystemet har viktigare saker för sig än att komma och smälla den personen på fingrarna.

TS, stå upp för dig och din hunds personliga space. Blir det bråk så låter det ju inte som någon större förlust om den här personen blir sur? De flesta hundägare med ett par uns av vett i skallen vet precis hur frustrerande det är när folk inte respekterar ett nej i det här läget.

// Harley

• Redigerat 2021-08-24 12:15 av Herveaux
Anonym
Anonym
0

#8: är ingen jag förlorar. Hon är skräp. Det jag är rädd för är att vi brukar våld. Så förbannad är jag.

Fick svar av polisen:

"Det du beskriver är klandervärt men anses inte vara ett så hänsynslöst beteende att det i nuläget bedöms som ett straffbart ofredande.

Mitt råd till dig är att skriva ner när, var och hur dessa händelse sker för att på sikt kunna bevisa att personen varit hänsynslös. Var tydlig med att säga till personen att du inte vill att hunden skall vidröras samt försök hålla dig i rörelse när den berörda personen är i närheten så att möjligheterna till närkontakt mellan personen och hunden minskar."

Herveaux
2

#9: Om personen gör dig så arg så hade jag sökt mig till en annan grupp att promenera med. Såna där respektlösa energitjuvar ska man helst hålla på långt avstånd.

Ta möjligheten att hitta nya kontakter med vettigt hundfolk och gör kvällspromenaden till något att se fram emot istället för att gnissla tänder över såna där puckon.

Jag känner med dig, tro mig, men i ditt läge hade jag hellre promenerat ensam med hunden än i grupp med såna som den där. Ugh!

// Harley

Anonym
Anonym
0

#10: detta är ett stort gäng med måååånga år på nacken så att byta när det är vänner är ju inte aktuellt.

Jag har börjat berätta för dom andra vad som hänt och förklarat att jag kommer säga till nästa gång. Troligtvis också ha kameran beredd pm hon går mot oss.

Jag hoppas på att någon i gänget tycker det är lika hemskt beteende som jag och reagerar.

Kanske dags för flrsvarsspray.

Martin
1

Se till att du själv är mellan henne och hunden. Tar hon i dig så blir det ett ofredande. Hotar hon dig så är det ett olaga hot.

Men det du beskriver är inte brottsligt, precis som du fått svar på.

mvh Martin

Anonym
Anonym
0

#12: tack. Jag har valt att hålla mig borta. Litar inte på mig själv när det kommer till sådant beteende mot mig och mitt djur. Det har nog varit klokt då jag fått veta att personen druckit rejält det senaste och med alkohol i bilden vill jag inte ens gissa hur den hade betett sig, baserat på tidigare erfarenheter.

När vi möts ska jag verkligen tänka på att det blir mig och inte hunden som rörs.