Brott iFokus

Brott

Etiketterpolisenorm
Läst 177 ggr
Pyttelite
1

Ring polisen om du ser orm i stan

Fyra ormar har fångats in i Malmö under den gångna veckan, den senaste nu under helgen – och i stadsmiljö kan det vara andra ormar än i den vanliga svenska faunan. Reptilexperten Frank Madsen uppmanar till lugn och avstånd om man stöter på en orm i stan. "Då bör man hålla koll på ormen under tiden som man ringer polisen", säger han.

Lyssna på rådet här:

https://sverigesradio.se/artikel/expertens-tips-om-man-ser-orm-i-stan-hall-ett-avstand-ring-polisen

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fyra ormar har fångats in i Malmö under den gångna veckan, den senaste nu under helgen – och i stadsmiljö kan det vara andra ormar än i den vanliga svenska ...
Condor
0

Så här kan det också gå. Lustigt att jag läste det just innan jag läste ditt inlägg:

https://www.heute.at/s/penis-python-kam-aus-dem-klo-und-biss-grazer-ins-spital-100150799

En kille satte sig på WC´t och blev biten i penisen av en pytonorm. 😄 Grannens pytonorm hade smitit genom kanalisationen och tog sig upp i WC´t.

Alptraum für einen Grazer: Beim morgendlichen Gang aufs WC biss ihn eine Schlange an einer empfindlichen Stelle. Das Reptil war dem Nachbarn entwischt
Pyttelite
0

Vilken mardröm - och vilken skräck!

Hoppas att gubben återhämtade sig.

Condor
0

#2:

Det var ingen svår skada. På sjukhuset behandlade de bara såret att det inte blir en infektion.

I framtiden kommer han säkert att titta ordentligt innan han sätter sig på WC´t. 😊

Carmarino
0

Pytonormar är visserligen inte giftiga men de har mycket bakterier i munnen. Så om man inte rengör såret efter bettet kan de blir långvariga infektioner. Råkade själv ut för det när jag hade ormar. Blev biten i handen och rengjorde såren ordentligt. Det läkte på ett par dagar. Missade dock att ormen hade rispat upp ett sår på lillfingret också. Det tog ett halvår innan det läkte ordentligt och jag blev av med infektionen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
0

#4: Obehagligt!

Carmarino
1

#5: Själva bettet är inte särskilt obehagligt. Både pytonormar och boaormar har tänder som ser ut ungefär som nålarna som används när man tar blodprov, och det känns ungefär lika mycket att bli biten som att bli stucken när man tar blodprov.

Ormtänderna är lika sylvassa som de nålarna så såren går ihop nästan direkt om man trycker lätt på det. Ibland fastnar dock tänderna i huden (nya tänder växer ut sedan), så då får man plocka bort dem. Därefter gäller det att tvätta noga och gärna använda någon sårtvätt, typ klorhexidin, innan man sätter på plåster.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Condor
1

#4:

Jag hade också ormar och andra reptiler när jag var ungdom. Men det var inga pyton utan t.ex. strumpebandssnok, kopparorm och anra ödlor. Ibland blev jag biten när jag matade strumpebandssnoken med fiskbitar, när händerna luktade fisk. Då kunde den inte skilja mellan maten och fingret. Men det gjorde inte ont. Däremot gjorde det ont när kopparormen bet mig en gång.

Jag kände inhavarna av en djuraffär. En gång hade de fått in en ny orm, en 3 meter lång boaorm. Den var fortfarande i transportsäcken och när vi tog ut den bet den min bror i armen. Trots att han hade jacka och tröja på sig, bet den igenom och det blev ett sår. Vi hade bara desinfektionsmedel som man häller i akvarium till hands, som vi behandlade armen med. Men det hjälpte. Det blev ingen infektion.

Carmarino
0

#7: Det måste ha varit en orm med ovanligt långa tänder. Min längsta orm (pyton) var visserligen bara ca 180 cm, men hans tänder hade aldrig kunna gå igenom mer än möjligen en tunn tröja. Vill minnas att de bara var några millimeter långa.

Snokar har också bakterier i munnen, så även med dem gäller det att tvätta noga om de biter. Har dock inget minne av att min snok bet mig någon gång. På den tiden var det tillåtet att ge ormarna levande föda och han fick bara grodor, paddor och vattenödlor (salamandrar). Förmodligen doftade de inte lika mycket som fisk. 🙂

Desinfektionsmedel för akvarium funkar säker lika bra som andra desinfektionsmedel. 👍

Condor
0

#8:

Med 3 meter var den nästan dubbelt så stor som din och har därför ett större huvud med längre tänder. Sen vet jag inte om det gäller för alla boaormar, men jag såg en TV dokumentation om anacondas igår och där sa dom att ju äldre en anaconda är, ju större är huvudet i relation till kroppen. Men det var inget djupt sår, utan bara på huden.

När min strumpebandssnok bet, blev det inte ens ett sår. Den var under en halv meter. Men den bet ju inte för att atackera, utan för att den trodde att fingret var en fiskbit, som jag matade den med. På sommarn fick den också grodor ibland, men för det meswta var det fisk. Jag visste inte att det är förbjudet nuförtiden att ge dom levande mat.

Carmarino
0

#9: I Sverige är det förbjudet att ge dem levande mat, men jag vet inte hur det är i andra länder.

Nej de små ormarnas bett brukar inte ta så hårt. Möjligen kan det bli ett skrapsår. Fast även det måste rengöras noga. Ormar biter inte för att attackera utan för att försvara sig eller för att den tror att det är mat. Åtminstone har det varit så med de ormar som bitit mig.

Har varit väldigt nära huggormar ute i naturen och aldrig varit ens i närheten av att bli attackerad. De försvinner så snabbt de kan om de har möjlighet till det. Är de trängda kan de dock börja väsa och gå upp i försvarsposition. Då är det dags att backa och gå där ifrån. Gör man det så händer inget. De gånger man blir biten är det för att man råkar trampa på dem eller kommer för nära. Då kan de hugga för att försvara sig.

Det gäller dock oftast inte snokar. De brukar istället spela döda och/eller släppa ifrån sig en gräsligt illaluktande vätska. Får man den på sig är det i princip dags att slänga kläderna som träffats av vätskan, för den är svår att få bort. 😖 Råkade ut för det i början när jag fick min snok, men när han väl hade vant sig vid mig så slutade han med det.

Condor
0

#10:

Det är bara den vanliga snoken som släpper ifrån sig den illaluktande vätskan. I alla fall inte strumpebandssnoken.

Huggormar finns inte i trakten som jag bor i. De brukar bara förekomma här i över 500 meters höjd. Däremot har jag sett en Eskulapsnok här en gång. Dom blir upp till 2 meter.

Carmarino
0

#11: Ja, missade att skriva det. Vi har ju varken strumpebandsnokar eller eskulapsnokar i naturen här i Sverige, bara vattensnokar (vanlig snok) och hasselsnokar. 🙂

Condor
0

#12:

Strumpebandssnoken förekommer bara i Nordamerika. Jag köpte min i en djuraffär. Men eskulapsnoken förekommer här. Men mest ser man bara vanliga snokar här.

Draken
0

#0: Tyvärr så är det ganska vanligt att folk släpper ut sina ormar (och andra reptiler) när de ledsnar på dem. Har själv tagit in Rescues som polisen har ringt om.

#2: Pytonbett är inte så farliga ;) Har själv några ärr efter sura pytonormar 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-07-09 18:49 av Draken
Pyttelite
0

#14: Mycket tråkigt att bara släppa ut reptiler man inte vill ha.

Jag har inga reptilkunskaper mer än att de svenska varianterna är vackra och man ska hålla sig på avstånd och inte störa om man ser ngn.

Tycker att det borde finnas ett ”körkort” för att ha reptiler i fångenskap.

Draken
0

#15: Jo, men tyvärr är det ganska vanligt, främst med sköldpaddor, men även ormar och någon enstaka ödla.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis