Brott iFokus

Brott

Etikett: lagar
Läst 215 ggr
[goldiehamham]
0

Husdjur i Studentlägenheter

Hejsan! Ber om ursäkt om detta är fel forum.

Jag ska hyra en studentlägenhet till hösten, alltså en egen lägenhet, inte ett rum. Jag frågade via mejl om husdjur var tillåtna, till vilket svaret var nej. Djuret jag funderar på är en hamster då jag hade en förra läsåret och kände att det var supernajs sällskap. Det är såklart inte ett måste för att jag ska kunna bo nånstans, men ändå. 

Anledningen till att jag skriver här trots hyresvärden enligt mejlet sagt nej är att jag insåg att det varken står i kontraktet eller på hyresvärdens hemsida (vad jag kan se) att djur är förbjudna i lägenheterna. Säg att jag skulle smyga in en hamster och blir påkommen, kan jag försvara mig med vad som står i kontraktet eller ska jag ge upp på den idén?

Tacksam för svar, ha det fint!

Carmarino
0

Kolla med hyresgästföreningen. Tror inte att hyresvärden kan förbjuda dig, men det bästa vore ju om du hade kunnat ha din hamster utan att behöva smyga med den. Kanske hyresvärden menade större djur, så det är möjligt att en hamster skulle gå bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Elelli]
2

Talade du om att det var en hamster det handlade om? Jag hade inte smugit in ett djur. Oavsett om det inte står i kontraktet har du ju faktiskt fått ett svar från dem vad som gäller.

Chinesecrestedlover
0

#0 Mig veterligen kan inte en hyresvärd förbjuda djur om det inte rör sig om en "allergivänlig" lägenhet/speciellt boende för allergiker…men att "smyga" är nog ingen bra idé. Det kan ju vara så att det är förbjudet just för att det är en studentlägenhet och att det kanske är menat att dessa ska vara djurfria, för att allergiker ska kunna bo där. 

Sedan angående huruvida Ts talade om att det var en hamster det gällde eller inte, ska inte spela någon roll. Antingen får man inte ha djur alls (för att det är en sådan special-lägenhet) eller så får man ha djur oavsett om det rör sig om en liten hamster eller en stor hund. Djur som djur i dessa sammanhang. 

Vissa kommuner har krav på att man ska ha tillstånd för orm eller/och giftorm…men förutom detta får man ha vad som helst i en lägenhet där djur är tillåtna (ja, alltså inte typ. en häst i en etta😉 men ni fattar, inom rimliga gränser alltså).

LBB
0

I en normal lägenhet, under normala omständigheter så kan en hyresvärd inte förbjuda husdjur.

Sedan, om "normala omständigheter" gäller för studentlägenheter vet jag inte.

Då allergier kan bli ett problem för nästa hyresgäst och omsättning av hyresgäster är betydligt högre i studentbostäder än i vanliga bostäder.