Brott iFokus

Brott

Etiketterpolisenfrågaelpistol
Läst 1748 ggr
SegerSims
0

Poliser och Elpistol?

Jag har en undran om poliser får skjuta hundar med elpistol? 

Min son blev jagad idag av en hund och poliser var i närheten som gjorde detta. 

Tacksam för att dom gjorde så för sonen, men visste inte att poliserna gjorde så.

• Redigerat 2021-05-18 21:14 av Pyttelite
Karmatarerskanise
1

#0 Dom får ju skjuta med riktiga pistoler om det krävs, så jag tror att de får använda elpistol.

SegerSims
0

#1 När jag googlar på det så hittar jag inget om det mer än att dom inte får det fast det var några år sedan det skrevs. kan ju ha ändrats nu. :)

Karmatarerskanise
0

#2 Står det varför? 

Och vad gjorde polisen vid platsen där din son blev jagad av en hund?

SegerSims
0

Dom var väl i ett annat ärende, min son hade sprungit en bit med hunden efter sig och han såg poliserna och ropade på dom.

Läste inte så noga om varför …

Ja ja det hela spelar ingen roll huvudsaken är min son är okej. Och ägaren till hunden har fått sig en tankeställare och börjar koppla hunden.

Martin
2

Svensk polis har inte elpistol så jag är mycket tveksam till att man skjutit hunden med just elpistol.

Inte för att misstro någon, men "min son hade sprungit en bit med hunden efter sig". "En bit" är ju relativt men hundar är rätt snabba för det mesta och kan man springa ifrån en hund är det nog inte så stor fara att man behöver skjuta den oavsett det är med elpistol eller riktig pistol. Och någon längre bit springer man nog inte generellt ifrån hundar. Och att dessutom hinna kalla på poliser som inte har elpistoler som hinner fram och skjuter hunden innan den är ikapp…(inget säger förvisso att hunden ville ikapp eller ville bita).

Tycker dock det finns oklarheter i det hela. Undantaget är dock om det är så att det pågår försöksverksamhet med elpistol, något jag vet varit på tapeten men jag hittar inget om det.

mvh Martin

SegerSims
0

#5 Min son är nu livrädd för hundar och just denna hunden är en mindre variant då jag vet vilken hund det är. Ägaren bryr sig inte när hunden skäller och springer efter. Min son är livrädd för hundar och  sprang när han upptäckte att hunden var efter honom skällandes. 

Jag litar på min son om att det hela är sant då han är rädd för hundar och  skulle inte ljuga om en sådan sak.

Karmatarerskanise
1

#5 Tack för informationen. 

#6 Om det var en liten hund dessutom har din son antagligen missförstått.

SegerSims
0

Nu handlade inte tråden om att min son har missförstått eller inte, men vad har det med att göra om det är en liten hund?

Skitsamma, jag väljer att lita på min son och vad skulle han ha missförstått?  Han är snart 12 och är ju inte blind.

Karmatarerskanise
0

En vuxen man eller kvinna, vilket poliser är, inser att risken för att en liten hund skulle innebära fara för din sons liv är obefintlig. Dessutom har Martin berättat  rutinen. 

Och din son är 12. Klart du ska lita på honom, men om hans uppgifter är korrekta lär vi se det. Hundägare lär inte låta detta gå förbi. Din son kan ha missuppfattat.

Martin
4

#8 Att använda våld mot en hund (elpistol eller riktig pistol t.ex.) kräver att någon är under angrepp och det kan befaras skador. Man får inte skjuta en hund som går hoppar eller springer bredvid eller bakom någon om man inte kan anta att det är för att avvärja ett angrepp, som kan antas leda till skada.

Allt är relativt, en pitbull är liten jämfört med en Grand Danois t.ex. Men minst lika farlig om man blir biten. En Chihua kan man i min värld inte använda våld mot om den inte skulle stå och bita ett spädbarn eller liknande i halsen, men då är det nog bäst att inte använda skjutvapen utan helt enkelt lyfta undan den (säger förvisso detta helt utan kunskap om chihuaor, men det är min uppfattning iaf).

Men det är ju ganska lätt att ta reda på egentligen. Det lär ha skrivits en polisanmälan och polisernas våldsanvändning lär vara dokumenterad, annars är det i sig ett brott.

mvh Martin

papa-bear
2

om grabben inte blev attackerad av hunden, utan den bara sprang efter,  har poliserna begått tjänstefel, de får ju bara ingripa vid pågående brott, eller misstanke om brott, och bara för att grabben skriker på hjälp, är det tveksamt om de tog till den metod som grabben säger att de gjorde, eftersom polisen, som det skrivs i #5 inte har tillgång till elpistol, så någonstans har hans fantasi skenat iväg.

sedan springer en normalstor hund, 30-40 kg, i kapp en människa ganska fort, så att de sprang en bit……