Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 928 ggr
Anonym
Anonym
0

Var går gränsen?

Jag håller på och bloggar och skulle egentligen vilja vara mer öppen om mina upplevelser genom livet för att kunna inspirera och stärka andra, problemet är ju bara att mina upplevelser även involverar andra människor. Jag skulle vilja berätta om hur jag blivit illa behandlad av olika människor, men det är svårt utan att hänga ut personen ifråga. Jag skulle aldrig drömma om att säga personens namn eller annan personlig info så, men jag går ju ut med vem jag är i bloggen, och att då berätta om min sons far t.ex. gör det ju lätt att lista ut vem han är om man känner mig.

Var går gränsen för vad man får gå ut med?

Martin
3

Brottsbalkens 5 kap, 1 §:_
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter._

Detta gäller även om informationen är sann.

Gällande förtal så gäller det att informationen skall vara avsedd (ägnad) att utsatta denna för andras missaktning.

Det är en svår balansgång, givetvis får du berätta om egna upplevelser (beroende på syftet med de berättelserna) men beroende på vad du berättar och vad syftet är med att kanske lyfta fram en viss sak i förhållande till att utelämna det så kan det bli fråga om förtal.

Jag har snabbgooglat lite men hittar inga relevanta rättsfall (och vet inte heller vad det är du eventuellt tänkt skriva), så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med något definitivt svar.

Men att berätta om hur du blivit illa behandlad av olika människor låter lite som det är fokus på vad andra gjort mot dig, och då tror jag att du riskerar att hamna ganska nära förtal, eller till och med passera gränsen för det.

mvh Martin