Hjälpa andra?
Jag har en egenskap jag är väldigt stolt över. Det är att ställa upp och hjälpa andra när de behöver.
Idag så körde bilen framför mig på en hjort. Jag såg hjorten volta in på gärdet och ligga där.
Jag kör om personen (som har stannat sin bil) och parkerar. går ut och frågar hur det är med honom, en man på 68 år.
Han säger att han inte har några skador men jag ser hur chockad han är. Hjorten har bara touchat vänster lyckta och så den är kass.
Han har ingen mobil så jag ringer polisen med min och ber om ett eftersök på hjorten som vandrat iväg.
Vi flyttar bilarna till ett bättre ställe och jag ber honom sitta i min bil så länge. Vi talar med polisen och de ska skicka ut jägare på eftersök.
Det som förvånar mig är att det inte verkar självklart för mannen att jag skulle hjälpa honom. Han tackar hela tiden och ger mig 100:- fast jag inte vill ha något.
Är det inte självklart att man stannar och hjälper någon vid en olycka?
För mig är det det oavsätt situation, men jag vet att det inte är så för alla. Naturligtvis måste man se till sin egen säkerhet först men något kan man alltid göra, speciellt vid en olycka om man kommer först.
Jag har för mig att det var på förslag i Sverige eller något annat land att det skulle vara lagstadgat att man skulle hjälpa till i olika situationer.
Vad tycker ni om ett sådant lagförslag?
Sara
Jag trodde det redan var lag på att man är skyldig att stanna om man är först på en olycksplats? Jag kanske är helt yte och cyklar men det låter iaf helt logiskt i min värld.
Så ja, tummen upp för en sådan lag

Det finns ett lag förslag på att det ska bli straffbart att inte hjälpa till att inte ingripa vid en brottslighandling, vet dock inte hur långt de kommit i lagskrivandet?
Men det finns en lag om att du måste tillkalla utryckningsfordon om du har möjlighet till det vid Nödsituationer, eller på annat sätt tillkalla hjälp vid Nödsituationer
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Vissa yrkeskategorier måste stanna och kontrollera att hjälp finns, taxi tex. Om de måste borde det finnas några fler.
Jag ser det som en självklarhet, men när jag åkte av vägen i blixthalka och står bredvid min bil, mitt ute i ingenstans, det är -19 grader ute så passerar 10 bilar innan en stannar och frågar om jag behövde hjälp med något.
Paulina

#3 har varit med om när taxi förvisso tittade till men sen när dom såg hur blodig jag var körde dom vidare, trots att jag hade en kniv i mig och det rann rätt duktigt med blod ur mig!
Så det blev en jobbig promenad mellan Skanstull och SÖS även om det bara är runt 1000m så var det tungt att gå..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#4 Vad folk ska och vad folk gör är inte alltid samma sak. Tyvärr. Min kille jobbade som taxichaufför förr, så det var så jag hörde om det hela.
Paulina
jag tycker det är en självklarhet att man hjälper till där det behövs… om det behövs en lag för att alla ska få in det i skallen så är jag för en sån lag:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tyvärr så ser man många som bara går förbi. De är rädda att lägga sig i och att själva råka illa ut. Ta bara om någon ligger på trottoaren, hur många gånger hör man inte folk säga fyllo.
Sen att de fått ett epilepsianfall, ser de inte. Självklart ska man hjälpa i den mån man kan.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?