Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 1889 ggr
Sofia_Schultz
0

Miljöbrott

Hej!

Är det någon som vet vad man kan "åka fast för" när man (som privatperson) eldar ganska stora mängder blandat/farligt avfall?

Kanske finns något sådant fall med dom att få tag på?

Detta är till ett skolarbete och skall endast användas till det, påhittad story.

Tack på förhand! :)

Qviq
0

Någon får rätta mig ifall jag har fel. Du kan bli anklagad för miljöbrott men det är väldigt ovanligt att privatpersoner åker fast. Och om man åker fast så brukar brottet burkar det ofta klassas som ringa brott och det ger inget otal. Men förut så har det varit diskuttion om vad som klassas som ringa eftersom ingen hade besämt det och miljöbalken ändrades. Men jag har för mig att det är ganska mycket som ska till för att ett miljöbrott… Men titta upp i miljöbalken och se ifall du hittar något. Ursäkta mitt röriga inlägg:D

"Chaos is a friend of mine."

Sara
0

Ett annat tips är att ringa miljöskyddskontoret i din kommun och fråga vad som gäller.

Sara

Qviq
0

Ändrar mig lite, kom att tänka på en dom jag läst för något år sedan om en man som försökte elda upp miljöfarligt avfall i form av bekämpningsmedel. Denne man dömdes till vilkorlig dom och dagsböter. Så det räknas nog som grovt miljöbrott att elda farligt avfall….

"Chaos is a friend of mine."