Brott iFokus

Brott

Etiketträttsväsendet
Läst 1531 ggr
Qviq
0

Ordningsvakt

Japp nu har jag bestämt mig. Blir att besöka polisstationen på måndag för att hämta papper och sen ansöka om att få bli ordningsvakt. Har länge viljat jobba med det men igår var jag och snackade med en ordningsvakt och fått reda på hur jag ska gå tillväga. Så nu är det bara att hoppas på att jag klarar interjuven men den skulle tydligen inte vara så svår så länge man är lite vettig i huvudet. Bara lite jobbigt att man måste betala allt själv. Men det löser sig nog.

Någon annan som har erfarenhet av att jobba som ordningsvakt?

"Chaos is a friend of mine."

Freke
0

Ja… Det kan man nog säga att jag har! Då jag har jobbat som Ordningsvakt i dryga 20år.

Försöker komma ifrån det men lyckas halvdant.
Hur man än vrider och vänder på det så är det allt annat än ett trevligt jobb då man ofta får obefogat skit och för att man ska ta vara på det som ingen annan vill ta vara på, eller så att man är de första som får ta i annat som någon annan ska ta vara på.

Allt är beroende på vad och var man jobbar, men jag har gått igenom både land och hav, samt flygplatser. i yrket som ordningsvakt.

Och visst finns det ljuspunkter, men det finns alldeles för mycket fördomar och förutförfattade meningar om ordningsvakter, Tyvärr så besannas alla fördomar allt för ofta, det finne en massa vakter som inte borde vara vakter..

Vissa ska inte ha med folk att göra överhuvudtaget.

Är det något speciellt du tänker på eller vill du ha yrket rent generellt??

Skriv vad du vill veta så ska jag berätta vad jag vet och vad jag gjort och ställen som jag arbetat på, kan dock inte gå in på alla krogar, så där blir det områden.. annars blir listan för lång.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Qviq
0

Okej, jag har förstått att man får utstå ganska mycket skit, speciellt när man jobbar på pubar och sånt.

Här nere i skogarna där jag bor så är det mest på pubar som jobben finns, och jag har bara tänkt mig att ha det som ett lite sidan av jobb om man så säger. Och då är det på pubar som jag tänker på. Kanske är det värsta stället att välja?

"Chaos is a friend of mine."

Freke
1

#2 Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det?!

Visst får man skit på Krogen, men där är folk packade och glömmer lätt vad som sagts, framför allt det svaret dom fick.

Värre är det nog i köpcentrum, varuhus eller trafik(SJ&SL eller Färjor) Då är det alltid många andra som ska ha sitt tyckande och tänkande med i spelet?! Sen att dom inte sätt vad som föranlett handlingen, spelar tydligen ingen roll.

Men Jobba på Krogen finns bara ett enda råd att ge!

Sätt allt och alla dina handlingar till dig själv! Hur skulle du själv vilja åka ut om så vore fallet! Ha det i bakuvudet så går jobbet som en dans, sen finns det alltid kopisar till den som ska ut, som tycker att dom ska hjälpa honom på plats, men det är bara att erbjuda dom samma sak! Eller fråga dom om dom uppskattar hjälp på sitt arbete?!

Jag jobbade på ett ställe där priset för åretsfotograf skulle delas ut.
En ung herre fick lite för mycket innan för västen, så han erbjöds att lämna tillställningen, vilket han inte ville, så han fick lite mer hjälp(dock ej våldsamt utan bara lite ledhjälp) Varpå det kommer en dam i dryga 50års åldern??

Och erbjuder att hålla koll på grabben. -Visst sa jag.. Utanför får du göra vad du vill med honom, men kvar är han inte.

Var på hon fortsatte och påtalade att hon visst kunde hålla koll på honom och ge honom vatten inne. Då fick grabben tydligen en snille blixt??? Han satte upp sin hand i ansiktet på mig och tryckte in en tumme i ögat på mig! -Typ där går en av mina gränser…

Så jag lyft upp grabben och ställde han utanför dörrn, tittade på Damen och frågade om hon var fotograf???

-Ja svarade hon.

Sa då till henne att i mörker ska du ha ISO200 och en bländare på 25! Hon svarade.. -Va????

Sa till henne, att det måste ju vara okey att jag lär dig att ta kort eftersom du ska lära mig att göra mitt jobb ett yrke som jag (då) haft i nästan 20år!! Så hur i hela h-te tänkte du damen?? Du för göra vad du vill med grabben, ge han vad som helst.. Men F-N inte här inne!! Förstått??

Damen tittade på mig och svarade -Förlåt.. jag sätter honom i en taxi så han kommer hem.

Svarade henne. -Nog det bästa du kan göra, för om inte du gör det så fixar jag en statlig taxi åt honom och han kommer inte att vakna hemma. vilket jag helst ser att han slipper.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus