Är det ett brott?
Är det ett brott att låna pengar av en granne, vän osv för att sedan inte betala tillbaka?
Sara

Jupp. om du inte betalar tillbaka så blir det ett civilrättsligt brott! Eftersom det var ett lån.
Annars hade denne gett dig pengarna.
Men lån, med eller utan ränta som inte betalas tillbaka blir ett avsteg ifrån en överenskommelse och således ett brott mot en överenskommelse mellan inblandade parter.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Att man kan lämna in en stämningsansökan förstår jag men kan man anmäla det till polisen?
Sara

Ja du kan lämna in en anmälan till polisen men sen kommer det att bli tingsrätten där du får driva det, men först polisen
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ok, tack!
Sara
Det finns ett väldigt intressant rättsfall där tingsrätten dömde personen till bedrägeri och förskingring, och även hovrätten fastställde domen.
Om personen i fråga fått dig att tro att han/hon ska/kan betala tillbaka lånet, men inte gör det, och aldrig hade tänkt att göra det heller.
8 månaders fängelse blev det, och förutom återbetalningsplikt även rätt stora skadestånd (var flera målsägande). Om du vill Sara kan jag maila över domen till dig. Skicka PM till mig isåfall. (vågar inte lägga ut den här, eftersom det förekommer personnamn, även om det är en offentlig handling)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Krävs det papper o under skrifter på lånet eller räcker det med att det ska vara en muntlig överrenskommelse då?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#6. För att få det med juridiskt hållbart, och kunna driva en process, krävs det mer eller mindre ett dokument med underskrifter, och gärna något vittne som skrivit under också.
Ett muntlig avtal hamnar gärna i hörnet "ord mot ord", och du kan tyvärr aldrig bevisa om lånet var en "gåva" eller ett "lån".
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

# 7. Håller med.
Envishet och drömmar

Har du dommen inscannad så den är lätt att skicka så är det helt klart ett intressant fall.
Jag läser den gärna, skicka den till kontakt@juridikhjälpen,se
Ib Nielsen