Register och register slagningar?
Hur många Register har Polismyndigheten på oss som privatpersoner?
Brottsregistret:
Spaningsregistret:
Lokala Vapenregistret, Centrala Vapenregistret:
Sen finns det ett par mer eller mindre "dolda" register mot de som anses hålla på med MC kulturen eller Organiserad Brottslighet.
Men finns det fler??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Misstankeregister finns också, sen vet jag inga mer.
Sara

Anmälningsregistret (RAR) finns också.

Någon som vet något om Alcatraz registret??
Hälsn. Freke

#4 Ej känd för allmänheten, Då är det ju olagliga register??
Eftersom vi har offentlighetsprincipen i Sverige så är myndigheterna att redovisa alla sina förehavanden..
Sen att jag likt du är fullt införstådda i att det finns register som allmänheten inte känner till
Hälsn. Freke
#5 Nja, det där är inte riktigt rätt tolkning av offentlighetsprincipen, eller snarare en glädjetolkning.
Det finns ett antal anledningar att handlingar får hållas hemliga, bland annat "intresset att förebygga och beivra brott".
På regeringens sida om Offentlighetsprincipen kan du läsa mer, och där är även andra undantag uppräknade.
mvh Martin

#6ändå så enligtPolisens datasystem i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) så får du inte veta vad som står om dig i alla regiseter!
Sen om du anser att det är en glädje tolkning av att du vill veta vad myndigheterna har för "misstankar" om dina förehavanden eller tidigare inblandningar i händelser och eftersom du inte kan få veta om du finns med i något så kan eller snarare behöver dom inte gallra i sina register så har du hamnat i ett just sådant register som är utan insyn så kan du i princip finnas där för alltid.
Rätt?? eller Fel??
Hälsn. Freke
#7 Nu blandar du nog ihop morötter och ärtor :o)
Du skrev "ej känd av allmänheten, Då är det ju olagliga register??"
Också hänvisade du till offentlighetsprincipen.
Och jag svarade med en länk till en sida som förklarade lite om offentlighetsprincipen, och att det finns saker (handlingar) som inte anses allmänna eller som är till för alla.
Hur du får det till en glädjetolkning av att vilja veta vad som finns i myndighetsregister om en själv (om ens misstankar osv), det vet jag inte.
Och det vi inte vet det vet vi inte, så givetvis kan det hända att man finns i register som man inte har en susning om, och då ligger man väl kvar där antingen tills man blir utgallrad eller för alltid. Om frågan rätt/fel gäller om myndigheter har sådana register, så vet jag inte.
Ungefär som ett foto som någon tar på stranden. Man kan inte påverka vad personen gör med fotot om man inte vet att man är fotograferad. Sen att personen inte har rätt att göra vad som helst, det är en annan sak. Men man kan inte påverka det.
mvh Martin

# 8. Vill bara säga att jag tycker att du förklarar bra!
Envishet och drömmar
Håller också med #9 om att #8 uttrycker sig väldigt bra!
När det gäller polisens register, framförallt Aspen och MR finns det stora anledningar att hålla dem just inom polishuset. Det är register som är till för polisens eget arbete. Skulle du få reda på vad som exempelvis finns i Aspen, kan du lätt byta ditt agerande, till ett mer ljusskyggt agerande (om personen i fråga håller på med kriminell verksamhet, eller kanske umgås i kriminella nätverk). Det polisen kanske spanat på länge blir då helt värdelöst för att stävja eller lösa brott.
Från BR har du rätt att ta del av informationen, via formulär som du kan hämta ifrån Polisens webbplats. BR har den typ av information som blivit fastslagen i exempelvis domstol eller vid åtalseftergift (böter m.m.). Det är med andra ord uppgifter som du själv redan känner till, men som du också kan få ut på papper.
Registrerna gallras, BR gallras enligt lag. MR och Aspen gallras när personen inte lägre är misstänkt eller att det finns anledning att finnas kvar i Aspen. Skulle gallringen inte ske, blir registrena alldeles för stora och ohållbara. Om polisen 1973 misstänkte att du sålde hasch, men inte hittat något som tyder på det, så är du garanterat gallrad.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Gallraingen för min del gäller att jag har vänner som är straffade eller misstänkta för div brott, vissa har begåtts andra inte mig veterligen?
Men jag har dock inte varit inblandad personligen, och detta hände innan -89 men ändå så hålls det emot mig i dag.
Då till trots att jag har ett ordningsvakts förordnande, vapenlicenser och av militär och vaktbolag godkänd som skyddsvakt.
Ändå detta till trots har jag fått avslag på en ansökan där dom åberopar en nedlagd utredning där dom inte kunde binda någon och då defenitivt inte mig, men det fanns viss misstanke!
Så gallringsfunktionen är jag skeptisk emot..
Visst finns det saker jag gjort som jag idag inte är allt för stolt över men enligt polisen är jag då tydligen inte kapabel att ändra mig på 20år?
Så undran kvarstår hur länge kommer man att finnas kvar i deras register innan man får en ny chans, eftersom visad bättring är ju tydligen inget dom tror på?!
Hälsn. Freke

# 11. Vad gäller ansökningen?
Envishet och drömmar
Gallring ur belastningsregistret
Att åberopa en nedlagd förundersökning låter konstigt, då åklagare i det fallet konstaterat att brott ej kunnat styrkas. Hur vet personerna som avslagit den ansökan du gjort om den nerlagda förundersökningen?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Dete gäller en ansökan om vapenhandlar tillstånd.
Då jag i min ungdom, gjort lite dumheter, men är aldrig dömd för något.
Har egna licenser idag, men pga tidigare handlingar så har myndigheten avslagit min ansökan med åberopande av tidigare misstanke/ar om förehavanden..
Allt är mycket lustigt agerande och strider emot gällande regler enligt vad lagen säger.
Hälsn. Freke
Har du överklagat?
För så ska det inte få gå till helt klart!
Sara

Klart jag har, två gånger
Har även JO anmält polismyndigheten och kommer att lägga in en klagan till europadomstolen i samma ärende
Hälsn. Freke
Och du fick avslag båda gångerna i rätten?
Sara

Jupp..
Så nu går vi vidare och lite längre och högre..
Hälsn. Freke