Brott iFokus

Brott

Etikettetik-och-moral
Läst 1246 ggr
Caspia
0

Brott att inte rösta

Nu på söndag är det ju som bekant val till Europaparlamentet. Själv röstade jag redan i förra veckan eftersom jag är bortrest i helgen.

Visste ni att det i en del länder, bl a Australien, är obligatoriskt att rösta? Ungefär som att deklarera. Jag diskuterade det med en granne från Australien och hon beskrev det som att människor kan få bötesstraff om de inte röstar men det sker inte alltid.

Jag vet inte riktigt om det är rätt sätt att göra det brottsligt att inte rösta, för att få folk att knalla iväg till vallokalen. Själv tycker jag att det handlar om moral, att ta ansvar för sin framtid och det är dumt att inte göra det, men inte så illa att det ska betraktas som kriminellt.

Envishet och drömmar

Sara
0

Frågan är ju om människor sätter sig in i de olika partiernas politik även om det är brottsligt att inte rösta.

Jag tror faktiskt inte de gör det utan röstar på nått bara eller blankt om de får det.

Sara

David
0

Nu minns jag inte vilket land det var, men något afrikanskt land med val för något år sedan, där det var lag på att alla skulle rösta, och de som röstat fick någon stämpel/färg på sig. Lagen var nog också lite smått utformad att man bara fick rösta på ett parti, fast det var två som ställde upp. Alltså inte direkt så demokratiskt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...