Barn som mördar
Aftonbladets nätupplaga berättar idag om en 13-årig engelsk kille som misstänks för mord på en 17-åring. Hittills i år har nio tonåringar mördats i London, vilket är ungefär lika jämfört med 22 offer under hela förra året.
I TV3s serie Ondska från 2006 (www.tv3.se/play Klicka på Ondska, Klicka på Säsong 1 och klicka på Program 6) berättas om två pojkar på 5 och 7 år som mördar en fyraårig pojke. Motivet var svartsjuka. Det berättas även om andra fall, bl a ett tillfälle i USA där en tvåårig flicka mördar en sex månaders bebis.
Hur kan det hända?
Envishet och drömmar

Det är väl inte så svårt att förstå att det kan hända?!
Tycker att det är konstigare att vuxna kan mörda barn? Då barn är barn och inte kan eller vill förstå konsekvenserna av sitt handlande!
Vuxna bör inse vad som händer om man på något sätt utsätter en kropp eller ett huvud för extrem våld, vilket ett barn som ser en film, ser att någon blir ihjälslagen och ser nästa film med samma skådis - så logiken sa just i ett barns logik. -Han dog men ändå inte…
Så resultatet kan bli att även om man slår någon med något så händer det inget.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Idag visas så mycket våld på tv och dataspel så jag tycker inte heller det är konstigt att barn dödar, MEN jag tror inte de flesta förstår det här med liv och död samt hur skadligt våld egentligen är.
Sara
Det här kanske blir lite OT, men ändock en fingervisning hur illa det kan gå.
Mina två äldsta barnbarn 9 och 8 år lekte tillsammans med en kompis. Med i leken var även minstingen på 3 år.
Min dotter hörde att det var ett ruskigt liv på övervåningen och frågade vad de gjorde. Svaret blev XX jagar oss med en hammare! Alla killarna hade skoj, men tänk själva hur olyckligt det hade kunnat sluta. Även en 3 årings slag med en hammare på "fel" ställe kan sluta mycket olyckligt.
#2 Anklaga inte datorspel för sådant! Psykfall finns överallt!
# 4 Jag anklagar inte datorspel för någonting. Men ju mer våld ett barn ser är ok, ju mer våld kommer barnet att använda. Tror jag iaf.
I datorspel så ska man ofta skjuta ihjäl, slå ihjäl osv för att få poäng osv. Självklart blir barn påverkade.
Visst finns det säkert barn som är psykfall men långt ifrån alla som slåss som små är psykfall.
Sara
Jag personligen tror och tycker att det mer är föräldrarna som inte vet hur man lär ut moral och etik till ungarna nuförtiden.
Folk som var med i andra världskriget var inte mer våldsamma än andra.
Ungar som spelar våldsspel blir inte våldssamma. Jag är en av dom som spelar sådana spel, och ungefär 50% av alla ungdomar gör det. Minst.
Borde vi inte i stället stanna upp och fråga oss själva varför vi reflexmässigt matar våra barn redan från mycket tidig ålder med spel och filmer där man skjuter människor?
Ta som exempel 7-åringar som firar födelsedagskalas genom att med vapen i "krigsmundering" bestående av "skottsäker" väst och hjälm skjuta på varandra i paintball miljö. Aktuella exempel från välfungerande familjer, i välmående miljöer. Oskyldiga intentioner och mycket välmenat, men borde vi inte tänka på vad vi skickar barnen för signaler? Att det är okej att skjuta på människor, att våld är kul, underhållning, något som vi uppmuntrar?
Barn vet inte vad som är rätt och fel i samhället snappar upp allt de ser för att förstå. Ska dom då lära sig att våld är okej vid 5 års ålder?
Men framförallt, borde vi inte fråga oss själva vad det är för ett slags samhälle vi håller på att skapa? Ett samhälle där allt fler barn och ungdomar isolerar sig framför sina datorer med spel och filmer som lär ut och glorifierar våld. Är det inte dags att vi frågar oss själva vad "underhållningsvåldet" gör med våra barn?
Europeiska undersökningar visar att 25% av 8-18-åringarna spelar spel som inte är avsedda för deras ålder. Och kanske mer anmärkningsvärt, var femte förälder bryr sig inte om de rekommenderade åldersgränserna för barnen. Du kanske inte är orolig för just ditt/ditt eget barns tolerans, men ett samhälle är summan av dess individer, ett annat barn kanske påverkas negativt, är inte det vårt kollektiva ansvar?
Man har det samhälle som man förtjänar, heter det. Är det så här vi vill ha det?
Det var en otroligt ologisk och okunnig kommentar. Är det så du tycker att det är ok att skriva när dina argument tryter?
Vi kan aldrig tycka lika på ett forum, men att därtill komma med påståenden om mig som du helt har gripit ur luften och inte har den ringaste kunskap om är bara att beklaga.
#10 Nej, den är fullt logisk. Du tycker som du tycker. Jag tänker inte prova att ändra det.
Mina argument tryter inte, men det är ingen skillnad på dig och många andra jag har disskuterat ämnet med som tycker som du.
Jag säger inte att man ska tycka lika. Men du klandrar en hel kultur.
Datorspelandet är en kultur som storväxer. Jag klandrar inte din kultur.
Men du klandrar min.
Nu får du verkligen försöka att läsa VAD jag skriver, innan du förklarar vad jag gör alternativt inte gör.
Det känns väldigt onödigt och okunnigt att du uttalar dig om mig som person när du skriver "Du som inte spelar, inte kommer spela, eller inte bryr sig om varför man spelar." Den vetskapen har du inte om mig.
Ingenstans i det ovanstående har jag uttalat mig emot spelandet. Om du återigen läser mitt inlägg, så ser du kanske att du missade ett par klart utskrivna frågetecken?
Var har jag klandrat en hel "kultur"? Var har du fått den vetskapen ifrån?
F.ö. tycker har jag lite svårt för att ta en person på allvar som skriver "Inget personligt, men jag avskyr personer som dig".
Ijin: Skärpning! Sånt får du lov att tycka men inte skriva här!
Sara
# 11 Jag är inte så mkt äldre än dig och har växt upp med dator/tvspel. Jag har iof inte spelat onlinespel som ex WoW.
Jag håller ändå fast vid att små barn ska inte spela våldsspel precis som att de inte ska kolla på skräckfilmer.
Jag har vänner som älskar onlinespel och sitter flera timmar om dagen. Det är helt ok, de är vuxna och vet att det är på låtsas och att sådant beteende inte är verklighet och skulle aldrig accepteras.
Även om föräldrarna berättar för barnen vad som är rätt och fel så lyssnar man inte och gör vad man tycker bakom ryggen på dem. Det är ju sååå tufft och det impar på vännerna.
Sara
#12 Lär dig skriva så att den som lär det inte tar illa vid, te.x. mig.
Jag läser. Jag tolkar. Antaligen inte på det sättet som du gör det på.
Personligen anser jag inte att åldersgränserna på saker stämmer. För det mesta gäller dom inte alls.
#14 Skillnaden är just onlinespel om man jämför. Det är dom som är stora, och det för en väldigt god anledning.
Att försöka skylla att man är vuxen och kan ta sådant är inte precis någonting jag anser vara bra, för då nedvärderar man barns egenskaper. Rätt och fel är inget man faktiskt kan lära dom, utan någonting som dom måste uppleva själva för att verkligen förstå det, och det samma gäller vuxna.
Även om du inte tror att dom lyssnar, så gör dom flesta det. Imagen är inte vad dom är, utan bara en image som försvinner när te.x. något allvarligt händer.
Och faktiskt, så var det inget personligt, men dragen som hon har är något jag avskyr, och jag ger inte dom som har dom någon chans, nej, för jag har stött på för många människor med det beteendet och ingen av dom har varit speciellt vid-synt när det gäller sånt som dom inte vet något om.
# 15 Självklart måste man lära barn vad som är fel och rätt.
För att ta ett exempel så tänk dig en familj i Afghanistan. Mannen bestämmer över hustrun. Pojken tar antagligen efter sin pappa för det är så det är där. Han lär sig att män bestämmer över kvinnor.
En pojke i Sverige lär sig (förhoppningsvis) att en kvinna och en man är jämnställda.
Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Alltså som de ser andra göra om de tycker det verkar fräckt, oavsätt om det är på TV, datorspel eller utomhus.
Det är just därför det sociala spelar roll under barnets uppväxttid, för hur barnet blir när det växer upp.
Och jo, det var mycket personligt och jag anser inte alls att # 8 var otrevligt. Du får lära dig att andra människor har andra åsikter och inte reagera med ilska.
Sara
Det du säger om att barn gör som du gör, och inte som du säger är det jag menar. Det är inte spel eller filmer som är våldsamma som gör barn det. Det är vuxna som är våldsamma som gör det.
Och nej, man kan inte lära dom, utan du kan leda, rekommendera, putta åt rätt håll, men själva lärandet måste dom inse själva…
Det var ett konstaterande. Inte ilska, faktiskt. Jag accepterar fullt att hon har sina åsikter, och jag känner ingen ilska. Jag kommer helt enkelt strunta i att hon existerar:) Det var mer det jag menade, men jag bäddar inte in det jag tycker speciellt mycket, eftersom då säger man ju faktiskt inte vad man tycker.
Iallafall. Tack för påpekandet. Jag är mycket väl medveten om att man ska följa forum reglerna.
Tråkigt att du ska gå på i samma fotspår och svara med otrevligheter.
Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur du ka reta upp dig så på en, för dig, okänd människa och samtidigt dömma ut mig.
Intolerans kallar jag det.
F.ö. så är denna OT- disskusition avslutad för min del.
Ämnet var!
Barn som mördar
# 17 Lärande är just att förstå, precis som du säger.
Men tycker du inte att det ger dubbla budskap för ex en 7 åring att föräldrarna säger att man inte får slåss samtidigt som de låter barnet spela spel som går ut på att döda?
Sara
#19 Ah, ber om ursäkt att jag inte skrev det. Jag sa att åldersgränserna är fel, ja, men jag menade inte att det inte ska finnas gränser. 7-år är definitift för låg ålder för att spela något mycket våldsamt spel. Jag skulle säga att 12 istället för 15 skulle vara nice.
Upp till 10 så kan man uppfostra ett barn, efter det kan man inte göra det utan då lär dom sig mest själva.. Så tror jag att det var iallafall.
Resten måste dom lära sig själva.
O andra sidan är det väldigt stor skillnad på mognad. Vissa barn kan spela tidigare för att dom vet att det inte är verkligt. Och det är viktigt.
Jag spelade CS när jag var 10. Jag dödar inte människor, sist jag kollade iallafall…
Jag tror inte att barn lär sig döda från spel.
Att det är stor skillnad på mognad i samma ålder håller jag helt med om.
Även jag tror att man ska se till sitt eget barns mognad istället för att se till åldersgränserna.
Däremot vidhåller jag fortfarande att barn som blir utsatta för mycket våld genom tv, dator osv i tidig ålder och dessutom inte får rätt uppfostran hemifrån löper större risk att skada en kamrat.
Sara
Det finns ingen fakta som visar på att våldsamma tv-spel gör barn/ungdomar till mördare etc.
Finns det däremot en psykisk skada (oupptäckt eller inte) hos personen så kan risken för ett våldsdåd utlösas av våldsamma spel.
Men då kan det även utlösas av våldsfilmer, krig osv.
Däremot så tycker jag att det är ok med en åldersgräns, även om den är svår att kontrollera.
#21 "Även jag tror att man ska se till sitt eget barns mognad istället för att se till åldersgränserna."
Precis det jag menade:)
Och ja, det kan finnas en risk att det blir så.. Om det är för mycket våld och ingen "tillrättavisning"(stark ord, jag vet)
Men det är mest det att får man igen tillrättavisning så blir det problem. Så har det alltid varit:p
#18 Ja, jag är intolerant. Men det är ingen egenskap jag ser som dålig. Den gör mig för det mesta gott, denna gång gjorde den något dåligt.