Åtal för konstverk.
Konstfackstudenten Anna Odell åtalades idag för hennes "konstverk" då hon spelade akut psykiskt sjuk i vintras.
Vad tycker du om "konstverket" och att det blivit ett åtal?
(Lånat av David på Psykologi)
Från Aftonbladet;
David Eberhard, chef och överläkare på psykakuten vid S:t Görans sjukhus i Stockholm, är rasande:
- Det här är inte bara magstarkt för att man använder samhällets resurser, det är oförskämt mot andra patienter, personal - mot alla.
Vidare säger en vårdare: - Vi var bara fem personer som jobbade och 100 procent av våra resurser krävs vid åtgärder av det här slaget. Andra svårt psykotiska och suicidala patienter - som vi är här för att ta hand om - fick vänta på grund av det.
Vad var det som var konst detta?
"Vad var det som var konst detta?" Bra fråga, det undrar jag också.
Enligt mig så är det inte konst, möjligtvis skulle det kunna vara ett repotage som avslöjar maktmissbruk och missvård. Men då skulle det vara otroligt dåligt gjort och jag är tveksam till att ett sådant repotage skulle anses vara ok.
Jag tycker det är helt rätt att hon blir åtalad. Jag hoppas att hon åker dit på alla tre punkter samt får betala vad vården och polisarbetet kostade samhället.
"Handlade i god tro" anser sig hon ha gjort i länk nr 2. Jisses säger jag bara, hur tänker människan egentligen!
Sara

SVTs Debatt i tisdags handlade om det här. Det kan ses på http://svtplay.se/t/103450/debatt
Envishet och drömmar

För mig är det inte konst.
Riktigt sjukt o jag tycker hon ska straffas hårt och få betala ett rejält skadestånd. Sån här idioti ska inte våra skattepengar gå till, de ska gå till dem som verkligen behöver det o nu var det flera som fick stå undan för att hon ska "leka".
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag tycker det är bra att det blir en påföljd.
Förstår inte vad det har med konst att göra.
Sen mäniskor som är sjuka, skall ha den hjälp som dom har rätt till. O det fungerade ju utmärkt.
Lena.P är jag i verkliga livet.