Brott iFokus

Brott

Etiketträttsväsendet
Läst 9443 ggr
Caspia
0

Varför preskriberas brott?

Ja, som rubriken lyder, varför har Sverige egentligen preskriptionstid på begångna brott? Hoppas man att gärningsmän ska träda fram? Är det något unikt för Sverige eller är det universellt?

Envishet och drömmar

Sara
0

Bra fråga, det undrar jag också.

Sara

Linnah
2

Det finns ju flera syften med påföljder, rent generellt. Dels finns det ett preventivt avskräckande syfte gentemot allmänheten, det var därför man placerade folk vid skampåle förr så att folk skulle låta bli att begå samma brott. Efter en viss tidsperiod kan man nog anse att det allmänpreventiva syftet inte längre kvarstår, brott glöms mer eller mindre bort och sår läker.

Det andra syftet är rent personligt, att straffa den som begått ett brott. Efter ett visst antal år (den längsta preskriptionen är 25 år, om brottet har livstids fängelse i straffskalan, den kortaste är 2 år) kan man fråga sig om det längre finns något syfte med att straffa en person. Ett brott kan ha begåtts under vissa förutsättningar eller i visst ett livsskede, och att då straffa det många år senare när personen kanske rett upp sitt liv, det kan snarare ha kontraproduktiv verkan. Ett exempel är en man som när han var ung begick ett brott med hyfsat hög straffskala (ett rån eller liknande tror jag att det var), efter att under ganska många år ha haft problem, varit i dåligt sällskap etc. Efter rånet flydde han utomlands, åren gick och han redde upp sitt liv och blev en högst välfungerande medborgare - delvis också på grund av det brott han begått, om han inte ville riskera att bli tagen för något annat och då bli kopplad till det tidigare brottet så var han tvungen att sköta sig. Då är frågan - finns det fortfarande någon poäng att straffa honom för något han begick för många år sedan, och som han förmodligen redan sonat moraliskt under de åren om än inte rent straffmässigt?

I Sverige har vi inte en tradition av "öga för öga, tand för tand" som man har mer av i t.ex. USA. Där är min bild att det ofta kan vara offrens/de anhörigas intresse av hämnd som styr påföljder, inte så mycket preventionen. Det kan diskuteras huruvida det är bra eller ej.

Linnah
0

Ett annat skäl till preskription är att det blir svårare och svårare att utreda ett brott ju längre tiden gått, plus att det blir svårare att bevisa brottet även om man skulle lyckas hitta en misstänkt/skyldig. De omständigheter som var går inte att bevisa, vittnesmål tunnas ut/glöms bort, etc.

chik
0

Preskiberat. Upphävande av möjlighet att åtala brott efter viss tid.

Preskekonstiden är olika för olika sortes brott.

Mord är 25år. Så mördaren kan träda fram dagen efter prestationstiden har gått ut. O lagen kan inget göra…..

Intresant.

Lena.P är jag i verkliga livet.