Brott iFokus

Brott

Läst 73 ggr
Sindri
1

BankID åt andra hållet?

Varför kan inte bankerna hitta på ett system där DE identifierar sig mot den de ringer upp? Det står tudligt och klart på deras hemsidor att de inte ringer upp, men det har ju tydligen inte gått in hos de som blir lurade.
I vår familj har vi ett lösenord om någon skulle ringa och be om pengar, hur enkelt som helst.
Bankerna med alla sina resurser borde kunna ta ansvar för att folk inte blir lurade. Jag blir så otroligt upprörd över alla dessa bedrägerier mot helt värdelösa människor.

Pyttelite
1

Den enkla lösningen är att man alltid motringer om man pratar med sin bank - en mycket enkel lösning.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2025-06-09 09:29 av Pyttelite
Pyttelite
1

Information om ID-kapning.

Läs mer här:

https://www.bankid.com/privat/taenk-pa-saekerheten/id-kapning

Gör så här om du utsätts för ID-kapning samt tips för förebyggande skydd.
Sindri
1

Har du sett Hackaren på SVT? Det är alltid kris och bråttom när de ringer och det stackars offret får inte tid att tänka efter överhuvudtaget.
Vem törs lägga på och sitta i telefon kö som "nummer 23, vi tar emot ditt samtal så fort vi kan". Det har ju fått höra att det är bråttom.
Jag är inte orolig för egen del, jag är orolig för de tusentals (ofta ensamboende) som blir utsatta av hetsiga öster i telefon. Om de från början får lära sig att den uppringande skall lämna ett kodord för att bevisa att de är den de utger för att vara.
Alla banker skriver ju på sina hemsidor att de inte ringer upp på det viset, men det har inte gått in ordentligt.

Pyttelite
0

#3: Jag vet att det alltid kommer att vara bråttom för det är så de agerar.

Ringer banken upp så är det sällan så bråttom än att man kan motringa.

Pyttelite
0

Sedan är väl nästa problem hur du kan vara säker på att din mjukvara kan verifiera att det är rätt bank.

Sindri
1

Jag har inte tänkt ut någon lösning, men tycker att kan man utveckla något som BankID så borde man kunna utveckla något som är säkert även för användarna i den änden.
Och jag tycker dessutom att det är väldigt märkligt hur bedragarna kan komma över så stora summor. Hur många gånger har jag inte svurit över min bank när den krånglat vid en överföring. Jag skulle betala en utländsk sjukhusräkning en gång och då ringde de upp och frågade om det verkligen var riktigt. En gång nekade de en överföring till min mans konto fast vi har generalfullmakt. Det är helt sanslöst.
Det kan inte heller vara svårt att göra en automatisk fördröjning när det gäller stora belopp. Då hinner banken ta kontakt och den drabbade hinner kanske inse vad som hänt.

Carmarino
0

#6: Ja, det är märkligt att man själv får en massa frågor, och ibland spärras från att föra över större summor, när bedragarna kan föra över hundratusentals kronor på några minuter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker