Friande encrodom
Om ett par veckor kommer sannolikt den första domen i ett så kallat "Encromål", där bevisningen främst kommer från krypterade appar som svensk polis fått ta del av genom att europeisk polis säger sig ha knäckt dem.
Det handlar om en som dömdes till drygt 3 års fängelse för grovt vapenbrott i tingsrätten som nu efter hovrättsförhandling är försatt på fri fot i avvaktan på dom.
Jag har inte läst FUP så har inte detaljerna men har såvitt jag förstår från olika artiklar så är det advokaten som försökt få rätten att inte ta hänsyn till encrobevisen. Advokaten menar att de inte har tillkommit på rätt sätt och därför inte skall användas.
Att mannen har släppts efter hovrättsförhandling tyder på att att han inte kommer att att dömas. Så antingen anser tingsrätten att bevisen inte håller för att knyta mannen till brottet, eller så underkänner de encro som bevis.
Domen kommer att bli otroligt intressant, främst om det handlar om bevisvärdering av encromaterial.
Det är mig veterligen den första friande domen i Encromål i Sverige.
Jag tycker det är bra för att förr eller senare måste något mål upp i Högsta domstolen för att få ett slutgiltigt praxisavgörande för hur bevisningen skall värderas, och denna domen lär vara en sådan om det är drygt 3 års fängelse i tingsrätt och friande i hovrätt (om det nu är värdeingen man gör olika).
https://www.expressen.se/nyheter/krim/falldes-pa-bevisning-fran-encrochat-har-nu-slappts/
mvh Martin