Annons:
Etikettövrigt
Läst 1190 ggr
Stallmima
2/7/15, 12:12 AM

"Telia-faktura"

Så damp det ner en "telia-faktura" i mailen häromdan som jag skulle validera eftersom den av misstag dragits 2 ggr. Till saken är att jag inte har Telia överhuvudtaget. Är det ens värt att anmäla detta till polisen eller bara att kasta i papperskorgen?  Har fått dessa några gånger på mail. Vad har ni där ute för erfarenhet av detta?

Annons:
VildaVittra
2/7/15, 12:15 AM
#1

Jag skulle ringa och höra med dom alternativt Telia, de blir inte arga för att man ringer " i onödan". Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/7/15, 12:27 AM
#2

De där kommer i sjok. Det är från iTunes, Telia, Telenor, Swedbank, Blocket, Nordea, Skatteverket…. Ja, det är ingen ände på hur påhittiga de är. Och de kommer ofta i stim, d.v.s. det kommer 4-5 samma dag.

Jo, visst kan man anmäla, det är till en speciell avdelning inom polisen. Man skall sända vidare mailen så de kan kolla igenom dem. Ibland hittar de en server som de kan stänga av, så är det lugnt ett tag, sen börjar det om igen……
Ja, man blir trött!

Jag har också råkat ut för två gånger att att jag fått "Hjälp-mig-mail", d.v.s. "Jag sitter i London/New York/Paris/Whatever och har blivit av med min plånbok/pass och behöver bara en liten summa för att…."

Båda gångerna har jag fått tag på personernas riktiga mailadress (skurkarna byter ofta bara ut t ex hotmail till gmail eller liknande) och kunnat vidarebef. mailen så de kunnat maila ut till alla sina kontakter att det är fejk. De behöver också fuskmailet för att göra en polisanmälan.

Men ibland undrar man…..Det finns en person i USA som satt upp en fejksida för Vibram Five Fingers. Fast det går att se på en hemsida var personen har sin adress så är det svårt att stoppa sidan. Jag mailade in alla uppgifter och gjorde en polisanmälan, men på ett år hade inget hänt. Nu är det så länge sedan så jag vet inte.

Detta är internets stora baksida, men vi får inte ge upp mot skurkarna, men ibland blir man så trött……

Sindri
2/7/15, 6:55 PM
#3

Och tänk idag fick jag mail från självaste Ester Williams - två st dessutom. Om välgörenhet……

Stallmima
2/7/15, 7:31 PM
#4

Hahaha  vad roligt  😛  min "faktura" åkte i papperskorgen då jag tror det inte kommer att hända något hos polisen om jag anmäler. De har nog så mycket att göra ändå

Upp till toppen
Annons: