Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 871 ggr
Hatten4
2019-10-06 20:13

Grip som butikskontrollant/väktare

En incident som skett, har jag rätt som bk att gripa? Kvinna synligt påverkad har med sig massa kläder in i provhytt samt en stor plastpåse. Bevakar kvinnans fötter, ser och hör hur påsen prasslar sedan att ett larm gäller till marken. Påsen prasslar igen och ut kommer kvinnan. Vakt går in i hytten och ser tomma galgar, plockar upp larmet och konfronterar kvinnan och frågar om hon plockat av det. Kvinnan erkänner att hon larmat av och plockar upp en hoddie ur väskan. Vakt tar hoddien och ger till förbigående personal och ser kvinnan skyndsamt börjar gå, vakt springer efter och kvinnan passerar sista betalningsmöjlighet och larmbågen piper. Vakt ber kvinnan stanna och öppna påsen, där ligger stöldgods från butiken av värde för 2195kr. Kvinnan erkänner igen att hon tog detta och ber om ursäkt för hon har skulder att betala. Har vakt rätt att envarsgripa för stöld eller skadegörelse eller både och? Kvinnan greps i detta senarie och tång påträffades som kvinnan använt vid avlarmning.

Annons:
Ary
2019-10-06 20:59
#1

Om man arbetar som butikskontrollant så vet man detta.

Från min tid som väktare och den utbildning jag fick då vilken nu är föråldrad så får vilken civil person som helst hålla fast, dock inte låsa in, tills dess att plis anländer till platsen, om fängelse finns med i straffsatsen för brottet. Vilket det gör för stöld över ett visst värde.

Hatten4
2019-10-07 10:06
#2

Ary: Tack för svar! Det är så jag också tänker men så tänker inte min kollega i frågan. Eftersom hen menar på att detta inte var en bar gärning då jag inte var inne i provhytten med gärningsmannen. Men jag bevakade fötterna och ser hur larmet avlägsnas, hör hur påsen prasslar osv. Problemet är att jag precis fått gå BK utbildningen och är helt ny. Jag vill göra rätt och enligt vad jag lärt mig så handlade jag rätt. Men blir så osäker när kollegan inte stöttar utan tycker att det var ett fel ingrip. Därför jag frågar andra

Ary
2019-10-08 10:35
#3

Jaha ok. Det här kan kollas upp med ett samtal till 114 14 eller kursen där du gick, men har gärningsmannen stöldgodset på sig med butikens namn på lapparna och inget kvitto så är det stulet.

Erkänner tjuven dessutom så är det ju en bonus. Så håll kvar tills polis anländer, med så mycket kraft som nöden kräver. Blir det för mycket strid så får man väl släppa och meddela polis vilket håll tjuven sprang, beror på om man tycker det är värt att få ont i huvudet själv…

Lås dock aldrig in, olaga frihetberövande.

Ary
2019-10-08 10:43
#4

Kollade snatteri och det har fängelse med i straffskalan. Värde upp till 800kr, sedan blir det stöld. Det gäller ju först när man passerat ut genom kassan.

Lawline har mycket laginfo.

https://lawline.se/answers/pafoljd-vid-snatteri-4

Martin
2019-11-09 08:49
#5

Nu är vi ute på farlig mark, att fråga på internet och folk som inte har riktig koll svarar - och hänvisar till gamla länkar. Saker och ting ändras.

Om vi börjar med frågan om att gripa, så regleras den i Rättegångsbalken 24 kap 7§:

"Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211)."

Det innebär att även en butikskontrollant har rätt att gripa. Om förutsättningarna är uppfyllda, att det är ett brott där det finns fängelse i straffskalan. 

Då måste vi fundera på vad det är för brott, och stöld är väl det vi tänker främst på. Snatteri nämns i tråden ovan, men finns inte längre. Det finns stöld, och ringa stöld (som numera är det nya brottet som ersatt snatteri). Gränsen anses gå vid 1000 kr. 800 var det förr.

Då får vi titta i brottsbalken:

Stöld: Brottsbalken 8 kap 1 §: fängelse högst 2 år
Ringa stöld: Brottsbalken 8 kap 2 §: Böter eller fängelse högst 6 månader
Grov stöld: Brottsbalken 8 kap 4 §: Lägst 6 månaders fängelse, högst 6 års fängelse

Alltså kan vem som helst, även en butikskontrollant gripa som envar på både ringa stöld, stöld och grov stöld.

När är då stölden begången? För det måste ju vara ett brott för att kunna ingripa. Stölden anses normalt inträffa när personen passerar sista betalningsmöjlighet. Att lägga ner saker i en påse eller väska inne i en butik och gå runt är alltså i princip inte olagligt. 
Däremot att ta bort larmet kan anses varas förberedelse till ringa stöld eller stöld, att man försätter varan i transportabelt skick. Det skulle kunna vara skadegörelse också, om varan i samband med larmborttagandet går sönder (vilket inte är helt ovanligt för t.ex. klädesplagg).

Tittar vi då på skadegörelse så finns det i Brottsbalken 12 kap 1§ och även där finns fängelse i straffskalan.

Hur är det med förberedelse till ringa stöld då? Eller stöld?
Brottsbalken 8 kap 12§ ger oss svaren: Försök eller förberedelse till stöld är straffbart. Försök eller förberedelse till ringa stöld är INTE straffbart.

Alltså kan man inte gripa på försök eller förberedelse till ringa stöld då det inte är ett brott.

Min rekommendation:
Prata med din arbetsgivare om vad som gäller - det är viktigt att du är trygg i din yrkesutövning och inte gör saker som gör att Du gör dig skyldig till brott.

mvh Martin

Ary
2019-11-10 04:17
#6

#5 Du kanske missade kommentaren om att det kan kollas upp med ett samtal till 114 14…?

Annons:
Upp till toppen
Annons: