Annons:
Etikettfråga
Läst 498 ggr
[polarvargen]
8/14/19, 9:21 PM

Publicera ett brev

Hej! Jag har en undran om att publicera ett brev på internet. Jag och några fler har skrivit brevet och undertecknat det. Brevet innehåller namn på personer och företag, även uppgifter om hur ett namn har uttalat sig ibland, inte ordagrant men i kategori, "rasistiskt, sexistiskt etc". Nu är frågan, jag som privatperson hae detta brev, om jag stryker över alla namn, kan jag då publicera detta brev på sociala medier? Utan att riskera att få rättsväsendet på mig? Dey är ju trots allt mitt brev, skrivet till en person i ett förbund/företag/förening? Vad gäller? Någon som kan hjälpa.

  • Redigerat 5/18/21, 9:02 PM av Pyttelite
Annons:
Martin
8/19/19, 9:36 AM
#1

Såvitt jag kan se så om du stryker över alla personuppgifter så är det väl inget konstigt att publicera brevet - även om jag då inte riktigt förstår syftet med det.

Om du inte stryker över alla personuppgifter så beror det lite på vad det står och hur brevet är formulerat om det är brottsligt eller inte.

Det jag spontant tänker på är förtal, att du/ni utpekar någon som klandervärd.

Detta är dock rent generella tankar, lite svårt att säga spikat när man inte vet vad det står osv.

mvh Martin

Huygens
8/26/19, 4:26 PM
#2

Hmm, tänk er för nu. Ulf Lundells brev och domen. (länk)

Martin
8/27/19, 10:17 PM
#3

#2 I det fallet är det ju mottagaren av brevet som publicerar någon annans brev.

Här var frågan om det var ok att han publicerade sitt eget brev (förvisso med andra medförfattare). Då de skrivit under gemensamt är ju frågan vem som anses ha upphovsrätten, om de har den gemensamt eller om envar av dem också har det.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: