Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 377 ggr
RobinEH
2019-07-29 03:31

Straffskalornas relevans

Debattartikel i GP: https://www.gp.se/debatt/straffskalorna-i-sverige-%C3%A4r-omoraliskt-milda-1.16587180

Artikeln tar fokus mot ett fall där en ung kvinna tvingades genomgå sexuella aktiviteter under dödshot. Angriparna fick 6 år, 4 år om inget går fel. Grov våldtäkt mot barn.

Det sägs inte så mycket mer än att att straffen är oproportionerligt låga .

Vad jag ser är en man som tvingas sitta isolerad från omvärlden i ett fängelse i 4-6 år åtminstone får ett rimligt straff. 4-6 år av denne människans liv tas nu bort, vi låser ner dem så att de inte längre kan röra sig fritt. Vi minimerar deras möjligheter under 4-6 år. Om inte det känns så mycket så talar vi om att all den utveckling ett bar på 4 år som föråldras med 4-6 år. Skulle inte denna utvecklingen vara viktig?  Den tiden är från när en nyfödd når 4-6, det är ingen liten tid det rör sig om.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Göstage]
2019-07-29 04:02
#1

Kvinnan får leva resten av livet med det hon fått utstå. Det kan också bli en lång tid.

Carmarino
2019-07-29 11:52
#2

Så bra att "vi låser ner dem så att de inte längre kan röra sig fritt". Då kan de inte utsätta fler flickor/kvinnor för dödshot och våldtäkt, som är ett trauma för livet. Där räcker det inte med 4-6 år för att bli fri.

Gärningsmannen i det här fallet har ju dessutom begått våldshandlingar tidigare. Det tyder på att han är en återfallsförbrytare som kommer att fortsätta förstöra livet för sina medmänniskor när han väl kommer ut om 4-6 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

RobinEH
2019-08-04 22:45
#3

Brottsoffer inom flertalet brottskategorier upplever negativa konsekvenser under varierande tid efter att de utsatts för gärningsmannens brott. För somliga blir dessa konsekvenser livslånga och för somliga upplevs de mycket påtagliga under hela tiden. På vilket sätt skall detta ha betydelse i strafftiden? Skall vi ha faktiska livstidsstraff för handlingar som bedöms bör åsamka livslånga konsekvenser hos brottsoffret? När är tidsskalan tillräcklig? Om nu det rör sig om återfallsförbrytare, är tidsskalan det relevanta sättet att förhindra återfall? Skall vi låtsas att det hjälper någon att hålla någon inlåst i X antal år (förutom faktisk livstid) om vi antar att de skall återförbryta när de väl friges? Personligen är jag i teorin för dödsstraff, men att agera som att 4-6 år inte är något väsentligt är för mig udda.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ford -57
2019-08-09 09:14
#4

#3 Livstid kostar samhället otroliga mängder pengar, dödsstraff är d enda som gäller vid dylika brott, förutsatt att skulden är 100% säkerställd.

Martin
2019-08-19 09:38
#5

#4 100% säkerställd skuld finns ju dock inte, redan idag är det ju så att man skall dömas om det inte finns rimligt tvivel. Men folk döms felaktigt, trots att det inte finns rimligt tvivel.

Det finns folk som dömts felaktigt till långa fängelsestraff och skulle man frågat efter halva tiden (innan man upptäckt att de är felaktigt dömda) så skulle förmodligen väldigt få människor säga att de som satt, de satt oskyldigt.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: