Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 590 ggr
Anonym
Anonym
11/27/18, 1:32 PM

Hur går jag vidare?

Jag har klantat mig och behöver nu råd om hur jag kan komma ur knipan jag satt mig själv i. 😟

För att fatta det kort så har jag skänkt en eu-moped till en jag trodde var en vän men som nu vägrar skriva sig som ägare på sagd moped. 
Jag står alltså som ägare till en moped jag inte kör eller har tillgång till. 
Får inte tag i människan alls längre… 
…och nej, idiot som jag var så skrev vi inga papper alls. 
Kan inte på något sätt bevisa att hon har skänkts mopeden. 

Vad kan jag göra?

Annons:
Surpan
11/27/18, 1:47 PM
#1

Anmäl den som stulen.

/Surpan

Honestyisdead
11/27/18, 1:47 PM
#2

Anmäl den stulen.

Anonym
Anonym
11/27/18, 2:06 PM
#3

Tack för svar!
Efter lite googling har jag läst mig till att mitt dilemma inte uppfyller kraven för att gå som "stöld" utan möjligen "förskingring".
Hittade en fråga hos Lawline med en liknande situation, typ iaf.
Där står att Polisen inte tar emot anmälan som stöld eftersom personen lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt. Vilket jag också gjorde.

Honestyisdead
11/27/18, 2:07 PM
#4

Ring polisen och fråga hur du ska göra.

Martin
11/28/18, 11:05 PM
#5

Att anmäla den stulen är ju helt fel, har man gett bort den och sedan påstår att den personen stulet den så gör man sig skyldig till brott.

Att ge bort en EU-moped verkar för övrigt lite lätt konstigt om det är någon du trodde du var vän med, och som du nu inte kan nå alls. Du vet väl rimligen var folk du tror är dina vänner bor så förslagsvis åker du hem där och försöker komma överens med personen ifråga. Förslaget blir ju att antingen så gör ni ägarbyte som den andra godkänner eller så får ju förslaget bli att du försöker övertala personen om att den då inte har rätt att köra den och att du skall ha tillbaka den. 

Men det hela låter märkligt i mina öron…

mvh Martin

Anonym
Anonym
11/29/18, 6:32 AM
#6

#5 Om du nu behöver en förklaring så var det så att en nära anhörig gick bort. 
Jag var ensam ansvarig för dödsboet, där bla den här mopeden ingick i mitt arv efter dödsboet. (Jag var ensam arvtagare.)
Den här personen var nära vän till min anhöriga och hjälpte mig väldigt mkt genom allt som behöver göras och tas hand om runt ett dödsbo, både rent praktiskt och var även ett fantastiskt psykiskt stöd i min(/vår) sorg. 
Som tack för allt skänkte jag mopeden, som jag själv ändå inte kan nyttja pga ett handikapp och jag visste att en moped skulle komma den här personen till nytta. 

Så var det märkliga utrett, om fler vill svara så ser jag gärna att vi återgår till trådens ämne.

Annons:
Martin
12/1/18, 2:18 PM
#7

Jag behöver ingen förklaring men tack för den ändå. Jag gav dig lite råd om vad du i alla fall inte bör göra, för då sätter du dig mer i klistret.

Det hela är såklart tråkigt.

Men för att slippa onödiga utgifter och annat hade jag ställt av fordonet och även övervägt att avsluta eventuella försäkringar. Det finns ingen mening att du skall betala de avgifterna för någon annan.

Kan du inte komma i kontakt med personen ifråga och meddela detta (det hade ju kanske lett till att personen ifråga ville ta på sig ägarskapet) så är det ju tråkigt men spelar ju egentligen ingen roll för dig. 

Det brukar ju dock alltid gå att att hitta de flesta personer såvida de inte har sekretessmarkeringar eller är utländska medborgare som inte är skrivna i Sverige.  Det kan dock krävas att man försöker lite och såklart finns det inga garantier för att lyckas. Hör av dig om du vill ha tips.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: