Annons:
Etikettfråga
Läst 786 ggr
Anonym
Anonym
2018-11-04 17:58

Några frågor

Hej!

Jag hoppas det är okej att jag gör en sådan här tråd men har några frågor som jag gärna vill ha svar på. Och då ganska så enkelt typ JA det får man eller NEJ det får man inte för så uppfattar jag andra sidor och därmed tänkte jag ifall någon här kunde sammanfatta det lite kort de olika frågorna🙂

Gågata: Som jag förstår det så får jag alltså då cykla på en gångbana bara det är i en gång takt. Vad är då en "Normal" gångtakt? Jag menar när jag går så är det som att gå i en affär och kolla efter kläder. Går väldigt långsamt medans någon annan går kanske 7-8 km/h. Så vad är ett normalt tempo att hålla? 

Trottoar: Får jag cykla på en trottoar? Och isådanafall är det som en gågata då?

Övergångsställe: Får jag cykla över övergångsstället eller måste man gå? Har ingen koll alls på den regeln. 

Hoppas någon kan svara på mina frågor. Ganska så sammanfattat för som sagt detta med lagar och regler och paragrafer mm är inte min grej riktigt att kunna😂

  • Redigerat 2021-05-18 21:01 av Pyttelite
Annons:
Ford -57
2018-11-17 17:47
#1

Gång å cykelbana brukar vara delad i två me en vit linje.

Trottoar får du inte cykla på.

Du ska leda cykel på övergångsställe, å helst ha ögonkontakt med bilförare, men d struntar ju dom flesta cyklister i me livet som insats, fotgängare likaså😡 Men, dom som kan regler kan ju följa dom då😉

Honestyisdead
2018-11-27 13:51
#2

Gågata går man på

Trottoar får du inte cykla på

Vanligt övergångsställe ska du leda cykeln över. Vid cykelövergångsställe får du cykla.

Travis D
2018-11-27 13:56
#3

Varför får man inte cykla på trottoaren? Fattar att golk som går inte vill bli påklrda därför finns ju trottoaren men det vill ju inte jag heller? Själv cyklar jag över övergånstället om det inte är bilar / är grönt, cyklar på trottoaren och på gångvägen, fotgängare vill inte bli påkörd men jag känner likadant 🤷🏽‍♀️🙂

Honestyisdead
2018-11-27 13:59
#4

För att en cykel är en cykel. Borde vara självklart och inte behöva förklaras.

Travis D
2018-11-27 14:02
#5

#4 tycker ändå det är konstigt att man ska cykla på vägen, man kan ju bli påkörd det är väl det trottoaren ska förhindra? Så att man har någonstans man kan gå eller cykla där man slipper bli påkörd och dö?

Honestyisdead
2018-11-27 14:05
#6

En cykel följer trafiken. Det är mindre risk för olycka på en väg än en cykel på trottoar där man går. Är man så orolig för olyckor är det bättre att lämna cykeln hemma.

Annons:
Anonym
Anonym
2018-11-27 14:19
#7

#2 Så inte ens att cykla i gångtakt skulle möjligtvis vara lagligt? Annars förstår jag detta med GÅgata men hade bara hört att man fick cykla långsamt men det kanske är fel?

Aa detta med trottoarer och det det har jag alltid gjort men får väl bli skärpning på det.

Förresten jag tror det är rätt men får jag som cyklist då cykla på bilvägen eller gjorde inte riksdagen en sådan lag kring det för bara några månader sedan.

[SonjaG]
2018-11-28 10:54
#8

Att cykla på trottoaren är olagligt.
Du undrar varför: välkommen till storstaden och upplev alla snabba och fräcka cyklister som tar sej fram kryssandes mellan folk som går. Och så alla dessa stressade cykelbud.  Detta förekommer trots att det finns cykelbanor intill. OM det vore tillåtet, ja tänk dej in i situationen.

Trots att det är olagligt känns det ofta väldigt riskabelt att gå på trottoaren.

Anonym
Anonym
2018-11-28 17:04
#9

#8 Okej då förstår jag🙂

Upp till toppen
Annons: