Annons:
Etikettlagar
Läst 2775 ggr
Anonym
Anonym
2018-10-21 17:01

Sax? Knivlagen?

Hej!

Jag arbetar med att dela ut reklam varje helg och nu har jag blivit väldigt misstänksam över ifall jag får ha sax på jobbet eller inte. Jag använder saxen till att öppna buntband och min mening är ALDRIG och det kan jag säga igen ALDRIG att skada någon men är det olagligt att jag har på mig en sax när jag delar ut reklam. Den är ju trots allt vass. Så vad tror ni? Är det det eller inte?

Annons:
Herveaux
2018-10-21 17:07
#1

Har svårt att tro att det skulle vara olagligt att ha en sax på sig. 🙂

Jag har ibland med mig en brytbladskniv i fickan när jag jobbar på hästgården. 
Finns flera yrken där man bär kniv utan konstigheter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emptymoment
2018-10-21 17:08
#2

Om sax, kniv och andra skärverktyg krävs för att utöva ditt yrke eller om du fått den av din arbetsgivare får du ha den absolut.

Sedan får du ha sådana saker till och från jobbet utan att ta omvägar. Helst skall dessa lämnas på jobbet eller förvaras säkert när du reser till eller från jobbet.

Dock har jag aldrig hört om att just saxar skulle falla in under knivlagen. Jag skulle tänka mig att det är detsamma som en skruvmejsel. Något du får ha på allmän plats bäst du vill, men skall användas för rätt ända mål. Det är exempelvis inte lämpligt att gå in på en bank med saxen i handen.

Jag har aldrig gripit någon på grund av att de burit sax på allmän plats och skulle inte göra det heller.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[Göstage]
2018-10-21 17:19
#3

Man kan dömas för brott mot knivlagen om man bär sax, å andra sidan står det i lagen att "förbudet inte gäller om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Så behöver du en sax i jobbet lär du knappast bli dömd för det, lika lite som en snickare som bär kniv i jobbet blir det.

https://lawline.se/answers/undantag-fran-forbud-mot-att-bara-kniv

Anonym
Anonym
2018-10-21 17:39
#4

Okej tack för råden! 

Men vad ska man säga ifall en polis säger att man har en sax med sig och reklamen precis tagit slut och man är påväg hem för att hämta mer? Är det troligt att dom går med på sanningen eller blir det till att åka polisbil?

#2 Men en sax får jag väl ha hemma tänker jag? Den används ju hemma också bara att den är ett verktyg i arbetet också. 

#3 Då tar jag och med gott samvete cyklar ut med en kniv och reklam med mig🙂

Anonym
Anonym
2018-10-21 17:43
#5

#1 Tydligen är det olagligt ifall man utgår efter vad #3 sa ifall man nu inte behöver ha det i sitt yrke/uppdrag mm🙂

[Göstage]
2018-10-21 17:58
#6

#5 Vet inte om du missuppfattat mig, för som sagt,  du behöver den ju i ditt jobb och kan knappast ställas till ansvar för det.

Annons:
Emptymoment
2018-10-21 18:01
#7

TS Yes, absolut. Hemma får du ha saxar, knivar,batonger och de flesta farliga föremål och vapen som inte kräver licens :) I ditt hem är det helt andra regler som gäller. Där har du även andra rättigheter som du normalt inte har på allmänplats också.

Men precis som du kan läsa från lagtexten ovan så krävs det att vissa verktyg, så som kniv, behövs för att utföra arbetet för att få bäras på allmän plats. Byggare/snickare/målare brukar också få lite "dispens" om man nu kan kalla det det, att bära kniv på exempelvis lunchraster, då dem åker iväg till snabbmatsställen eller affärer och köper mat  :)

Men som sagt, du behöver inte oroa dig. Har aldrig hört att sax skulle falla under det brottet, precis som en skruvmejsel, som är precis lika farlig som en kniv, men kan bäras helt lagligt på allmän plats. Du kan ju alltid fråga din arbetsgivare om du känner dig obekväm, men oavsett vad din arbetsgivare säger så är det alltid lagen som gäller.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: