Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 791 ggr
[Göstage]
2018-09-05 16:59

Mördade 89-åring, köpte chips och cigg för bytet

"21-årige Amir Amiri slog och stack ihjäl den 89-åriga kvinnan i ett soprum i Norsjö. Där lämnade han henne. Inte förrän kvinnans grannar hittade kroppen larmades polis.

Senare samma dag, den 14 oktober förra året, greps Amir Amiri. Bland annat hittades kvinnans blod på Amirirs strumpor. I januari åtalades Amiri, som är medborgare i Afghanistan, för mord och ringa narkotikabrott och i slutet av mars dömdes han till 14 års fängelse och utvisning. Amiri ville dock inte ta straffet och han överklagade till hovrätten. I sin överklagan nekade han helt till inblandning i mordet och menade att han ville frias helt. Hovrätten gick dock på tingsrättens linje och fastställde domen."---

"Motivet bakom mordet på kvinnan i Norsjö anses, av både tings- och hovrätten, vara Amiris behov av pengar. Han sa själv att han saknade pengar för att köpa mat vid tiden för mordet. I förundersökningen framgår att Amir ska ha varit ”i akut behov av pengar” och han ska ha betett sig ”desperat".

Det anses bevisat att Amiri tog pengar från sitt mordoffer efter dådet. Kort efter att den 89-åriga kvinnan höggs ner gick Amiri till Ica för att köpa cigaretter, energidryck och chips med en ”bunt sedlar”. Hovrätten anser i sin dom att ”hans plötsliga tillgång till kontanter är mycket besvärande för honom”.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/amiri-mordade-89-aring-nekas-plats-pa-kumla/

Amiri saknade alltså pengar till mat. Vad gjorde han då när han mördat för att kunna stilla hungern? Jo, han gick och köpte cigaretter, chips och energidryck. Den 89-åriga damen hade kanske aldrig kunnat unna sig något sådant…

Annons:
Stallmima
2018-09-05 17:06
#1

Hoppas ärligt talat fanskapet blir såååå utsatt i fängelset, ibland skulle dödsstraff behövas!!! Men!  det skulle vara för milt, utsett förövaren för samma sak som offret. Nu lär jag väl få skit för denna kommentar , men står verkligen för jag säger.

[VSK]
2018-09-05 17:24
#2

#1

Kan tala om för dig att samhällsklimatet gått så långt nu så att folk är beredda att ta fängelsestraff. Har tappat räkningen på hur många jag läst som sagt att om deras dotter blir våldtaget så tar de lagen i egna händer.

Det kokar under ytan för den här tafatta och mesiga regering vi har.

[[eskils_]]
2018-09-05 17:25
#3

Hoppas kräket får avtjäna straffet i en "mindre bekväm" fängelsecell i Afghanistan, där han kom ifrån. Och sedan stanna i det landet, för här är han nog inte välkommen (om svenska folket får bestämma).

[VSK]
2018-09-05 17:43
#4

#3

Majoriteten av de afghanska männen kommer från Iran.

[[eskils_]]
2018-09-05 17:47
#5

#4 Ok, de har nog "mindre bekväma" fängelseceller i Iran också. 😈

[VSK]
2018-09-05 17:51
#6

🙂

Annons:
[Göstage]
2018-09-05 18:00
#7

#2 När vi ändå är inne på ämnet våldtäkt så utsattes en 13-årig flicka just i Norsjö för en sådan av en landsman till mördaren . Rättegången dröjde ut flera år bland annat för att ett av försvaret inkallat vittne vistades utomlands och inte gick att få tag på, men för två år sedan dömdes gm till ett år och fyra månaders fängelse. Han uppgavs ha varit 19 år vid tillfället vilket påverkade straffets längd. Någon utvisning kom inte på fråga. 

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/valdtakt-mot-barn-han-forsag-henne-med-alkohol-sa-hon-inte-kunde-varja-sig/ 

Samma år som domen föll mot våldtäktsmannen utsattes två mellanstadieflickor från Norsjö för sexuella trakasserier av "ensamkommande barn" från orten vid en utflykt till simhallen i Piteå. Om detta skrivs här

Norsjöbor, såväl unga som gamla, verkar tyvärr ha drabbats hårt av tragiska följder av den förda migrationspolitiken.

[VSK]
2018-09-05 18:12
#8

#7

Vill du ha domen så hojta till bara så skickar jag den.

[Göstage]
2018-09-05 18:18
#9

#7 Tack, jag såg att den finns länkad på Flb. Tror det räcker med tidningsuppgiften…🤐

[VSK]
2018-09-05 18:20
#10

#9

Tog ett tag innan jag fatta vad du menade med Flb ☺️

[Göstage]
2018-09-05 18:31
#11

#10 Tyckte du behövde lite huvudbry så här på kvällskvisten…😉

[VSK]
2018-09-05 18:50
#12

😃

Stallmima
2018-09-05 19:31
#13

#2 Det är ju inte regeringen som dömer i brottsmål utan en domstol!  Däremot måste lagstiftningen ändras så domstolarna kan ge hårdare straff. Är absolut inte insatt hur domstolsväsendet fungerar men att det bör bli ändring på vissa saker håller jag med om.

Annons:
[VSK]
2018-09-05 20:01
#14

#13

Det är riksdagen som stiftar lagar. Rättsväsendet bör lyssna på de lagar som finns. Så är det inte idag alla ggr.

Stallmima
2018-09-06 19:37
#15

#14  Håller helt med, men det är fortfarande domstolen som dömer enligt lagen förhoppningsvis. Tycker mycket skulle behöva ändras där

[VSK]
2018-09-06 22:46
#16

#15

Menar du de svenska lagarna eller sharialagarna?

Upp till toppen
Annons: