Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 784 ggr
[Göstage]
8/24/18, 9:02 AM

Hoten mot rättsväsendet

"Många åklagare tar emot hot i tjänsten. Förra året rapporterades det in totalt 104 hot mot åklagare i Sverige. ”Det finns ett stort mörkertal”, säger Åklagarmyndighetens säkerhetsansvarige Mikael Svensson.

Årligen rapporteras det in över 100 fall av hot mot åklagare i Sverige, så kallad otillåten påverkan. Under rubriceringen ryms såväl kränkning och subtila hot som ovälkommen kartläggning och våld mot enskilda åklagare."---

https://www.metro.se/artikel/säkerhetschefen-om-hoten-mot-åklagare-man-försöker-skrämma-oss

Ett problem som berör hela samhället, men som sällan uppmärksammas.

Annons:
[Göstage]
8/24/18, 9:09 AM
#1

En bild av hur det kan vara:

"En polis i västra Sverige som arbetar i yttre tjänst, och som vill vara anonym på grund av hoten, blev förra året ombedd att bo på annan ort med familjen i två veckor på grund av hot. Sedan dess lever han och familjen med kameraövervakning, utökat personskydd och personlarm. Och en ökad oro. – Det som har påverkat mig mest är hur min familj, min fru och mina barn, har reagerat. Min dotter började gråta i skolan när hon fick höra om hoten. Mitt andra barn blev tystare, mindre utåtriktat, säger han.

Hoten har inte blivit fler, upplever han, men annorlunda. De som hotar har ett större våldskapital – och faran blir större. – Kommer det hot tar man det mer på allvar nu, våldet har blivit grövre och det finns mer vapen i omlopp. Trösklarna har sänkts för att göra allvar av hoten. Det känns som att ett människoliv har blivit mindre värt."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/hoten-mot-rattsvasendet/

[[eskils_]]
8/24/18, 11:11 AM
#2

Otäckt. Så vill vi inte ha det.

Fillifjonkan60
9/4/18, 10:58 AM
#3

Inte ok!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[[eskils_]]
9/4/18, 11:50 AM
#4

Ska man behöva vara Stålmannen för att orka fortsätta som polis eller åklagare i Sverige idag??

"Stora avhopp bland åklagare

95 åklagare har slutat på sina jobb sedan 2017, visar siffror från Åklagarmyndigheten som Sveriges Radio P4 Östergötland tagit del av. Det är betydligt fler än de runt 40 som slutar ett normalår.

En orsak till att många har slutat är en hög arbetsbelastning.

– Vi är tröttare, har aldrig varit så få som vi är nu, samtidigt som polisen börjar leverera, säger Torsten Angervåg, chefsåklagare i Norrköping till P4 Östergötland.

Polisen har fått mer pengar och har den senaste tiden börjat utreda fler brott. Åklagarmyndigheten, där de anställda åklagarna sedan ska leda polisernas utredningar, har däremot inte fått mer pengar."

SVT

Pyttelite
9/22/22, 9:52 AM
#5

HalmstadKlas Lundgren har blivit hotad till livet flera gånger under sina år som åklagare i Halland. Men han känner ingen rädsla, utan menar att säkerhetstänket har skruvats upp i takt med att klimatet hårdnat. – Alla incidenter rapporteras, och det som är allvarligt polisanmäls.

Läs mer här:

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/åklagare-klas-lundgren-har-blivit-hotad-till-livet-av-kriminella-1.58293117


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Klas Lundgren har blivit hotad till livet, men känner ingen rädsla: ”De kriminella vet att om de skulle bli av med en av oss, dyker det bara upp en ny person.”
Upp till toppen
Annons: