Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 1001 ggr
Nourwadah
2018-07-06 01:36

Läsa förundersökning

För ett år sedan inleddes en förundersökning kring misshandel och fridskränkning där jag är brottsoffer. Den lades ned för några månader sedan då jag inte orkat berätta hela historian. Jag kan dock ta upp den igen när jag vill. Men min fråga är om jag får tillgång att läsa förundersökningen kring min anmälan och utrednig? Tacksam för svar.

Annons:
Maria
2018-07-06 06:31
#1

JAg hittade denna länk som kanske kan vara till hjälp.

https://www.lawline.se/answers/malsagandes-ratt-vid-nedlagd-forundersokning

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2018-07-06 09:58
#2

Eftersom att förundersökningen som jag förstår det inte är färdig så finns det ju ingen komplett förundersökning att ta del av, för annars är ju förundersökningar offentliga handlingar.

Men även med offentliga handlingar kan det, som det står i ovanstående länk, finnas handlingar som sekretessbeläggs.

Men även en nedlagd förundersökning, som inte heller behöver vara komplett (som i detta fallet) är i grunden offentlig.

Dock finns det sekretessregler för att bland annat skydda integriteten hos inblandade och det kan även vara sekretess om man tror att förundersökningen kan komma att återupptas.

(https://lawline.se/answers/sekretess-vid-nedlagd-forundersokning)

Jag vet inte vad du har för syfte, men om ditt syfte är att du vill att förundersökningen återupptas så tror jag inte att du tjänar på att ha gått igenom vad som redan finns. Risken finns att det då vänds mot dig ("du har ju läst vad x har sagt i sina förhör").

mvh Martin

Nourwadah
2018-07-07 00:04
#3

Har fått svar att jag kan begära ut den på det ställe som handlett mitt ärende. Alltså polisen i min stad antar jag. Men hur går man tillväga? Vem kontaktar man?

Martin
2018-07-08 09:30
#4

Man går enklast in i receptionen och berättar om sitt ärende där.

Man kan förmodligen ringa via 114 14 också och framföra sitt ärende där. 

Antar att du har någon form av beslut eller annat, ett ärendenummer. Ärendenummer ser ut enligt XXXX-KXXXXXX-XX   där de 4 första är vilket polisområde, mittennumret är löpnummer och de två sista siffrorna är vilket år anmälan gjordes.

mvh Martin

Nourwadah
2018-07-08 17:40
#5

Är d ett på tingsrätten eller polisen?

akvarium123
2018-07-09 12:42
#6

När jag beställde ut de offentliga handlingarna kring ett brott jag var vittne till så gick jag till tingsrätten där det bara tog några minuter innan jag fick dom till min mail. Var bara att skriva ner vilken mailadress handlingarna skulle komma till så kom de dit.

Detta ärendet hade däremot inte blivit nerlagt utan hade blivit klargjort.

Annons:
Martin
2018-07-09 19:06
#7

Ett nerlagt ärende har aldrig lämnats in till tingsrätten, eller till någon annan domstol heller. Så det är till polisen du vänder dig.

Till domstol vänder du dig om du vill ta del av ärenden som är lämnade till åtal eller en dom.

mvh Martin

akvarium123
2018-07-09 19:27
#8

#7 Vilken kommentar svarade du på?🙂

Martin
2018-07-09 21:52
#9

#8

Svarade på #5, om det var hos tingsrätt eller polis.

mvh Martin

akvarium123
2018-07-09 22:44
#10

#9 Ok🙂

Upp till toppen
Annons: