Annons:
Etikettlagar
Läst 2564 ggr
Nourwadah
2018-06-21 13:35

Slöja på passfoto?

Hej! Jag vet inte om detta hör hemma här med jag testar och hoppas på att få hjälp.

Här om dagen skulle jag ta passfoto och jag bar slöja. 
När jag kom dit säger kvinnan att ''du måste ta av dig det du har på huvudet''.
Jag kände mig väldigt osäker och obekväm så jag ifrågasatte henne inte utan tog av mig slöjan. Efteråt kände jag mig väldigt illa till mods och har funderat sedan dess om det är så här det ska gå till.

Jag har pratat med flera vänner som säger att de får lov att ha slöja på pass och känner ingen som blivit tilllsagd att ta av den. Dem tycker att jag ska anmäla detta men jag undrar vad som står i lagen. Får man lov att ha slöja på pass? Ska man bli nekad på detta viset?

Tack på förhand.

Annons:
Niklas
2018-06-21 15:33
#1

Jag hittar ingen information om det. Konstigt, du kan inte vara ensam om att undra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tant Grön
2018-06-25 10:40
#2

Vet inte hur det är med pass, men jag förnyade nyligen körkortet och där stod det att man inte fick ha någon huvudbonad. Kan vara samma med pass.

Niklas
2018-06-25 12:30
#3

Jag kan också tänka mig att det är så, tycker nästan det vore konstigt annars, men det borde finnas officiella regler någonstans.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

akvarium123
2018-06-25 13:19
#4

Enligt Familjeliv så var det en som skrev att slöja får man ha men inte niqab.

Om man har slöja som går ner över pannan så skulle man skjuta upp den lite. 

OBSERVERA att jag själv inte vet ifall detta är sant eller falskt men en användare på familjeliv hade svarat med detta.

Niklas
2018-06-25 13:25
#5

#4: Jag såg den diskussionen. Den är från 2011. Det kan hända att reglerna har ändrats sen dess.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

akvarium123
2018-06-25 13:30
#6

#5 Absolut kan dom det. Men det var det enda jag hitta och det är ju alltid något tänker jag.

Annons:
Niklas
2018-06-25 13:39
#7

Ja, absolut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-06-25 18:30
#8

Hittade det här dokumentet (se sidan 4). Visserligen är det från 2006, men eftersom det inte står något på polisens hemsida om pass, så gäller det förmodligen fortfarande.

Hittade även den här sidan från 2010. Samma gäller förmodligen där; så länge det inte skrivs på polisens hemsida att det är förbjudet med slöja så är den troligtvis tillåten, bara den inte täcker pannan.

Citat: Och jag har inte niqab på mitt passfoto. Jag måste följa precis samma regler som alla andra när det gäller passfotot. Jag har självklart slöja på mig men niqab har jag inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2018-07-06 02:06
#9

Tidigare tog man ju foto själv hos nåt fotoföretag, men numera tas fotot på polisens passexpedition när man ansöker. Tror att det är därför det inte finns någon ”officiell” info runt frågan. Fotot ska godkännas på plats av passpersonalen innan ansökan skickas in. https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/

Upp till toppen
Annons: