Annons:
Etikettlagar
Läst 893 ggr
Cireea
2018-06-21 00:05

Vad säger norsk lag?

Jag sitter i en fundering kring norsk lag men hittar inget när jag försöker söka, någon här inne eller någon som kikar förbi kanske vet mer än mig. 

Här är scenariot:
Person X är över 18 år och bor hos sin ena förälder.
Föräldern hävdar att i hens hus är det hens regler och att hen har rätten att ta mobil samt dator som tillhör person X för att det är hen som bestämmer. Stämmer det att hen har rätten att ta ifrån X de personliga tillhörigheterna eller bryter det mot någon form av lag eller liknande?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Martin
2018-07-06 10:25
#1

Jag kan inte norsk lag, men att det i Norge skulle vara tillåtet att konfiskera saker som tillhör en myndig person (vet förvisso inte om Norge också har 18 år för myndighet?) bara för att man är i den personens lägenhet/bor med föräldern låter konstigt.

Enklaste är väl att fråga norsk polis, men som sagt. Jag tror inte att man har rätt till det.

mvh Martin

Cireea
2018-07-09 19:17
#2

Det är precis som i Sverige angående ålder när man räknas som myndig, det vill säga 18 år. Får nog gräva vidare och se om jag får tag på någon som kan svara!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

akvarium123
2018-07-09 19:29
#3

Jag tror nog att Norge och Sverige har ganska så lika lagar. Så det du hittar i Svensk lagbok det borde ANTAGLIGEN (inte säkert) vara ganska så likt Norges lagbok.

Upp till toppen
Annons: