Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 570 ggr
Travis D
6/4/18, 10:33 PM

Bilförsäkring

Hej.

Det är så att för ca 3 månader sedan på väg till stallet körde vi ner i ett dike. Dom som hjälpte oss upp sa att vi hade försäkring där så vi behövde inte betala något. Nu skickar dom en faktura på det (5500 kr) då det visade sig att försäkring gått ut.

Kan dom verkligen göra så? Dom sa att vi inte behövde betala då det gick på försäkringen sen visar det sig att den gått ut så då skickar dom faktura. 

Grejen är inte bara att det är fel (om det nu är det, vilket vi tycker det är) utan också att vi inte riktigt har råd.. Att ha häst är inte gratis och eftersom en av våra hästar dessutom blivit ganska "sjuk" (behövde massa medicin och equiterapeut) som kostade ca 10.000 kr och nu 5000kr för det här? Kan dom verkligen göra såhär? Det gör att min mamma måste jobba över 3 dagar bara för stallhyran (man måste betala för 2 månader på gamla stället och 1 månad på nya) och nu 2 dagar till..

Annons:
MonicaLagerquist
6/4/18, 11:02 PM
#1

Vad har de som drog upp er ur diket att göra med vad det kostar att ha häst och att ni inte betalt försäkringen att göra?Har an inte försäkring så kostar det.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
6/4/18, 11:03 PM
#2

Har man inte betalat sin försäkring så har man ingen försäkring tyvärr.
Hur skulle ni kommit upp om ni inte anlitat en bärgningsfirma?  Skulle ni kommit upp utan dem om ni visste att ni inte hade någon försäkring?

Det händer tyvärr olyckor och man kan inte försäkra sig mot allt, men det man kan försäkra tycker jag man skall göra.

Det kan ibland hända att det är "på gränsen", d.v.s. att det var ett misstag att försäkringen inte var betald och att det handlade om någon dag, då kan man förhandla med bolaget, men annars är det bara att betala. Men din mamma är ju vuxen och säkert provat alla andra utvägar än att jobba ihop till fakturan.

Travis D
6/5/18, 4:33 PM
#3

#1 det har att gör med var häst kostar (om du läser) att det är skit dyrt att ha häst och det gör att det inte bli mycket billigare av att bilförsäkringsgrejen kommer nu efter 3 månader och säger att vi inte har försäkring när dom sagt att vi har det. Om vi inte hade haft det (som dom sa att vi hade) hade vi kunnat vänta på bonden att dra upp oss. Vi frågade dom innan dom kom om vi hade försäkring och dom sa ja. Det kostar om man inte har, ja men dom sa att vi hade. Så kan man inte lita på sin försäkring då eller? Dom sa att vi hade försäkring mot det så då tror ju vi att vi har det sen kommer dom och säger att vi inte har det men om dom sagt det tidigare hade vi kunnat be bonden dra upp bilen gratis.

#2 Ja om dom sagt att vi inte hade det/ vi vetat att vi inte hade det så hade vi bett bonden dra upp oss, vilket hade vart gratis (istället för 5000kr) Men nu måste hon jobba över (hon måste jobba 08-20) 5 dagar för att ha råd p.g.a detta..

Sindri
6/5/18, 5:18 PM
#4

Då tycker jag en förhandling med försäkringsbolaget kan vara värt att ta. Be din mamma skriva och förklara hela händelseförloppet samt att ni kunde fått hjälp gratis av bonden.

Honestyisdead
6/5/18, 5:21 PM
#5

Fast det är väl kundens eget ansvar att hålla koll på sina försäkringar?

Kirnzy
6/5/18, 5:37 PM
#6

Var det en bärgningsfirma som sa att ni hade försäkring? Isåfall varför skulle personerna som var ute hålla koll på det, eller veta det? Kan det inte ha blivit ett missförstånd och att de egentligen menade att försäkringen skulle täcka kostnaden (om ni hade försäkring)? Sen tycker jag att det är väldigt lite att inte ens ha 15.000kr sparade för nödfall när man har flera hästar (eller endast en) . Det kanske kan vara något att tänka på i framtiden så att det inte blir samma problem med klumpande summor :) Som #4 säger så kan det vara värt att ta upp det med försäkringsbolaget.

Annons:
MonicaLagerquist
6/5/18, 5:44 PM
#7

Jag har haft häst/hästar i många år så jag vet att det kostar.

Men har man inte betalt försäkringen så är det självklart att den inte kan gå in och täcka kostnaderna.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
6/5/18, 6:38 PM
#8

#6 vi hade sparat men en av hästarna har fått ryggproblem som kostat ca 10.000 att fixa samt flytten för 15.000 (man måste betala för 2 månader och sedan för nya stället)

#7 vem har sagt att vi inte betalt försäkringen?

Honestyisdead
6/5/18, 6:57 PM
#9

#8 Det säger sig själv. En försäkring avslutas om man inte betalar för ny period.

Travis D
6/5/18, 8:03 PM
#10

#9 Men vi har betalat vår försäkring.

Honestyisdead
6/5/18, 8:13 PM
#11

#10 då hade ni haft den.

Travis D
6/5/18, 9:36 PM
#12

#11 herregud.. Snälla lämna denna diskussion direkt 😕
Önskar inte dina dumma svar du vet hur denna diskussion slutar. Du hjälper inte på något sätt då du uppenbarligen inte vet något kring detta tack och hej.

Honestyisdead
6/5/18, 9:44 PM
#13

Jag har försäkringar och vet garanterat mer om det här än du.

Tycker du ska låta dina föräldrar sköta sina pengaproblem eftersom det är just deras. Dom är vuxna.

Fokusera du på hur du utrycker dig mot andra.

Annons:
Travis D
6/5/18, 10:19 PM
#14

#13 uppenbarligen vet du inte mycket mer om detta än mig och jag är ju ändå "bara ett barn"

Som du kanske förstår så frågar jag om detta är okej då det påverkar mig lika mycket som dom. Både det att jag inte träffar henne lika mycket (ca 2 timmar om dagen.. mellan 20-22) sedan också att jag inte får träffa mina hästar lika mycket och sånt. Hon är vuxen. Så hon måste kämpa för att ta hand om 2 hästar ,2 katter, 4 barn, 1 jädrans (ursäkta språket) dyr lägenhet och ridlektioner, veterinär, equi terapeut. Vilket också påverkar oss barn i familjen. Därför frågar jag dom på denna sida om dom från bilförsäkringsgrejen kan göra såhär- säga att vi har en försäkring sedan säga att vi inte har det.

Sindri
6/5/18, 10:57 PM
#15

Nu måste du sansa dig lite. Det är inte lätt för alla att förstå hela sammanhanget för du har ju inte gett några detaljer, vilka du kanske inte vet heller.

Det kan vara på två sätt;
1) Ni har en försäkring som ni betalar på varje månad eller varje år. En  bilförsäkring kan kosta lite olika beroende på vad som ingår i den. Och i er ingår inte bärgningskostnad, vilket försäkringsbolaget felaktigt uppgav för er när ni satt i diket. Det kan man ta en diskussion med försäkringsbolaget om.

2) Ni har en bilförsäkring där bärgning ingår, men den senaste premien är inte betald. I så fall räknas försäkringen som uppsagd. På försäkringsbolaget borde de vetat om ni har en  gällande försäkring eller inte.

Man kan betala i 100 år på en försäkring, men missar man en premie så har man ingen försäkring.

Efter allt du skriver kan jag inte låta bli att göra en reflexion;
Din mamma verkar ha ett tufft liv, kanske skulle barnen kunna avstå från något för att göra det lite lättare för henne innan hon går in i väggen. Ni kanske kan välja en mindre lägenhet som kostar mindre om nu hästar är viktigast? En häst istället för 2? Ridlektioner lite mer sällan? Kanske kan du jobba ihop till några lektioner själv?

Det är inte en mänsklig rättighet att ha häst, hur mycket man än tycker sig behöva det.
Jag vet andra som förstört ekonomi för all framtid för sig själv och barnen för att man tycker att häst går före allt annat.

Jag ser naturligtvis inte hela bilden av det du skriver här, men du verkar ta mycket för givet som kanske inte alls borde vara det.

Travis D
6/5/18, 11:10 PM
#16

#15 Ridlektionerna är uppsagda. Tanken var ju att vi bara skulle ha Kakan men mamma vill inte göra sig av med Nysve då dom verkligen klickar och gillar varann. Måste hålla med om att det verkligen inte är ett lätt liv.. Dock på ridskolan kan man inte ta enstaka lektioner, tyvärr men det är kanske inte det viktigaste just nu.

Jag vet ju såklart inte hur det är med försäkringar och sånt. Men tycker så synd om mamma för att hon måste jobba över nästan hela tiden och pappa hjälper inte till med (eller att betala) hästarna vilket gör att mamma måste jobba mycket för att har råd med dom men ändå varannan dag åka ut till dom, hon får typ ingen vila 😕

Sindri
6/5/18, 11:19 PM
#17

Det är väldigt rart att du bryr dig så om din mamma, men du måste nog låta de vuxna bestämma över hur de vill lägga upp sina liv, och vad de tycker är värt att göra och inte göra.

Det är fint om du visar din mamma uppskattning för allt slit hon lägger ner, det kommer att värma henne mycket. Det kanske finns saker i hemmet, och små tjänster som du  (och kanske dina syskon) kan hjälpa till med för att avlasta henne.

Upp till toppen
Annons: