Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1012 ggr
Lona
2018-05-07 17:28

Skulle ni agera?

Handen på hjärtat, om ni såg ett brott begås, där ingen person primärt kommer till skada, skulle ni då försöka avstyra brottet?
(Till exempel knarklangning, langning, inbrott, stöld, skadegörelse?)
Skulle ni larma polisen, om det var uppenbart för gärningsmannen att det var ni som hade larmat?

Själv kan jag säga att nej, jag skulle faktiskt inte ingripa, i synnerhet inte ensam, däremot skulle jag ringa polisen och, om möjligt, filmat/tagit kort med mobilen.
Möjligen vid langning el dyl till minderåriga, men inte vid vandalism.

Däremot skulle jag vittna om det behövdes, vilket jag även har gjort vid ett par tillfällen. Då har det gällt sexuellt ofredande samt misshandel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Travis D
2018-05-07 17:45
#1

Nej absolut inte, men ringa polis skulle jag nog (om någon skadas skulle jag ju ringa ambulans eller nu har jag ingen mobil men annars liksom) men om jag lägger mig i blir det nog inte bättre möjligtvis ett skadat barn. Vi har ju 2 gånger när vi gått mellan skolorna sett polisen köra förbi 1 gång var det ju till och med ett inbrott och skurkarna sprang in i mig och min vänner och sedan förbi vi försökte inte stoppa eller något då polisen redan var efter och att alla säger att inte lägga sig i.

MonicaLagerquist
2018-05-07 18:22
#2

Jag har gått emellan en gång när två killar i över tonåren gick på en tredje.

Jag blev fly förbannad och ryckte tag i den ena killen och sa att om ni två vill slåss kan ni ju göra det mot varandra för han där sa jag och pekade på killen som låg på marken vill inte. De blev knäpptyst och sen lommande de två grabbarna iväg och killen som låg på marken drog åt ett annat håll.

Idag vet jag inte om jag skulle våga gå emellan men troligen skulle jag väl göra det på ren instinkt.

Stolt ägare till fem La permer

Odd
2018-05-07 18:23
#3

Knarklangning - Nej (Ja, om det är en minderårig med i bilden) Försäljning av alkohol till minderårig - Ja Stöld - Ja Skadegörelse - Ja Jag reagerar instinktivt med att hojta till och bli förbannad om jag ser något sånt, sen är det självklart beroende på situation hur jag skulle hantera det härnäst, men de flesta flyr när de märker att de blivit påkommna. Flyr de inte får jag försöka hantera konflikten så gott det går och har antagligen redan polisen på telefon

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Lona
2018-05-07 20:14
#4

En av anledningarna till att jag frågar är att det försiggår narkotikaförsäljning nära min mammas hus.
Polisen är väl medveten om det men har aldrig "resurser att skicka" ens när man ringer om pågående langning. Jag har onekligen mina funderingar på om det till viss del beror på området det gäller, en av Göteborgs förorter med dåligt rykte.
Sist tyckte polisen att vi skulle gå förbi och fota samt skriva upp registreringsnumret på bilen.😮
Öh, nej tack!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Odd
2018-05-07 20:50
#5

#4 Nä i en sån situation skulle inte jag heller ingripa, särskilt inte gå runt och spana under polisens instruktioner…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Martin
2018-05-10 08:58
#6

Ja, det skulle jag men det ligger lite i min natur.

Man behöver ju inte fotografera för det är ju kanske att dra till sig onödig uppmärksamhet (men jag skulle nog göra det) men kan man komma ihåg reg-nr är det ju en bra grej att ge till polisen.

Trist när de inte kan komma, men nu går det mot sommar och det lär vara mycket ansträngt på många håll med resurser. Som vanligt.

mvh Martin

Annons:
Lona
2018-05-10 17:59
#7

#6, Det här pågår i och för sig året runt.😛
Inte hjälper det även om man faktiskt ger dem reg.nr heller, men det är väl som sagt brist på resurser. De kunde ju dock skicka upp en bil för att köra förbi och markera att de har koll på området när de ändå är i närheten.
Vare sig droghandeln håller på just då eller inte så lär det noteras att polisen finns där emellanåt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jarl]
2018-05-13 17:01
#8

Ja jag gick i mot en kille som drog en tjej i håret uppför trappan i tunnel bannan.

Han sa puss till mig väktare kom ganska snabbt en annan kille ville inte hjälpa för han trodde han hade kniv.

Annars har man gjort fel saker.

Upp till toppen
Annons: