Annons:
Etikettvittne
Läst 614 ggr
eeriksson65
2018-04-18 11:45

Vittne lika skyldig till ett mord som mördaren?

LÄS!!!! FÖRKLARING TILL TITELN!!

Vad tycker ni om detta kontroversiella ämnet: Är någon som bevittnar ett illdåd och inte gör något åt det (som att ringa polisen, eller säger något eller t o m stoppar det själv) lika skyldig som den som faktiskt utför illdådet?

Ta exemplet av ett mord, mobbning, förintelsen under andra världskriget, osv, vad ni än tänker på?

(Exempel) Tycker ni att vittnet ska få lika lång fängelse tid som den som har utfört mordet bara för att vittnet inte gjorde något åt det eller inte?

❤️

Annons:
Calcifer
2018-04-18 11:56
#1

Enkla svaret: Nej.

Sen kan det ju bli en otroligt komplicerad diskussion beroende på vilka specifika situationer man vill fundera över. Om man är vittne till t:ex ett mord så kan det ju finnas en hel del orsaker till varför man inte försöker stoppa det eller ens ringer polisen och enklaste förklaringen kan ju helt enkelt vara att man var för rädd. Inte fasiken förtjänar man t:ex livstid i fängelse för att man blev rädd när ett mord pågick…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Huygens
2018-04-18 11:57
#2

På 80-talet uppmanades allmänheten av polisen att inte ingripa i knivbråk efter att två modiga personer, vid två olika tillfällen, gått emellan knivman och offer, stuckits i magen och avlidit. Vid ett tillfälle försökte en modig person stoppa ett inbrott i en bil och narkomanen stack en kniv i magen på den modige som avled.

Jag vet inte polisens nuvarande ståndpunkt i frågan.

Om man har möjlighet att ringa polisen, men ändå inte ringer, det är väl straffbart? Jag tänker på Kodemordet. (wiki)

Aleya
2018-04-18 11:59
#3

Nej. För då skulle vi aldrig få någon som vittnade. Sen säger du vittnen, kan ju vara barn som är vittnen i ett mord. Ska dom då låsas in för att dom inte kunde göra nått?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2018-04-18 12:03
#4

Nej, man kan tex hamna i freeze tillstånd av att "bara" bevittna ett våldsdåd (man kan ju till och med få PTSD).

Men det bör såklart uppmuntras att man ska göra något, exakt hur vet jag inte tyvärr

l'm back

[HundochKatt]
2018-04-18 12:05
#5

Absolut inte!

Kan finnas så många orsaker till varför inte ett vittne kunnat göra något i den uppstådda situationen.

Huygens
2018-04-18 12:05
#6

#3, #4 och #5, som sagt, Kodemordet #2.

Annons:
tlover
2018-04-18 12:10
#7

#6 edit läste fel del

l'm back

Calcifer
2018-04-18 12:34
#8

Jag ser dock inget som indikerar att personen lät bli att larma polisen eller ingripa av ren fara för sitt eget liv, i så fall handlar det väl mindre om att man är vittne än om att man är passivt medagerande? Om jag är med en vän och min vän börjar slå ner nån brutalt med brädor eller nåt och jag vet att jag är inte i fara, vännen kommer inte vända sig mot mig om jag säger "men sluta nu" eller om jag springer undan och ringer polisen, då är jag inte ett vittne utan har valt att vara passiv när ett brott begås. Det är för mig stor skillnad. Däremot om jag skulle vara livrädd för att säga ifrån för att jag misstänker starkt att då kommer vännen slå ihjäl mig också, eller på annat sätt hämnas om jag försöker larma polisen, så är det en annan sak. Eller om det går så fort (t:ex från helt ingenstans tar vännen upp en kniv och hugger ner någon annan och det hela är över på tio sekunder) att jag helt enkelt inte hinner reagera och fryser till av situationen i ren chock så är det också en annan sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-04-18 13:38
#9

Instämmer med #8. Dessutom, offrets vän blev inte dömd för att inte ha förhindrat det hela (vilket jag anser är självklart att han inte blev!). Personen som dömdes hörde till gänget som mördade John. Det är verkligen ett av de värre morden i svensk brottshistoria.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Huygens
2018-04-18 14:42
#10

Personen som kunde larma, larmade inte polisen och dömdes för det till 4 månaders fängelse. Så lagen verkar redan finnas, eller fanns i alla fall år 1995.

Som sagt, se #2.

eeriksson65
2018-04-18 21:04
#11

Vad tycker ni om denna artikeln då? 

https://www.nytimes.com/1964/03/27/37-who-saw-murder-didnt-call-the-police.html

37 som inte ringde polisen, olika ursäkter.

❤️

eeriksson65
2018-04-18 21:18
#12

Jag vet att det finns oändligt många olika situationer men om man tänker lite på de situationer där vittnet inte behöver avbryta och själv bli misshandlad? 

En annan liten grej jag fick reda på (från CNN) är att i California så är det olagligt att inte rapportera ett illdåd som händer till ett barn (14 år och yngre). Varför ska det då vara en sån skillnad från när en person är över den åldern? Vad säger ni då? 

Kan ni tänka på några fall där någon som bevittnar något och inte säger till blir lika skyldig som den som utfört detta?

❤️

Aleya
2018-04-18 22:42
#13

#12 det du skriver om har ju inte ens hänt i sverige. I Kina får man inte ingripa. För då kan du bli skyldig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
eeriksson65
2018-04-19 06:44
#14

Jag menar inte bara i Sverige, jag menar i allmänheten. Jag hoppas ni förstår vad jag menar. 

Om ni tänker på den situationen där vittnet inte själv kommer att skada sig eller så, men att de bara står och kolla på. Man ska ju alltid agera för det som är moraliskt korrekt eller hur? Man kan ju tänka om man själv var i den situationen, man skulle ju själv uppenbart uppskatta hjälp från andra i en sån situation.

Jag upprepar också frågan: Finns det någon situation där ni tycker att vittnet är lika skyldig som den som utförde illdådet bara för att hen inte gjorde något åt det? (Inte bara i Sverige)

❤️

Maria
2018-04-19 07:07
#15

Ett vittne kan ju aldrig bli lika skyldig som gärningsmannen. Det är väl ändå ganska självklart.

Däremot så kan man diskutera vittnets agerande i evighet. Det beror ju helt på omständigheterna som kan variera stort. Bland annat på vilket land man befinner sig i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2018-04-19 12:28
#16

Om ett vittne agerat på ett sätt att det kan räknas som lika skyldig som gärningsmannen är det inte längre ett vittne utan en medbrottsling och då är det såklart att de ska straffas på något sätt också. HUR beror ju helt på vad det är för situation och dessutom även vart det händer och hur lagarna ser ut där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Martin
2018-04-21 20:51
#17

Det finns många tragiska händelser där vittnen och andra utomstående kommit till skada när man försökt ingripa för att avstyra eller stoppa något. Även folk som bara passivt åker efter har råkat riktigt illa ut i oerhört tragiska händelser (som utöver är tragiska blir grovt kriminella också).

Polisen brukar inte råda folk att följa efter eller ingripa mot tex beväpnade våldsbrottslingar men om någon ringer och rapporterar om en misstänkt rattfylla som kör framför vill man såklart gärna att den som ringer ligger bakom tills polisen kan komma ikapp. Om det är görbart och trafiksäkert såklart.

Däremot uppmanar polisen alla som sett något att vittne och ringa och berätta vad man sett. Och det tycker jag också man skall göra, men man får såklart göra en enskild bedömning av varje given situation.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: