Annons:
Etikettfråga
Läst 1098 ggr
akvarium123
2018-03-24 18:02

Namn vid samtal.

Hej!

Alltså en liten snabb fråga här…

Jag ska ju till en kurator på UMO (Ungdomsmottagningen) på måndag. Men min fråga är nu såhär. Får jag då säga namnet på målsägaren till kuratorn eller är det något man inte får göra. Känns stelt om jag råkar säga namnet också får jag liksom inte det.

Exempelvis såhär:

Jo det var alltså så att det var ett rån och nu går Ellen i mitt fotbollslag exempelvis. Får jag då säga Ellen alltså namnet på målsägande/målsägarna. Nu hette hen inte Ellen kan jag också säga men ni förstår nog. Ifall Ellen nu skulle varit namnet. Skulle jag då kunnat få säga detta?? Alltså tänker ifall det bara är vi 2 och att kuratorn har tystnadsplikt. Då borde väl det gå bra??

  • Redigerat 2021-05-18 21:12 av Pyttelite
Annons:
Huygens
2018-03-24 18:16
#1

Under min skoltid hade kuratorn absolut tystnadsplikt. Jag känner inte till ett enda fall där kuratorn hållit den tystnadsplikten, utan kuratorn har istället pratat med lärare och andra om samtalen.

Jag tror man ska tänka sej för två gånger innan man säger något till en person med tystnadsplikt om man inte vill att det ska snackas vidare.

akvarium123
2018-03-24 19:43
#2

#1 Ok. 

Jo men alltså då har väl den kuratorn tydligen gjort helt fel gällande det här då jag antar att detta kan ge böter och fängelse beroende på hur allvarligt det är. 

Se denna länken tror den ger svar på det:

javascript:nicTemp();

Men alltså jag kan väl säga såhär att jag antar att alla kuratorer i min kommun vet om vilka som var med om detta rånet. Om jag säger (tar exemplet från inlägget igen) Ellen så kommer antagligen alla förstå vad jag menar. Och om personen nu i fråga inte skulle känna vid detta så skulle väl  efternamnet ge kuratorn svaret på vem personen är. Exempelvis Ellen Hagberg för ett exempel. Och annars så är det väl egentligen bara att säga fler uppgifter. Men är det okej är frågan. Att säga brottsoffrets (målsägandes) namn? För enligt mig så bör ju typ alla som bor i denna stan veta om det. Om nu alla redan innan frågade mig om detta att var det inte du som var vid Europagatan (Om den gatan nu finns) och jobbade? För verkligen alla vet om detta rån. Så är det verkligen så himla hemligt? Får jag berätta namnet bara? Får jag berätta gatan? (Ifall jag nu skulle behöva det? Eller vilka uppgifter kan jag få lämna ut till psykologen/kuratorn??

Martin
2018-03-30 17:55
#3

Det är viktigt att skilja på olika saker.

Kuratorn har det vi oftast kallar "tystnadsplikt" och det innebär att kuratorn har en sekretess och inte kan berätta om vad han eller hon fått höra av patienten (i detta fallet dig).

Däremot finns det en rad sekretessbrytande regler också. I vissa fall innebär de att kuratorn kan bryta sekretess om kuratorn finner det lämpligt (dvs inte att kuratorn måste bryta sekretessen). I andra fall är det så att kuratorn fakiskt måste bryta sekretess och berätta för t.ex. polis eller socialtjänst.

Du däremot, som patient, är inte förbunden till sekretess eller liknande, och behöver inte vara orolig för att nämna namn eller annat. 

Du får berätta vad du vill, du är där för att få hjälp. Du måste då berätta vad du varit med om. Du behöver inte berätta var rånet skedde eller vilka som var inblandade, men det blir förmodligen enklare att i alla fall namnge plats och de centrala personerna. Om kuratorn tycker det är olämpligt kommer han eller hon helt enkelt att säga det, "det är bättre att vi kallar dem a b c osv", men det tror jag inte att kuratorn kommer att göra.

Sen så är det ofta så: Det man själv varit med om, det tror man att alla vet allt om. Så är det i princip aldrig. Många har kanske hört om händelsen, men det finns säkert folk som inte har gjort det också.

Och förutsätt också, att det finns en mängd olika versioner. När något berättas från person till person och framförallt mellan personer som inte varit där, så blir det snabbt fel eller inte helt rätt. 

Så om det t.ex. är så att det sker ett rån, Kalle rånar Henke på hans mobiltelefon. Han håller han i jacken och säger "ge mig telefonen annars slår jag dig".

I de första leden detta berättas kanske det berättas så, men ganska snart är det säkert någon som har hört att Henke fick en smäll eller två, eller kanske en spark. Börjar den versionen spridas, så heter det säkert snart att man har slagit och sparkat henke när han låg ner. Och kanske har man slutligen i en annan version hoppat på honom. Eller, så har rånaren haft kniv eller pistol och hotat med. När rykten sprids går det ofta fort - och det räcker att lite ändras i varje led för att det slutligen skall vara stora skillnader. Så, utgå från att även de som har hört om händelsen kanske inte har den helt klart för sig. Den kan ha varit värre än de har hört, eller så har de hört värre än det varit.

mvh Martin

akvarium123
2018-03-30 18:20
#4

#3 Absolut, har redan fått detta berättat för mig om sekretessbrytningarna och det  trodde vi nog ingen att det skulle behöva bryta sekretessen då det inte finns någon anledning. 

Men dock ska man i detta fallet veta om att ifall vi då tar Henke att han redan innan  hade varit "känd" inom staden. Då är det väl NÄSTAN så att hela staden känner igen Henke och vad han varit utsatt för, eller? Sen så absolut det måste ju ha kommit väldigt många olika versioner under dessa månaderna men det jag hört från målsägaren tänker jag väl ändå stämmer. Det är ju trots allt så att det är Henke som blivit rånad och vet vad som hände. 

Men antagligen kommer jag egentligen kunna säga Henke exempelvis och inte behöva säga A eller B eller C. Det låter ganska tråkigt och jobbigt att behöva höra/säga det och inte kunna säga Henke istället.

Sen kan jag ju säga det att ifall man vet om att det skedde ett  rån så vet man också om namn och gata iallafall. För så mycket tror jag hela våran stad kan om varandra, bor i en liten stad så de flesta vet var alla bor typ. Och Henke "sticker" ju ut mer än de andra om man säger så, så att veta var Henke bor tycker jag nästintill alla borde veta om man säger så. Sen finns det som du säger alltid personer som inte vet om att detta hänt och det samma gäller Henke då att alla inte vet var han bor.

Upp till toppen
Annons: