Annons:
Etikettfråga
Läst 1126 ggr
Lona
2/23/18, 1:20 AM

Att inte betala TV-licens...

Eftersom jag de facto inte har någon TV så är det en hypotetisk fråga från min sida - men det är väl ändå inte ett brott att inte betala TV-licens (om man har TV, vill säga) alternativt att inte anmäla TV-innehav hos Radiotjänst i Kiruna? Bedrägeri??
Det kan väl inte bli värre än att man snällt får betala TV-licensen, eventuellt även retroaktivt?
Som de beter sig så verkar det vara ett större förbrytelse med "olaga TV-innehav" än med olaga vapeninnehav…😛
Och inte sjutton kan de ha laglig rätt att gå in hos folk för att kolla att de verkligen inte har TV, såvida de inte har med sig polisen och tillstånd för husrannsakan? (Vilket de givetvis inte har för en sådan anledning.)

    //Lonaa som är less på Radiotjänsts Stasi-inspirerade attityd🤐😡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

  • Redigerat 5/18/21, 9:13 PM av Pyttelite
Annons:
Honestyisdead
2/23/18, 1:44 AM
#1

Det händer att folk får böter. Men dö.får inte gå in hos dig utan ditt tillstånd.  Men har du tv/radiosändare ska du betala. Man gör rätt för sig.

Nästa år sägs det läggas på skatten istället och då kommer du inte undan. 😁

Calcifer
2/23/18, 2:04 AM
#2

De får inte gå in hos dig utan att vara inbjudna. Däremot är det många som åker dit på att deras TV syns genom fönstren eller liknande. Då krävs det att man betalar. Och ja i lagens ögon ska du betala om du har TV, så det bryter mot den om du inte gör det. Finns fall där folk fått böter, men det som de flesta brukar göra om de blir påkomna eller dylikt är att säga "den är ny, har inte hunnit anmäla innehav än" och det är inte mycket radiotjänst kan göra för att bevisa motsatsen så man brukar bara få börja betala från den stunden.

Själv har jag ingen TV heller, men hade det i min första lägenhet dock en som stod i en garderob och inte användes och jag hade ingen kabel till den. Jag visste inte att lagen var så att man ska betala ändå. Sen blev jag vidrigt hotad via telefon när de ringde för att fråga om jag hade TV och jag sa som det var. Jag har väldigt lite till övers för radiotjänst då jag pratat med säkert 15 personer därifrån minst som varit fruktansvärt otrevliga och en del hotfulla. Och jäkligt oresonabla när jag försökt säga upp ett abonnemang för att jag gjort mig av med TVn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2/23/18, 10:36 PM
#3

Tack för era svar!
Ja, vad är det som hindrar dem från att vara hyfsat trevliga och att dessutom tro folk när de säger att de inte har TV?! Jag har varit tvungen att förklara varför jag inte hade TV, det angår faktiskt inte dem det bittersta!😡

Visst, man ska betala om man har TV, det är fult att smita från det, men det finns liksom betydligt värre saker som folk har för sig… Lägg lite mer krut på det istället?
Jag hade för övrigt inte behövt betala ens om jag hade TV då jag räknas som inneboende (förutsatt att mina hyresvärdar betalade, de har dock inte heller TV så Radiotjänst kan tjafsa bäst de vill!).😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2/24/18, 4:50 AM
#4

Det innefattar ju mer än tv.

Lona
2/24/18, 10:40 AM
#5

#4, Ja, men det är TVn och ”TV-relaterade apparater” som de kräver avgift för och hävdar att jag har. Radio behöver man inte betala avgift för.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: