Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1191 ggr
[Carpinus]1
2018-02-21 15:55

Lasermannen fälld även i Tyskland

En tysk domstol har funnit John Ausonius skyldig till det mord på en kvinna i Tyskland 1992 som han varit anklagad för.  Ausonius döms till livstid, ett straff som han skall avtjäna i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/tysk-aklagare-yrkar-livstid-for-lasermannen/

Annons:
kamera0710
2018-02-21 16:12
#1

Det lär inte stärka hans chans att benådas, han har ju ansökt flera gånger.

Martin
2018-02-27 21:22
#2

Nej, såvitt jag vet kan han inte benådas för det tyska brottet så det är rätt, det förstärker inte alls hans chanser. Dock inte helt insatt i hur det fungerar med att avtjäna andra länders straff i eget land.

mvh Martin

[Carpinus]1
2018-02-27 22:10
#3

I den citerade artikeln står det att  "när Ausonius gick med på att utlämnas till Tyskland hade han som krav att han ska få avtjäna ett eventuellt straff i Sverige". Funderar om en person som begärts utlämnad till ett land som det finns utlämningsavtal med kan villkora på det viset, kanske är det så.

kamera0710
2018-02-28 06:30
Martin
2018-02-28 20:22
#5

Kan reglerna för dåligt, men vet att det är speciella omständigheter som krävs för att utlämna svenska medborgare till länder utanför EU. Det kan vara någon annan regel som kan ställa till utlämning mot ens vilja även inom EU om man t.ex. redan sitter i fängelse på livstid här (som han gör). Det kan ju vara så att han menar att han inte skall avbryta det svenska straffet och istället börja avtjäna det tyska. Och det finns säkert stöd i någon konvention eller lag för sådant kan jag tänka mig utan att egentligen veta.

Eventuellt hinder för utlämning enligt utlämningslagen skall också prövas av domstol - det kan vara så att han godtog utlämning utan prövning mot att få avtjäna straffet i Sverige. 

Det finns ju även utländska medborgare som dömts i Sverige som bett att få avtjäna i sina hemländer t.ex. så någon form av lagstiftning finns säkert som gör det möjligt - annars har jag ju svårt att se att han skulle kunna villkora det så.

Det kan såklart också vara ett citat utan grund i lag. Det skulle inte vara första gången en tidning skrev något som inte var sant eller någon ställde krav som inte fanns fog för att ställa :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: